6.3.2016
V minulém čísle jsme se věnovali nejvzdálenější historii letiště v Letňanech. Vrátili jsme se v čase až do doby, kdy letiště sice ještě neexistovalo, ale už tu probíhaly jedny z prvních aviatických produkcí v Praze. A dostali jsme se až do meziválečného období, kdy byly Letňany centrem československého letectví. Nyní navážeme tam, kde jsme skončili.
Od druhé světové války k centrálně plánovanému hospodářství
Rozvoj Letiště Praha Letňany pokračoval i za druhé světové války, a dalo by se říci, že byl ještě intenzivnější než dříve. Po okupaci českých zemí v březnu 1939 totiž převzaly německé zbrojní koncerny a Luftwaffe celou letištní i výrobní kapacitu této oblasti a masivně ji rozšířily.
Československá vojenská továrna na letadla byla v roce 1939 přejmenována na Flugzeugwerke Letov, A.G. Prag-Letnian a její hlavní náplní práce se stala výroba náhradních dílů a opravy německých letounů typu Junkers. V roce 1940 dostala také ČKD nové jméno Böhmish-Mährische Maschninenfabriken A.G., Flugzeugwerk Prag. Ve stejném roce započal přesun staveb patřících továrně Aero do Letňan kvůli rozšiřování kbelského letiště pro potřeby Luftwaffe.
Spolu s původními hangáry ze Kbel byl vybudován komplex nových hangárů pro finální montáž a zalétávání nově vyrobených letadel. V tomto továrním komplexu s názvem Aero Dr. Kabeš, Praha Vysočany byla zavedena výroba celokovového průzkumného dvoutrupého letounu Focke-Wulf Fw 189 A-1 a v březnu roku 1941 byly na letišti Letňany zalétány první stroje. Do roku 1943 pak Aero Dr. Kabeš ve spolupráci s firmami Flugzeugwerke Letov a Bohmisch Mährische Maschinenfabriken vyrobilo celkem 337 kusů těchto letadel.
V roce 1943 továrna Flugzeugwerke Letov zahájila výrobu cvičných letounů Arado Ar 96. Navíc se v Letňanech vyráběly pro toto letadlo samostatné trupy, které byly odesílány do čakovické Avie k finální montáži. Do konce války vyprodukoval Flugzeugwerke Letov 550 kompletních letounů Arado Ar 96 a 672 samostatných trupů pro Avii. V roce 1943 zahájila i firma Aero Dr. Kabeš produkci nového stroje. Jednalo se o dopravní a cvičný letoun typu Siebel Si 204D. Do konce války bylo vyrobeno 533 kompletních letounů a množství samostatných trupů pro finální montáž v Bohmisch Mährische Maschinenfabriken, která vyprodukovala 493 kusů těchto letadel. Právě bývalá ČKD v roce 1943 výrazně rozšířila výrobní kapacity a komplex jejích výrobních a montážních hal prakticky zdvojnásobil velikost letiště.
Text: Richard Adamec
Foto: archiv letiště Letňany
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »