Letiště Princezny Juliany je komplikované pro velké letouny. Pro malá letadla je příjemnou lahůdkou.

25.4.2017

Finále na Princess Juliana Airport na ostrově Sint Maarten v Karibiku. Letěli jsme s Cessnou 172  Skyhawk. Foto: Jiří PrušaFinále na Princess Juliana Airport na ostrově Sint Maarten v Karibiku. Letěli jsme s Cessnou 172  Skyhawk. Foto: Jiří Pruša
Finále na Princess Juliana Airport na ostrově Sint Maarten v Karibiku. Letěli jsme s Cessnou 172 Skyhawk. Foto: Jiří Pruša
Finále na Princess Juliana Airport na ostrově Sint Maarten v Karibiku. Letěli jsme s Cessnou 172  Skyhawk. Foto: Jiří PrušaFinále na Princess Juliana Airport na ostrově Sint Maarten v Karibiku. Letěli jsme s Cessnou 172  Skyhawk. Foto: Jiří Pruša
Finále na Princess Juliana Airport na ostrově Sint Maarten v Karibiku. Letěli jsme s Cessnou 172 Skyhawk. Foto: Jiří Pruša
 Varovná cedule před prahem dráhy 10/28 nepomáhá. Touha po atrakci v podobě odfouknutí proudem vzduchu z motorů startujícícho letadla je silnější. Foto: Jiří Pruša Varovná cedule před prahem dráhy 10/28 nepomáhá. Touha po atrakci v podobě odfouknutí proudem vzduchu z motorů startujícícho letadla je silnější. Foto: Jiří Pruša
Varovná cedule před prahem dráhy 10/28 nepomáhá. Touha po atrakci v podobě odfouknutí proudem vzduchu z motorů startujícícho letadla je silnější. Foto: Jiří Pruša
 Letiště Grand Case ve francouzské části ostrova Saint Martin. Odsud jsme na Julianu letěli. Foto: Jiří Pruša Letiště Grand Case ve francouzské části ostrova Saint Martin. Odsud jsme na Julianu letěli. Foto: Jiří Pruša
Letiště Grand Case ve francouzské části ostrova Saint Martin. Odsud jsme na Julianu letěli. Foto: Jiří Pruša
Na Grand Case nás vítal nepříliš utěšený pohled na oběti nedávné větrné smršti  Foto: Jiří PrušaNa Grand Case nás vítal nepříliš utěšený pohled na oběti nedávné větrné smršti  Foto: Jiří Pruša
Na Grand Case nás vítal nepříliš utěšený pohled na oběti nedávné větrné smršti Foto: Jiří Pruša
 Z Juliany jsme se po náhrdelníku karibských ostrovů vydali na jih. Tohle je známá sopka na ostrově Montserrat. Foto: Jiří Pruša
Z Juliany jsme se po náhrdelníku karibských ostrovů vydali na jih. Tohle je známá sopka na ostrově Montserrat. Foto: Jiří Pruša
Letiště Juliana leí na ostrově Sint Maarten v Karibiku. Obr.: Maps.google.com
Letiště Juliana leí na ostrově Sint Maarten v Karibiku. Obr.: Maps.google.com

Extrémní letiště V.: Juliana, Karibik (video)   Letiště Princezny Juliany na karibském ostrově Sint Maarten (Saint Martin) je v TOP 10 extrémních letišť právem - pro velká letadla. Pro ta malá přináší adrenalin spíš v podobě vzrušení, že přistáváte na dráze, kterou miliony lidí znají z videí na YouTube. 

Specifika letiště

Letiště Princess Juliana International Airport je v Top Ten z toho důvodu, že nedaleko za její (pro velká dopravní letadla) nepříliš dlouhou dráhou (2 300 m) jsou hory. Těm je potřeba se brzy po vzletu vyhýbat. Pro malá letadla však je toto letiště celkem standardní. Princess Juliana je ale známá především kvůli tomu, že zde práh dráhy leží jen několik metrů od pláže.


Princess Juliana Airport - touch and go s Cessnou 172. Video: Flying Revue

Velká dopravní letadla naložená palivem na cestu do Evropy nebo USA startují ze samého prahu dráhy, za nímž je pak jen drátěný plot. Na tento plot se věší lidé, kteří se pak radují, jak je odfoukávají a zároveň často i popálí horké výfukové plyny z naplno běžících tryskových motorů. Některé nadšence tyto plyny také odfouknou do moře nebo na pláž. Někteří končí s popáleninami nebo zlomeninami prý i v nemocnici. Na YouTube můžete vidět desítky videí z tohoto slavného letiště.

Z obou stran dráhy jsou na břehu restaurace, které žijí právě z toho, že zde lidé sledují mohutná, velmi nízko letící přistávající letadla. Kvůli nedlouhé dráze přistávají větší letadla totiž přímo na práh dráhy, a proto mají nad pláží výšku pouhých cca 5 metrů. Je opravdu ohromující zážitek, když vám velký dopravní letoun proletí takto nízko nad hlavou. Jen škoda, že společnost KLM z linky Amsterdam - Saint Martin stáhla B747, které bylo bezesporu tím nejatraktivnějším letadlem, kvůli jehož přistání či startu na pláž Maho Beach u prahu dráhy letiště směřovaly tisíce turistů a fanoušků letectví. 


Princess Juliana Airport - slovo pilota/pilots word. Video: Flying Revue

Přílet 

Příprava: Letiště Princess Juliana má velký objem provozu jak dopravních letadel, tak GA. Leží v holandské části relativně malého ostrova St. Martin/St. Maarten. Ve francouzské části ostrova leží letiště Grand Case, kde jsme nocovali a odkud jsme taky na Princess Juliana vyráželi. Bylo potřeba prostudovat uspořádání letového prostoru a jeho rozdělení mezi tato dvě letiště. Grand Case je ale celkem malé a tak má jenom službu TWR. Celá oblast je řízená službou APP letiště Princess Juliana, které bylo potřeba se nahlásit, jakmile jsme byli mimo vlastní zónu letiště Grand Case.  

Letiště Princezny Juliany, Sint Maarten, Karibik
”Flying

- Název: Princess Juliana International Airport
- ICAO: TNCM IATA: SXM
- Kategorie: Veřejné, řízené
- Rwy: 10/28, asfalt, 2300 x 45 m
- APP: 118,70 MHz
- Poloha: Ostrov Sint Maarten/Saint Martin, Karibik, N18 2.46, W63 6.54, nadm. v. 4 m n.m.
- Přistání: Touch and go (březen 2016)
- Letadlo: Cessna 172 Skyhawk

Je třeba speciální licence?  Ne, jen se člověk musí orientovat v komunikaci a postupech používaných na větších řízených letištích.  

Datum letu: Březen 2016 během expedice Karibik 2016.

Odkud: Letěli jsme z letiště Grand Case, které leží jen pár kilometrů odsud, ve franczouské části ostrova Saint Martin/Sint Maarten.

Počasí: Počasí bylo ideální. Foukal sice trochu vítr, ale přímo proti nám, takže nás nijak neohrožoval.   

Přiblížení: Samotný přílet do oblasti letiště byl bez problémů. Letěli jsme jen pár minut z letiště Grand Case ve francouzské části ostrova St. Martin/St. Maarten.

Povolení přistát: Obával jsem se ale, že když přijdu s požadavkem udělat na frekventovaném dopravním letiště touch and go, tak mě odsud vyženou. Neměli jsme podaný letový plán, Princess Juliana je velmi vytížené letiště a my jsme tu ani nechtěli opravdu přistát - jen se dotknout slavné dráhy a odletět. Takže jsme pro řídící byli vlastně jen problém navíc.

Řídící byla žena. Po mé žádosti na touch and go přistání chvíli přemýšlela a pak mi jednoduše dala instrukce, kam se zařadit a jak se dostat na finále dráhy 10. Byli jsme sice pomalejší, než odhadovala, a proto jsme museli ještě před zařazením na finále dát přednost jinému letadlu. Tak jsme udělali dvě třistašedesátky a šli jsme na to.   

Abychom neztráceli čas ani peníze, měli jsme v plánu udělat tu jen touch and go a to se nám tedy podařilo. Vzápětí jsme pokračovali dále na 20 minut vzdálený ostrov Svatého Bartoloměje (o přistání na něm píšeme zde, pozn.red.) Bylo opravdu zajímavé sledovat davy lidí u pláže, jak vyhlížejí dramaticky působící přistání a čekají na přílet letadel z evropských a amerických destinací. 

Na co dát pozor

Příklady žebříčků TOP 10 nejkomplikovanějších letišť

Specifika přistání a startu  Měli jsme v křídlech jen pár minut po vzletu z francouzského letiště Grand Case na druhé straně tohoto nevelkého ostrova, takže žádná únava nebyla. Vzrušení ve mně ale vyvolával pohled z dlouhého finále na tu pláž, kterou jsem viděl tolikrát na You Tube. Tam jsou ale vždycky záběry ze země – přistávající dopravní letadla pár metrů nad pláží. Teď to bylo obráceně – my jsme byli ti ve vzduchu na finále, koho sledují všichni ti lidé dole a tipují, jak nízko půjdeme a jak přistaneme. Doufal jsem, že nám běží kamery a snažil se přistát vzorově, abych si neutrhli ostudu. Snad se to podařilo. 

Typ přistání  Touch and go.

Přistání dosaženo napoprvé? Ano, bez problémů napoprvé.  

Na co dát pozor  Princess Juliana je dopravní letiště, a tak je potřeba bez reptání respektovat příkazy řídícího – stejně jako na každém jiném řízeném letišti. S velkým strojem je nutné přistávat hned na práh dráhy. S naší Cessnou  můžeme na 2 300 m dlouhé dráze přistát čtyřikrát, takže žádný problém nevznikl. Přistáli jsme sice taky na prahu dráhy, ale už před její půlkou jsme byli zase vysoko ve vzduchu. Pro piloty dopravních letadel ale musí být docela stresující pohled na poměrně vysoké hory tyčící se (kolmo na osu dráhy) nedaleko letiště. Musí se jim proto hned po vzletu ve stoupání vyhýbat.  

Reálné nebezpečí při přistání/startu? Na všech ostrovech musí člověk počítat se silnějším větrem, často poryvovým. Na přistání proto chodím trochu rychleji a s klapkami maximálně na druhé poloze. Letadlo má pak větší energii/rychlost a poryvy větru ho tolik nerozhodí. Stejný postup jsem volil i zde. To, že finále na Princess Juliana může být kvůli poryvovému větru zrádné, ukazuje i toto video z nedávného přistání dopravního stroje. 

Šest TOP letišť J.Pruši
”Flying

Madeira (Atlantik) - duben 2014, Barra (Skotsko) – červen 2014, Gibraltar (Pyrenejský pol.) – duben 2015, Courchevel (Savojské Alpy) - říjen 2016
Princes Juliana Airport (Sint Maarten, Karibik) - březen 2016, Saint Barthélemy (Saint Barthélemy, Karibik) - březen 2016

Na webu FlyingRevue.cz zatím vyšlo: Madeira, Barra, Gibraltar a Saint Barthélemy.

Emoce Velká radost, že nás pustili na přistání. Radost i z toho, že jsem na tomto slavném letišti mohl přistát. Vše proběhlo bez problémů, přistání se podařilo vyfotit i nafilmovat a tak žádné negativní emoce nebyly.  

Výstava leteckých fotek Nádherný svět z nebe
”Flying

Letecké fotografie Jiřího Pruši nejen z Karibiku můžete až do 3. května 2017 vidět na výstavě v Café Nona na Nové scéně Národního divadla v Praze.
Více se dozvíte zde.

Úroveň komunikace s personálem, byrokracie: 

Komunikace byla naprosto standardní, co se týče pozemních služeb, v tomto případě nemohu sloužit - jen jsme se dotkli dráhy a zase odletěli. 

Postavení letiště na soukromém žebříčku TOP 10 J.P.:  Naše přistání bylo i s ohledem na dobré počasí naprosto standardní. Pro malá letadla není Princess Juliana nijak nebezpečné letiště. V mém žebříčku by tedy bylo asi na posledním místě z pohledu komplikovanosti přistání. 

Celkové hodnocení

Letiště Princezny Juliany je složité pro velká dopravní letadla ve dvou směrech - jednak musí kvůli poměrně krátké dráze přistávat hned na jejím prahu, který je jen pár metrů za přilehlou pláží, a tedy jen těsně nad hlavami lidí. I start proti horám není nijak zvlášť příjemný a není asi pro každého. Taktéž tu může způsobit problémy vítr. Pro malá letadla letiště nebezpečné není, přistání tady bylo vzrušující spíš proto, že se jedná o opravdu světoznámé letiště, které znají z videí na YouTube i lidé, kteří se o létání jinak ani moc nezajímají. 

Případné opakování: Asi ani ne. Bylo to zajímavé a radostné, ale svého jsem dosáhl a jiný důvod pro další přistání zde zatím nemám.  

Jiří PrušaJan Dvořák

p1050187m.jpg ....jpg

logo_fr_transp.jpgdsc07994-web_1024x682_2.jpg

 

 

banner_kurzy_12_2016_s3_300x170.jpg

Flying Revue > Letecká videa > Extrémní letiště > Letiště Princezny Juliany je komplikované pro velké letouny. Pro malá letadla je příjemnou lahůdkou.
Loading...

Čtěte v rubrice dále

  • Letiště Princezny Juliany je komplikované pro velké letouny. Pro malá letadla je příjemnou lahůdkou.
    Finále na Princess Juliana Airport na ostrově Sint Maarten v Karibiku. Letěli jsme s Cessnou 172  Skyhawk. Foto: Jiří Pruša
    Finále na Princess Juliana Airport na ostrově Sint Maarten v Karibiku. Letěli jsme s Cessnou 172 Skyhawk. Foto: Jiří Pruša
Loading...

Čtěte v rubrice dále

  • Letiště Princezny Juliany je komplikované pro velké letouny. Pro malá letadla je příjemnou lahůdkou.
    Finále na Princess Juliana Airport na ostrově Sint Maarten v Karibiku. Letěli jsme s Cessnou 172  Skyhawk. Foto: Jiří Pruša
    Finále na Princess Juliana Airport na ostrově Sint Maarten v Karibiku. Letěli jsme s Cessnou 172 Skyhawk. Foto: Jiří Pruša
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 26.11.1925 se stalo...
26.11.1925
První let prototypu sovětského bombardovacího stroje konstrukce Andreje Tupoleva TB-1 (ANT-4), prvního velkého celokovového letadla vyráběného v Sovětském svazu.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »