3.7.2022
Letecká doprava se rychlým tempem vzpamatovává z pandemické krize a spolu s ní také poskytovatelé MRO služeb, starající se o opravy, údržbu a provoz letadel.
Pavel Haleš, předseda představenstva Czech Airlines TechnicsStejně jako
aerolinky, i tyto subjekty byly nuceny sáhnout k úsporným
opatřením a propouštění personálu v době pandemie covidu-19.
Krize však přinesla nové příležitosti a nový typ klienta, kterým
jsou leasingové společnosti. Kdo dokázal této příležitosti využít,
tomu se s ohledem na množství zakázek blýská na lepší časy.
S nárůstem zakázek ale přichází jiná výzva, a to nedostatek
kvalifikovaného personálu.
Poskytovatelé MRO služeb zajišťují pro provozovatele letadel pravidelné prohlídky a údržbu. Jedná se o tzv. Line Maintentance, což jsou denní a týdenní prohlídky, střednědobou údržbu podle počtu nalétaných hodin a tzv. Base Maintenance, která zahrnuje náročné servisní úkony a zpravidla vyžaduje rozebrání podstatných částí letadla. Před pandemií si MRO služby objednávaly především letecké společnosti, které stroje buď vlastní nebo je mají pronajaté. Hlídaly si stejně tak harmonogram údržeb jednotlivých strojů. Nutnost úspor během pandemie je však přinutila ukončit pronájem mnoha strojů a ty se tak vrátily do rukou leasingových společností.
„Začali se na nás obracet zástupci leasingových společností, kteří do té doby neměli s vlastním provozováním letounů a záležitostí s tím souvisejících mnoho zkušeností. Vše bylo v předchozích dekádách na nájemci. V první řadě jsme jim začali poskytovat parkování pro letouny v době, kdy neměly své nájemce a související služby podpory provozovatele,“ vypráví Pavel Haleš, předseda představenstva přední české MRO organizace Czech Airlines Technics, který sídlí na Letišti Václava Havla Praha. Zakázky na parkování letadel pro leasingové společnosti tak částečně pokryly výpadek tradičních klientů a útlum Line Maintenance v době pandemie a bezprostředně po ní.
I po odeznění pandemie v tomto novém segmentu stále narůstá příležitostí a objemů zakázek. „Na míru potřebám leasingových společností jsme vytvořili nový model služby v duchu one-stop-shop maintenance, kdy jsme schopni zajistit kompletní práce pod jedním poskytovatelem bez potřeby využití dalších dodavatelů a bez nutnosti zbytečných přeletů letadel z důvodu následné údržby. Nad rámec standardních činností také zajišťujeme kompletní podporu zákazníků po dobu parkování letadel, včetně CAMO služeb, registrace/deregistrace letadel a přípravy letadel dle specifických požadavků nového operátora po skončení leasingové smlouvy. Do našeho portfolia klientů z tohoto segmentu se zařadily například společnosti FTAI, SMBC, ASL HOLDING, BBAM, Aviation Global Capital, CDB Aviation a další,“ doplňuje Pavel Haleš z Czech Airlines Technics.
O zakázky tak firma s bezmála stoletou tradicí nemá nouzi. Kromě leasingových společností poskytuje služby i zajímavým klientům z řad aerolinek, v letošním roce například nově pro Delta Air Lines, Austrian Airlines nebo vládní letku Slovenské republiky. „V souvislosti s nárůstem objemu zakázek se chystáme přijmout až sto nových zaměstnanců. Aktuálně hledáme především letecké mechaniky a klempíře. Jako motivaci jsme pro ně připravili náborový příspěvek. Pro letecké mechaniky a klempíře s certifikací AML / B1 činí příspěvek 50.000 Kč, pro letecké mechaniky a klempíře bez certifikace 20.000 Kč. Zájemci se nám mohou ozývat na email jobs@csatechnics.com,“ upřesňuje Zuzana Janatová, ředitelka Lidských zdrojů Czech Airlines Technics.
Autor: Letiště Praha
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »