27.4.2017
Leťte s námi, tentokrát na Slovensko Babí léto nás loni zaválo na Spiš a nad Dukelský průsmyk. A byla to krása.
Loni na jaře jsme se s přáteli ze zbraslavického letiště rozhodli podniknout třídenní etapový let mimo Českou republiku. Jelikož jedna posádka měla problém s leteckou angličtinou, bylo vybráno Slovensko, kde se domluvíte česky bez problému, a to včetně komunikace s řídícími.
Ale pojďme na začátek. Termín odletu jsme stanovili na září z důvodu babího léta, a tudíž stabilního pěkného počasí se sluníčkem, které vše zabaluje do zlata. Letět měly dvě posádky na dvou různých typech letadel.
První posádka – letadlo Vivat ve složení pánové Hodan a Kábrt – druhá posádka letadlo Dynamic ve složení pánové Hýla a Kareš. Jako cílové letiště a svou základnu pro příští dny jsme zvolili Spišskou Novou Ves, kde jsme si předem domluvili stání pro letadla a tankování benzínem Natural. Mezi našimi letadly byl, co se týče letových charakteristik, velký rozdíl, L-13 Vivat je turistický motorový kluzák s cestovní rychlostí okolo 150 km/h s velmi dobrou klouzavostí, kdežto Dynamic je vynikající UL letadlo s vysokou cestovní rychlostí (občas bylo nutné použít ve vysílačce na společné skupinové frekvenci – Dynamic zpomal).
Naším hlavním cílem byl Dukelský průsmyk a Údolí smrti, místo největší tankové bitvy během Karpatsko-dukelské operace. Den před odletem jsme si připravili letadla, doplnili palivo, olej a provedli celkovou kontrolu letadel.
Den první
Scházíme se ráno 8. září v 7.00 hod. na letišti ve Zbraslavicích, kde za účasti VLP p. Mezery vytahujeme Vivata z hangáru aeroklubu. Po nedělním brífinku se zákresem trasy do mapy ukládáme mapu do kokpitu letadla, a to i s pár nezbytnými věcmi pro ubytování, které jsme si předem zarezervovali v historickém městě Levoča. V 7.20 hod. přijíždí k nám před hangár Dynamic, následuje focení u letadel před odletem. A aby byl začátek jak se patří, motor Vivatu nenaskočil ani na třetí pokus, zatímco Dynamic už ohřívá motor. Po malé domluvě si dá i náš věrný Vivat říci, pojíždíme na vyčkávací stání dráhy 33 a startujeme.
Naším prvním cílovým letištěm je Frýdlant nad Ostravicí, a tak nabíráme kurz na Havlíčkův Brod, dále Křižanov, Kotvrdovice a Vyškov. Jsme nad Drahanskou vrchovinou, chceme letět nad údolím, které se táhne od Brna do Olomouce, ale celé je zalité v mlze a vypadá jak jedno velké bílé moře, kde není možnost provést bezpečnostní, natož nouzové přistání, a tak se vracíme zpět na letiště Kotvrdovice-Tri Sudy.
Náš plán je vyčkat, než se mlha rozplyne, a pak pokračovat dál. Po malé svačině, která se skládala z ještě teplých řízků od paní Karešové (tímto moc děkujeme), jsme místními pozváni na prohlídku zdejšího hangáru plného UL letadel.
V 10.15 hod. vzlétáme a pokračujeme kolem Vyškova, Kroměříže, kde máme jako na dlani Květnou zahradu, a dál přes Hostýn s poutním kostelem, kolem Rožnova nad Radhošť s Radegastem.
Počasí nám přeje, a tak z dálky vidíme blížící se letiště Frýdlant nad Ostravicí, kde máme domluveno tankování pro obě letadla. Po prohlídce letiště, včetně MiGu-21 a hangáru s L-29 Delfín, jdeme dotankovat a připravit se na odlet na letiště Ružomberok.
Text: Jaroslav Kábrt
Foto: J. Kábrt, J. Hodan
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »