19.12.2016
Létání v USA je atraktivní z několika důvodů – cena benzínu je méně než poloviční oproti Evropě, neplatí se letištní ani navigační poplatky, pronájem letadla stojí také asi polovinu, letecká infrastruktura tu funguje skvěle, s vlastním létáním není spojená žádná administrativa, přátelské přijetí i zázemí pro posádky letadel na většině letišť. A co je velmi důležité – najdete tu neopakovatelnou přírodu a pro evropské oči úžasná města.
Obletět USA po celém obvodu mě napadlo v zimě 2015 a hned jsem trasu, jako obvykle, začal plánovat na aplikaci SkyVector. Chtěl jsem doletět do všech čtyřech rohů (SV, JV, JZ, SZ) pevninských USA (tzn. mimo Aljašku a Havaj) a přeletět jak atlantské, tak pacifické pobřeží i hranici s Mexikem a Kanadou.
Let z Cody k hranicím USA a Kanady. Expedice USA 2016.Při plánování jsem pak ale došel k tomu, že není možné
vynechat národní parky na západě USA, Yellowstone ve Wyomingu,
sopku Mt. Rainier ve státě Washington ani pouštní letiště na jihu
USA, která slouží jako skladiště nepotřebných dopravních letadel.
Cesta se prodlužovala a počet letových hodin narůstal.
Maximum času, který jsem pro expedici „Kolem USA 2016“ měl k dispozici, bylo 17 dní. Plánovat jsem tedy mohl 14 letových dnů a k tomu 3 dny rezervní (počasí, technické nebo zdravotní problémy, atd.). Nakonec to vycházelo na 90 hodin v C172, což je ze zkušenosti na dva týdny pro jednoho člověka docela hodně, zvlášť když se z cesty připravuje také on line reportáž, fotí se a filmuje.
Při jedné cestě z rejstříku ÚCL jsem potkal Honzu Čermáka, kterého jsem znal z jeho dřívějšího působiště v Příbrami jako přívětivého pilota a instruktora. Spíše žertem jsem se ho zeptal, jestli by nechtěl letět se mnou. Honza řekl, že by letěl, a tím jsme diskusi uzavřeli. Plán jsme pak upravili tím, že jsme se rozhodli pro Cessnu C182, která je o něco rychlejší a má větší dolet. Počet plánovaných letových hodin se tak snížil na 83 a zároveň jsme se domluvili, že se budeme v pilotování každý den střídat. Kdo nepilotoval, ten se pak staral o kamery, foťák, zasílání zpráv na web Flying Revue atd.
Já mám i americký piloťák a Honza má FAA validaci evropského, takže papírově to bylo v pořádku. Letadlo jsme si půjčili na letišti North Park u Orlanda. Znamená to zvládnout „check ride“ (přezkoušení), protože jinak by v případě nehody odmítla pojišťovna plnit. Po přezkoušení jsme podepsali smlouvu, zaplatili 80 letových hodin, naložili letadlo množstvím techniky (kamery, nabíječky, vysílačky, satelitní telefon, pití, záchranné věci, olej atd.) i pár osobními věcmi. Další ráno jsme vyrazili. Jako navigační pomůcky jsme paralelně používali dvě aplikace – Jeppesen Mobile Flite deck a ForeFlight. Jednak jsme tak měli zálohu a jednak je každá aplikace v něčem silnější a v něčem slabší, takže nejlepší řešení je používat dvě.
Text: Jiří Pruša
Foto: Jiří Pruša a Jan Čermák
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »