Turbulence vloni způsobily v USA dvojnásobný počet zranění než v roce 2015

17.8.2017

Zlomená lícní kost při klesání do Denveru. Zlomená páteř při návratu na Kajmanské ostrovy. Opařeniny druhého stupně z čaje při letu na Barbados. To jsou asi nejzávažnější zranění způsobená turbulencemi na palubách dopravních letadel v loňském roce. Americký Federální úřad pro letectví FAA uvedl, že počet zranění se oproti roku 2015 loni zdvojnásobil.

Turbulence na palubě letadla. Ilustrační foto: Travelandleisure.comZoom gallery
Turbulence na palubě letadla. Ilustrační foto: Travelandleisure.com

V roce 2015 bylo zraněno při turbulencích na letech v USA 21 cestujících, loni to bylo 44. Nejméně zranění turbulence způsobily v roce 2006 (12) a nejvíce - skoro destinásobně - před osmi lety. V roce 2009 se zranilo při turbulentních jevech 107 cestujících. 

Většina zraněných bývají cestující (75%), a to nejen proto, že jich je jednoduše víc, ale i proto, že mají tendenci podceňovat varování palubního personálu. Na druhou stranu, u neočekávatelných turbulencí, které zasáhly například B777 na letu SU270 (viz výše), jsou palubní průvodčí ohroženi nejvíce, protože se po kabině během letu pohybují častěji než cestující. 

FAA vyzývá cestující, aby dbali pokynů posádky, pokud je vyzve, aby se během letu vrátili na své místo a připoutali se. Stejně tak FAA doporučuje používat schválené dětské bezpečnostní sedačky pro děti do 2 let. FAA také vyzývá letecké společnosti, aby turbulence uváděly ve zprávách o počasí a aby piloti a dispečeři turbulence hlásili.  

Přečtěte si také: Asi nejvíce mediálně propíranou událostí tohoto druhu v letošním roce byly turbulence při letu Aeroflotu SU270 z Moskvy do Bangkoku v květnu. Více zde. Tehdy turbulence způsobil jev známý jako turbulence v čistém vzduchu (CAT – Clear Air Turbulence), který ani zkušená posádka nedokáže včas předvídat.

Stav na palubě letounu společnosti Singapore Airlines po průletu turbulentní oblastí. Ilustrační foto: Daily MailZoom gallery
Stav na palubě letounu společnosti Singapore Airlines po průletu turbulentní oblastí. Ilustrační foto: Daily Mail

"Kabina letounu může být nebezpečným pracovním prostředím pro letadla," řekl Bob Ross, prezident profesní asociace palubních průvodčích v American Airlines. "Turbulence v čistém vzduchu jsou obzvláště problematické a jsou hlavní příčinou zranění našich lidí. 

Příklady zranění z turbulencí z roku 2016 v USA: 

  • 13. prosince 2016 - letoun United Airlines na letu ze San Francisca do Denveru zasáhla bouřlivá turbulence, tzv. big jolt ve výšce 20 000 stop. Letuška, která se právě nacházela v kuchyňce, byla mrštěna ke stropu, kde se udeřila do obličeje takovou razancí, že si zlomila lícní kost. 
  • 11. srpna 2016 - letadlo JetBlue Airways na letu z Bostonu do Sacramenta narazilo na bouřlivé počasí nad Jižní Dakotou. Tři letušky a 24 cestujících utrpělo v turbulencích menší zranění a Airbus A320 se musel uchýlit k nouzovému přistání v Rapid City. 
  • 3. srpna 2016 - letoun A319 American Airlines při sestupu na Kajmanské ostrovy zasáhly na 6 až 8 vteřin silné turbulence z čistého vzduchu, tedy bez výstrahy, a to navzdory použití radaru na palubě. Přesto, že už deset minut před incidentem svítil signál k zapnutí bezpečnostních pásů, pět cestujících a tři členové posádky byli zraněni. Ze zprávy však není zřejmé, zda zraněné osoby byly nepřipoutány. Jeden cestující byl převezen do nemocnice s zlomeným obratlem.
  • 28. června 2016 letadlo A321 společnosti JetBlue, které mířilo z JFK na Barbados proletělo oblastí CAT (Clear Air Turbulence), opět bez varování, ač bylo vybaveno meteorologickým radarem. Steward právě přenášející nádobu s horkou vodou, si způsobil opařeniny 2. stupně. 
  • 26. červenec 2016 - Let United Airlines zasáhly na několik vteřin turbulence ve výšce 16 500 stop. Embraer 170 právě klesal směr Cleveland. Letuška upadla tak nešťastně, že si zlomila holenní kost. Ošetřil ji na palubě přítomný lékař. 
  • 15. ledna 2016 byla posádka letounu B 737-700 společnosti Southwest Airlines z Providence do Fort Lauderdale meteorology varována před možnými turbulencemi. Turbulence se dostavily na tři sekundy nad Titusville, jedna z letušek si při nich zlomila kotník.  

"Turbulence je vážnou hrozbou ve vzduchu a nelze ji vždy předvídat," uvedla Sara Nelsonová, předsedkyně Asociace letušek CWA. "Jedná se o jednu z nejčastějších příčin vážného zranění palubního personálu. Při náhlých turbulencích se po kabině vysokou rychlostí pohybují neupevněné předměty, vážná zranění si ale mohou způsobit i cestující navzájem," dodala.

Jak vzniká turbulence. Obr.: CBC.caZoom gallery
Jak vzniká turbulence. Obr.: CBC.ca

Turbulence je nerovnoměrné proudění vzduchu. V letectví nastává v případě, kdy se potkají dvě masy vzduchu, každá proudící v jiném směru. Při vodorovném letu v cestovní hladině dochází k turbulencím například při přeletu z pevniny nad velké vodní plochy. Nad mořem je teplota vzduchu chladnější než nad pevninou. Pokud tedy přelétáte z pevniny, kde teplý vzduch stoupá směrem vzhůru nad moře, kde naopak chladnější vzduch klesá může docházet k turbulencím. Stejně tak očekávejte turbulence nad vysokými horami nebo v okolí bouřkových mraků.

Jan Dvořák

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Články > Letecká doprava > Turbulence vloni způsobily v USA dvojnásobný počet zranění než v roce 2015
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 23.11.1916 se stalo...
23.11.1916
V jednom z nejznámějších leteckých soubojů první světové války bylo Manfredem von Richthofenem sestřeleno britské stíhací "eso" Lanoe Hawker, VC.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »