3.6.2016
Prototyp unikátního českého ultralightu UL-39 Albi měl v pátek navečer při testovacím letu z Jihlavy na letiště Planá u Českých Budějovic nehodu. Pilot použil záchranný systém a s letadlem nezraněn nouzově přistál. Za nehodou je podle jihočeské policie pravděpodobně závada při testování klapek.
Svědek, kterému se podařilo nehodu natočit na video, popsal TN.cz, že zaslechl výbuch a posléze viděl letadlo, jak se snáší na padáku k zemi. Mluvčí Krajského ředitelství policie jihočeského kraje Lenka Kozoňová na webu KŘP uvedla, že pilot aktivoval záchranný systém, který ho dopravil i s letadlem na zem ve vzdálenosti zhruba 1,5 km od letiště Planá. Pilot zůstal nezraněn. Video na TN.cz zde.
Ul-39 Albi - první vzlet před odbornou veřejností na jaře 2016.
"Dnes krátce před pátou hodinou odpolední došlo k letecké nehodě prototypu proudového letadla UL-39 Albi v prostoru letiště Planá u Českých Budějovic. Pilot aktivoval záchranný systém a letadlo na padáku, i s ním v kabině, nouzově přistálo v areálu letiště mezi stromy. Pilot se z kabiny letadla dostal bez zranění ven," uvedla Kozoňová.
Podle zatím neúplných informací a sdělení policejní mluvčí se zdá, že mohlo při testování dojít k zablokování jedné z klapek a tím ke změně směru a ztrátě ovladatelnosti. "Letoun náhle změnil směr, stal se neovladatelným a začal se řítit k zemi," uvedla Kozoňová. Příčinu a okolnosti nehody vyšetřují českobudějovičtí kriminalisté a zástupci letecké inspekce. Jakmile bude k dispozici odborné oficiální stanovisko ČVÚT i odborné komise, která nehodu vyšetřuje, budeme čtenáře Flying Revue informovat.
O UL-39 ALbi si více přečtěte v článku Unikátní ultralehký dvojník L-39 Albatros vzlétl po sedmnácti letech vývoje k nebi.
UL-39 Albi je unikátní letadlo designem i názvem odkazující na legendární cvičný proudový letoun L-39 Albatros. Výsledek sedmnáctileté práce českých vývojářů z Ústavu letadlové techniky Fakulty strojní ČVUT v Praze a společností Jihlavan Airplanes. s.r.o. a La Composite s.r.o. sklidil v březnu velký úspěch na mezinárodním veletrhu všeobecného letectví Aero 2016 v německém Fridriechshafenu.
UL-38 ALbi na jarním veletrhu Aero 2016 ve Friedrichshafenu. Foto: Jan Dvořák
Konstruktéři UL-39 Albi přišli se zcela novým konceptem sportovního ultralehkého letounu, který umožní zažít pilotovi pocit z letu v proudovém letadle, ač se o proudové letadlo nejedná. Pohonná jednotka ukrytá v trupu letadla pracuje na principu dmychadla poháněného pístovým motorem. Konstrukce draku letounu je pak především z důvodu úspory hmotnosti celokompozitová z uhlíkových prepregů, protože ultralehký letoun nesmí podle českých předpisů vážit více než 320 kg.
Přednáška o UL-39 Albi, 3. 5. 2016 na Fakultě strojní ČVUT v Praze.
Jan Dvořák
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »