9.1.2017
Extrémní letiště I.: Madeira Přinášíme první ze série článků o realizovaných VFR přistáních na komplikovaných letištích ze světových žebříčků TOP 10. Čím je dané letiště specifické, jak přistání proběhlo, komunikace, čeho se vyvarovat, na co dát pozor.
Funchal Airport, Madeira - TOP 10 extreme airports Flying Revue
Problém letiště Madeira je v tom, že severně od jeho dráhy 05/23 jsou vysoké skály, přes které často fouká severní vítr, který se o ně rozbíjí a vytváří těsně nad dráhou agresivní turbulence. V obdobích silného větru se pak přistání na tomto letišti stává komplikované nebo i nebezpečné.
Madeira - extrémní letiště, díl první. Slovo pilota
I dopravní letadla zde pak často nepřistanou a divertují na jiné letiště nebo se vrátí. Problém malého letadla je, že po 4-6 hodinách letu nemá dostatek paliva na to, aby se vrátilo. Divertovat může případně jen na letiště Porto Santo, které je vzdálené cca 100 km, tzn. cca 30-40 minut letu. Zde však není k dostání palivo Avgas.
Příprava: Příprava byla součástí příprav na expedici nad ostrovy Středozemního moře a Kanárské ostrovy. Letadlo tedy bylo vybavené vším, co používám při přeletech moře: vesta, člun, vysílačka, satelitní telefon, nouzové jídlo a voda, nepromokavý vak atd. Zároveň byla moje poloha zobrazovaná v intervalech 5 minut na webové mapě. Vlastní let na Madeiru jsem pak už nijak zvlášť nepřipravoval.
Je třeba speciální licence? Na Madeiru speciální licence potřeba není, takže stačí PPL. Je ale nutné si vyžádat slot, protože to je jedno z letišť, kde to Portugalský AIP vyžaduje.
Datum letu: 2014, duben
Odkud: Letěl jsem tam z letiště Tenerife Norte, které je vzdálené asi 2,5 hodiny letu. Protože jsem ale ještě oblétával a fotil několik ostrovů z Kanárského souostroví a byl poměrně silný protivítr, tak let trval asi 4 hodiny.
Počasí: Jak jsem zmínil – severní vítr, tzn. protivítr, což je v této oblasti podle statistik na jaře častá situace. Bylo sice zamračeno, ale viditelnost dobrá, mraky ve výšce nějakých 4 000 stop.
Letiště Funchal na ostrově Madeira v Atlantiku. Foto: Jiří Pruša
Přiblížení: Na komunikaci se službou Funchal approach jsem byl už asi 100 km před Madeirou. Přede mnou přistávalo jedno dopravní letadlo, ale na jaře není na Madeiře ještě tak velký provoz, takže další provoz nebyl. Dráha v používání byla 05, tzn. severní vítr byl zleva. Zařazení do okruhu bylo do polohy „po větru pravého okruhu dráhy 05. Zbytek standardní – base, finále. S ohledem na nízký provoz jsem nemusel čekat a šel jsem rovnou na přistání.
Povolení přistát nebylo při příletu žádný problém dostat. Předcházela tomu ale trochu korespondence před odletem kvůli zajištění povinného slotu. Nedodržel jsem ale s ohledem na protivítr odsouhlasený čas slotu. S tím ale nebyl asi i s ohledem na nízký provoz, žádný problém.
Vítr Hlavním problémem na Madeiře jsou turbulence na finále dráhy 05. Je to trochu vidět i na videu z přistání. Řeším to větší rychlostí a menšími klapkami. Letadlo má při větší rychlosti větší energii a je méně citlivé na poryvy větru.
Specifika přistání a
startu Vzlet z letiště Madeira-Funchal je celkem
bez problému, jen to trochu hází. Vzlétal jsem odsud dvakrát,
protože před odletem do Benavente u Lisabonu jsem s tím
člověkem z letiště (jeho křestní jméno je Dinarte) ještě
oblétával Madeiru, což je asi hodinový let. Ani jedno z těch
přistání nemělo ale kromě bočního turbulentního větru žádné další
problémy. Starty byly bez problému oba. Palivo jsem měl na
obou přistáních dostatečné.
Letiště Funchal na ostrově Madeira. Obr. Maps Google
Typ přistání Na Madeiře jsem udělal dvě plná přistání. Chystal jsem se sem ještě o rok později při cestě na Azory, ale několik dní foukal velmi silný vítr, vlny byly 5 metrů a Madeiru nesměla používat letadla TAP ani jako alternate. Z Portugalska jsem se proto tehdy vydal do Maroka a Azory zůstávají stále na mém „to do“ seznamu.
Poutání Na Madeiře není povinný handling, takže jsem jej nevyžádal. Letadlo ale není kam poutat – nejsou tu na malá letadla připraveni. Když jsem požádal letištního pracovníka o nějaká závaží (pytel nebo kbelík s pískem, pneumatiky s betonem, cokoliv), tak se mě zeptal, „vy si to nevozíte s sebou?“. Téhle otázce se čas od času směju ještě teď – taková dvě závaží by se do mého letadla ani nevešla a ani by je neuvezlo…. Nakonec mi nějaká závaží přivezli a já jsem letadlo připoutal – zvláště v Madeiře to s jeho větrnými poryvy je potřeba…
Přistání dosaženo napoprvé? Ano, sedl jsem napoprvé.
Reálné nebezpečí při přistání/startu? Nebylo žádné.
Emoce Radost z dosažení samozřejmě.
Byrokracie Trochu papírů, ale nijak přemrštěné – portugalsko/španělský standard, cca 40 minut běhání a vyplňování. Podařilo se mi tam najít příjemného člověka, se kterým komunikuji občas ještě dnes a který mě tím vším pomohl projít.
Úroveň komunikace s personálem Bez problémů.
Zajímavé hlášky Člověk se závažími na připoutání se zapsal do mé hlavy velmi dobře.
Postavení letiště na soukromém žebříčku TOP 10 J.P. Madeira je v době, kdy nefouká severní vítr, naprosto standardní dopravní letiště. Problém je ten vítr, takže pořadí by se muselo určovat podle síly větru. V mém případě jsem přistával sice za turbulentního větru, ale ještě v rámci limitů letadla, takže jsem nevnímal nějaké zvýšené nebezpečí. Zkušenost mám se šesti letišti z TOP 10 a tak bych mu dal asi pořadí 4-5.
Je nezbytné vyhodnotit vítr. Problém ale je, že od vzletu z portugalské pevniny je potřeba 5-6 hodin letu, během nichž se počasí může změnit. Je tedy nutno pracovat s předpovědí, a ne pouze s aktuálním počasím při vzletu. Při letu z Kanárských ostrovů se počasí odhaduje lépe, protože let je kratší (2,5 - 4 hodiny). Co je při letu na/z Madeiry ale ohromně důležité, je síla a směr větru také na vlastním letu. Při vzdálenosti cca 1000 km nad mořem stačí vítr o rychlosti 40 km/h, aby prodloužil let cca o hodinu.
Nad mořem se běžně setkáte s rychlostí větru 60-80 km/h. V takovém protivětru už by byl problém doletět i pro letadlo s výdrží 7 hodin jako má OK-LEX. Na přistání kdekoliv bychom měli mít rezervu paliva alespoň na 30 minut, kvůli případnému opakování. U větrných letišť jako Madeira je potřeba takovou nebo větší rezervu určitě mít. Let je tedy třeba plánovat i s ohledem na protivítr, a pokud se pak třeba ukáže silnější, než jsme uvažovali, lze ještě změnit výšku letu. Často je směr i rychlost větru v různých výškách různá. Pokud ale nepomůže ani to, je lepší se vrátit nebo otočit na alternativní letiště, dokud takovou možnost máme. Za půlkou trasy už pak taková možnost není (point of no return).
Případné opakování Ano, doufám, že se mi tam podaří ještě jednou (resp. dvakrát – tam/zpět) dostat při cestě na Azory.
Příště: Gibraltar
Jiří Pruša, Jan Dvořák
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »