21.12.2014
V letošním roce americký Boeing oznámil překonání tisícové hranice postavených strojů Boeing 767 a toto číslo bude ještě růst. Sesterský typ B 757 už není ve výrobě, i jemu se ale podařilo překonat počet tisíce kusů. V obou případech jde o jedny z nejúspěšnějších strojů v historii firmy a stojí za to si je připomenout.
Počátkem sedmdesátých let Boeing zahájil vývoj dvou kategorií letounů, 7X7 s úzkým trupem s maximálním uspořádáním sedadel 3–3 a 7N7 se širokým trupem, který by dokázal pojmout pět řad sedadel v uspořádání 2–3–2 a za určitých podmínek dokonce i 2–4–2. Oba typy měly nahradit rozšířené a úspěšné letouny B 707 a B 727, které sice v době svého vývoje představovaly velký posun vpřed, ale v sedmdesátých letech začaly beznadějně zastarávat. V průběhu vývoje získaly oba nové projekty sériové označení B 757 (7X7) a B 767 (7N7). Novou konstrukcí trupu dokázal výrobce do prodloužené verze 757 umístit postupně až 279 sedadel, zatímco 767 v posledních variantách dokázal pojmout až 375 pasažérů
Celý vývoj typů B757 a B767 probíhal společně a podílela se na něm italská firma Aeritalia a japonský výrobce Civil Transport Aviation Corp. Sdílený vývoj byl velmi chytrým tahem. Za minimálních nákladů se tím Boeingu podařilo vyvinout nástupce hned dvou letounů.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »