V Indonésii se zřítil letoun B737 MAX 8. Letoun byl uveden do provozu teprve v srpnu

29.10.2018

B737 MAX 8 společnosti Lion Air. Ilustrační snímek
B737 MAX 8 společnosti Lion Air. Ilustrační snímek

Letecká doprava   Letošní rok žel nenapodobí rok předcházející, jenž byl nejbezpečnějším rokem v historii letecké dopravy. Dnes před půlnocí světového času se zřítil do moře severně od Jakarty indonéský Boeing 737 MAX 8 společnosti se 188 osmi cestujícími na palubě. Podle zatím dostupných informací nikdo na palubě katastrofu nepřežil. 

Let JT 610 mířil ze Sukarno-Hatta International Airport (IATA: CGK, ICAO: WIII) a zhruba hodinu letu vzdálené letiště Depati Amir Airport (Pangkal Pinang, IATA: PGK, ICAO: WIPK) na ostrově Bangka, když s ním řídící letového provozu po deseti minutách letu ztratili kontakt. Letoun registrace PK-LQP se zřítil do moře asi deset kilometrů od pobřeží, zatím nebyla nalezena těla obětí, na hladině se zatím objevily například jen osobní doklady, tašky ap., záchranáři popsali také výskyt ropných skvrn. Hloubka moře je v těchto místech kolem 30 metrů.

dqpe2afx0ae6mi5.png

Příčiny události zatím nejsou známé, jisté jen to, že se jednalo o zcela nový letoun B737 MAX 8 uvedený do provozu teprve před třemi měsíci, v srpnu letošního roku. Stroj výrobního čísla 43000 řady 7058 byl do služeb Lion Air zařazen pod registrací PK-LQP 13. srpna 2018. Lion Air je největším lowcostovým indonéským dopravcem a zároveň největším odběratelem B737 na světě.

» Přečtěte si také: Rok 2017 je nejbezpečnějším rokem v historii letecké dopravy

Na palubě bylo podle některých zdrojů 188 cestujících, podle jiných 178 včetně tří dětí a sedm členů posádky. Dvacet cestujících byli zaměstanci indonéského ministerstva financí, kteří se vraceli po víkendu na pracoviště na ostrově Pangkal Pinang.

Letoun odstartoval z Jakarty ve 23:21 UTC (6:21 h ráno místního času), poslední zaznamenaná pozice na serveru FlightRadar24.com je v 6:31 h. Pilot údajně krátce před ztrátou kontaktu žádal o povolení k návratu do Jakarty, důvod není znám. Technický problém měl letoun údajně už při předchozím letu, podle dopravce "byl vyřešen standardním postupem". Společnost Lion Air v prohlášení k nehodě uvedla, že pilot i druhý pilot byli zkušení piloti s celkem 11 tisíci hodinami náletu (kapitán 6 tisíc hodin, kopilot 5 tisíc hodin).

Indonésie je se svými 17,5 tisíci ostrovy a čtvrt miliardou obyvatel při velkých vzdálenostech a ostrovním charakteru země na letecké dopravě závislá. Její dopravci však mají často negativní hodnocení kvality, kvůli tomu měli například až do roku 2016 zákaz provozu ve vzdušném prostoru Evropské unie.

B737 MAX 8Zoom gallery
B737 MAX 8

Společnost Lion Air byla založena v roce 1999 a provozuje lety na domácím trhu, stejně jako řada mezinárodních tras v jihovýchodní Asii, Austrálii a na Středním východě. V minulosti to mělo problémy s bezpečností a špatným řízením a bylo zakázáno létání do evropského vzdušného prostoru do roku 2016. Australská vláda nyní pro své zaměstnance vydala zákaz využívání služeb Lion Airline až do vyšetření příčin nehody.

Lion Airlines má na kontě poslední větší nehodu v roce 2013, když její rovněž teprve dva měsíce starý letoun B737-800 při přistání na mezinárodním letišti v Ngurah Rai na Bali skončil v moři. Tehdy však všech 108 lidí na palubě přežilo. V roce 2004 skončil nehodou let 538 z Jakarty do Solo City, kdy se letoun po přistání rozlomil. Zahynulo 25 lidí. V letech 2011 a 2012 došlo k několika incidentům, kdy bylo u pilotů zjištěna přítomnost amfetaminu, v jednom případě jen několik hodin před odletem.

V letošním roce došlo ke třinácti větším nehodám dopravních letadel, většina z nich se však obešla bez obětí. Dnešní nehoda je co se týče počtu obětí letos nehodou největší. 168 lidí pak zahynulo v lednu při nehodě B737-800 Pegasus Airlines v tureckém Trabzonu, 112 obětí měla květnová nehoda B737-200 Cubana Aviación v Havaně, životy 60 cestujících a 6 členů posádky si vyžádala nehoda ATR 72-200 Iran Aseman Airlines v pohoří Zagros na pomezí Turecka, Íránu a Iráku (únor 2018), 71 lidí zahynulo po startu An-148 Saratov Airlines z letiště Domodědovo v únoru, 52 lidí nepřežilo březnovou nehodu Bombardieru Q400 US-Bangla Airlines v Nepále.

-fr-

logo_fr_transp.jpg

 

Flying Revue > Články > Letecká doprava > V Indonésii se zřítil letoun B737 MAX 8. Letoun byl uveden do provozu teprve v srpnu
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 25.11.1940 se stalo...
25.11.1940
První let prototypu britského amerického dvoumotorového bombardovacího stroje Martin B-26 Marauder.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »