21.12.2014
Na vrcholu nabídky soukromých a výcvikových letadel společnosti Piper Aircraft Inc je již od roku 2001 model Meridian, celosvětově nejlevnější turbínové letadlo. Nový model přináší řadu zlepšení, díky kterým je teď Meridian ještě lepší.
K návratu do kategorie turbovrtulových letadel se společnost rozhodla na konci devadesátých let po marketingově úspěšné sérii PA-46, mezi něž patří modely Malibu (vyráběný v letech 1984 až 1988) a jeho výkonnější nástupce Mirage (vyráběný od roku 1988). Jedním z hlavních důvodů, který přiměl Piper Aircraft k obnově výroby letadla s turbínovou pohonnou jednotkou, byla skutečnost, že majitelé stávajících letounů Mirage přistupovali stále častěji k modifikacím výměny pístového motoru Lycoming o vzletovém výkonu 350 hp za různé turbínové motory Rolls-Royce nebo Pratt & Whitney, disponující vyššími výkony a zejména lepší výškovou charakteristikou i odolností. Standardizovanou modifikací Mirage se stal tzv. JetProp, jehož nejvýkonnější verze disponuje úctyhodnými 560 hp, nicméně je to stále letoun certifikovaný podle požadavků pro pístová letadla, tudíž nejde o plnohodnotný turboprop. Vývojový projekt PA-46–500TP využil stávající typový certifikát z roku 1983, který umožnil provést legislativně zjednodušený certifikační proces (avšak letový program byl odlétán v plném rozsahu), dokončený v září 2000. Oproti JetPropu disponuje Meridian především o 33 % větší plochou stabilizátoru, a tím lepší stabilitou v nízkých rychlostních režimech, větší výškovou výkonností a mnoha dalšími konstrukčními úpravami (např. palivový systém). Meridian tak navázal na úspěšná víceúčelová dvoumotorová turbínová letadla Piper produkční řady Cheyenne, mezi jejichž poslední sériové verze patří (až do příchodu Piaggia P180 Avanti) nejrychlejší turbovrtulový letoun na světě, Cheyenne 400LS, který dokáže vyvinout cestovní rychlost až 350 kts. Těchto letadel bylo vyrobeno až do ukončení výroby v roce 1991 pouze 45 kusů.
Výrobce hledal pro Meridian vysoce spolehlivý a populární turbínový motor. Výběrem kanadského motoru Pratt & Whitney verze PT6A-42A, použitého především na Beechcraftu Super King Air 200, zajistil Meridianu ideální pohonnou jednotku disponující maximálním termodynamickým výkonem 1029 SHP. Bohatě však vystačí s polovičním vzletovým výkonem. Právě enormní termodynamická rezerva řadí Meridian mezi jedny z nejpřemotorovanějších letounů vůbec. Celkový nálet motorů série PT6A činí dnes již více než 350 miliónů letových hodin, ze kterých byla statisticky vysledována průměrná doba poruchy více než 200 tisíc letových hodin na jeden motor.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »