17.8.2017
Zlomená lícní kost při klesání do Denveru. Zlomená páteř při návratu na Kajmanské ostrovy. Opařeniny druhého stupně z čaje při letu na Barbados. To jsou asi nejzávažnější zranění způsobená turbulencemi na palubách dopravních letadel v loňském roce. Americký Federální úřad pro letectví FAA uvedl, že počet zranění se oproti roku 2015 loni zdvojnásobil.
Turbulence na palubě letadla. Ilustrační foto: Travelandleisure.com
V roce 2015 bylo zraněno při turbulencích na letech v USA 21 cestujících, loni to bylo 44. Nejméně zranění turbulence způsobily v roce 2006 (12) a nejvíce - skoro destinásobně - před osmi lety. V roce 2009 se zranilo při turbulentních jevech 107 cestujících.
Většina zraněných bývají cestující (75%), a to nejen proto, že jich je jednoduše víc, ale i proto, že mají tendenci podceňovat varování palubního personálu. Na druhou stranu, u neočekávatelných turbulencí, které zasáhly například B777 na letu SU270 (viz výše), jsou palubní průvodčí ohroženi nejvíce, protože se po kabině během letu pohybují častěji než cestující.
FAA vyzývá cestující, aby dbali pokynů posádky, pokud je vyzve, aby se během letu vrátili na své místo a připoutali se. Stejně tak FAA doporučuje používat schválené dětské bezpečnostní sedačky pro děti do 2 let. FAA také vyzývá letecké společnosti, aby turbulence uváděly ve zprávách o počasí a aby piloti a dispečeři turbulence hlásili.
Přečtěte si také: Asi nejvíce mediálně propíranou událostí tohoto druhu v letošním roce byly turbulence při letu Aeroflotu SU270 z Moskvy do Bangkoku v květnu. Více zde. Tehdy turbulence způsobil jev známý jako turbulence v čistém vzduchu (CAT – Clear Air Turbulence), který ani zkušená posádka nedokáže včas předvídat.
Stav na palubě letounu společnosti Singapore Airlines po průletu turbulentní oblastí. Ilustrační foto: Daily Mail
"Kabina letounu může být nebezpečným pracovním prostředím pro letadla," řekl Bob Ross, prezident profesní asociace palubních průvodčích v American Airlines. "Turbulence v čistém vzduchu jsou obzvláště problematické a jsou hlavní příčinou zranění našich lidí.
Příklady zranění z turbulencí z roku 2016 v USA:
"Turbulence je vážnou hrozbou ve vzduchu a nelze ji vždy předvídat," uvedla Sara Nelsonová, předsedkyně Asociace letušek CWA. "Jedná se o jednu z nejčastějších příčin vážného zranění palubního personálu. Při náhlých turbulencích se po kabině vysokou rychlostí pohybují neupevněné předměty, vážná zranění si ale mohou způsobit i cestující navzájem," dodala.
Jak vzniká turbulence. Obr.: CBC.ca
Turbulence je nerovnoměrné proudění vzduchu. V letectví nastává v případě, kdy se potkají dvě masy vzduchu, každá proudící v jiném směru. Při vodorovném letu v cestovní hladině dochází k turbulencím například při přeletu z pevniny nad velké vodní plochy. Nad mořem je teplota vzduchu chladnější než nad pevninou. Pokud tedy přelétáte z pevniny, kde teplý vzduch stoupá směrem vzhůru nad moře, kde naopak chladnější vzduch klesá může docházet k turbulencím. Stejně tak očekávejte turbulence nad vysokými horami nebo v okolí bouřkových mraků.
Jan Dvořák
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »