Strakonický Blaník OK-4704 se po přestavbě znovu vydal na nebe

7.6.2017

Přestavby Blaníků L-13  Na začátku druhé dekády tohoto století ho potkal stejný osud jako tisíce jeho sourozenců po celém světě - i strakonický Blaník L-13 OK-4704  byl po fatální nehodě rakouského L-13 OE-0935 v roce 2010 uzemněn. Koncem května 2017 ale znovu rozepjal křídla vstříc slunci a větru. 

Blaník L-13 OK-4704 opět po přestavbě létá. Foto: Aeroklub Strakonice
Blaník L-13 OK-4704 opět po přestavbě létá. Foto: Aeroklub Strakonice

Přestavba Blaníků L-13
”blanik”
Blaníkům zasadila smrtelnou ránu nehoda z 12. června 2010, kdy se Blaníku L-13 OE-0935 na rakouském letišti Ferlach odlomilo z důvodu únavového lomu pásnice nosníku křídlo a Evropská agentura pro bezpečnost v letectví (EASA) rozhodla o pozastavení letecké způsobilosti všech L-13 a L-13A. To bylo v září 2010.

V současné době v továrně Blaník Aircraft (dceřiná společnost Blaník Limited) v pražských Letňanech už přestavby probíhají naplno, jen za letošek jich tu chtějí přestavět a zalétnout na čtyři desítky. Jak přestavba probíhá, vám představíme v příštím článku přímo z výrobních hal Blanik Aircraft.

Základní cena vlastní přestavby je 15 tisíc € bez DPH, konečná cena je odvislá od technického stavu zjištěného při nálezové kontrole, a tedy od následných nezbytných oprav. Zákazník si zároveň může objednat nový lak, zástavbu nové radiostanice 833 kHz, případně novou avioniku.

Může za to ředitel společnosti Blanik Aircraft CZ, s.r.o., Václav Křížek. Ten se po uzemnění Blaníků rozhodl, že to tak nenechá. Těsně před vánočními svátky 2015 společnost získala od EASA typový certifikát, jímž agentura schvaluje přestavbu kořene křídla a nato následně navazující úpravy kluzáku L-13 nutné k obnovení jeho provozuschopnosti.

Když ÚCL vzápětí vydal Osvědčení o oprávnění organizace k výrobě (POA) EASA v lednu 2016 vydala příslušné AD, opravňující společnost Blanik Aircraft (dcera Blanik Limited) k zahájení oprav těchto strojů, už nic nestálo znovuzrození populárního a legendárního letadla v cestě. 

Strakonický Blaník OK-4704 a jeho majitel, Aeroklub Strakonice, jsou jedněmi z těch šťastných, kdo mohou pod kumuly znovu stoupat k nebi. Podívejte se na fotopříběh tohoto kluzáku. A doleťte až nakonec článku, najdete tam video z letu Blaníku po přestavbě. 

Strakonický Blaník L-13 OK-4704 ve výrobní hale Blanik Aircraft CZ, s.r.o., čeká na přestavbu. Foto: Miloš Dermišek, Flying RevueZoom gallery
Strakonický Blaník L-13 OK-4704 ve výrobní hale Blanik Aircraft CZ, s.r.o., čeká na přestavbu. Foto: Miloš Dermišek, Flying Revue

Strakonický Blaník L-13 OK-4704 v hale Blanik Aircraft čeká na přestavbu. Foto: Miloš Dermišek, Flying RevueZoom gallery
Strakonický Blaník L-13 OK-4704 v hale Blanik Aircraft čeká na přestavbu. Foto: Miloš Dermišek, Flying Revue

OK-4704 po odstrojení, vymontování řízení a avioniky. Foto: Miloš Dermišek, Flying RevueZoom gallery
OK-4704 po odstrojení, vymontování řízení a avioniky. Foto: Miloš Dermišek, Flying Revue

Přestavba L-13 obnáší kompletní rozebrání letadla a důkladnou kontrolu jednotlivých skupin letadla.              Zde: Čelní pohled do předního pilotního prostoru bez nožního řízení. Foto: Miloš Dermišek, Flying RevueZoom gallery
Přestavba L-13 obnáší kompletní rozebrání letadla a důkladnou kontrolu jednotlivých skupin letadla. Zde: Čelní pohled do předního pilotního prostoru bez nožního řízení. Foto: Miloš Dermišek, Flying Revue

Průhled do zadní části trupu letounu. Foto: Miloš Dermišek, Flying RevueZoom gallery
Průhled do zadní části trupu letounu. Foto: Miloš Dermišek, Flying Revue

Svislá ocasní plocha momentálně bez směrovky.  Foto: Miloš Dermišek, Flying RevueZoom gallery
Svislá ocasní plocha momentálně bez směrovky. Foto: Miloš Dermišek, Flying Revue

Záď Blaníku v bez směrovky a zakončení trupu. Foto: Miloš Dermišek, Flying RevueZoom gallery
Záď Blaníku v bez směrovky a zakončení trupu. Foto: Miloš Dermišek, Flying Revue

Tzv. roztržený trup se připravuje k opětovnému snýtování. Foto: Miloš Dermišek, Flying RevueZoom gallery
Tzv. roztržený trup se připravuje k opětovnému snýtování. Foto: Miloš Dermišek, Flying Revue

 Práce na střední části trupu. Foto: Miloš Dermišek, Flying RevueZoom gallery
Práce na střední části trupu. Foto: Miloš Dermišek, Flying Revue

Snýtovaný trup s novou šestou přepážkou a novými zesílenými nosníky. Poté jde trup na halu finální montáže, kde letadlo osadí avionikou, řízením a ostatními systémy a strakonický Blaník OK-4704 může na zálet.  Foto: Miloš Dermišek, Flying RevueZoom gallery
Snýtovaný trup s novou šestou přepážkou a novými zesílenými nosníky. Poté jde trup na halu finální montáže, kde letadlo osadí avionikou, řízením a ostatními systémy a strakonický Blaník OK-4704 může na zálet. Foto: Miloš Dermišek, Flying Revue
Křídlo OK-4704 upevněné v přípravku při kontrole a obnově potahů. Foto: Miloš Dermišek, Flying RevueZoom gallery
Křídlo OK-4704 upevněné v přípravku při kontrole a obnově potahů. Foto: Miloš Dermišek, Flying Revue

Křídlo upevněné v přípravku při kontrole a obnově potahů. Foto: Miloš Dermišek, Flying RevueZoom gallery
Křídlo upevněné v přípravku při kontrole a obnově potahů. Foto: Miloš Dermišek, Flying Revue

Firemní vlekací letoun PZL104 Wilga OK-BLN připravený vynést strakonický Blaník při záletu do vzduchu. Foto: Blanik AircraftZoom gallery
Firemní vlekací letoun PZL104 Wilga OK-BLN připravený vynést strakonický Blaník při záletu do vzduchu. Foto: Blanik Aircraft

 Strakonický Blaník OK-4704 těsně před vzletem při záletu v pražských Letňanech. Za řízením sedí zalétavací pilot Blanik Aircraft Miloš Ramert. Foto: Blanik AircraftZoom gallery
Strakonický Blaník OK-4704 těsně před vzletem při záletu v pražských Letňanech. Za řízením sedí zalétavací pilot Blanik Aircraft Miloš Ramert. Foto: Blanik Aircraft

 Strakonický Blaník s Milošem Ramertem nad Prahou při záletu 22. května 2017.  Foto: Blanik AircraftZoom gallery
Strakonický Blaník s Milošem Ramertem nad Prahou při záletu 22. května 2017. Foto: Blanik Aircraft

OK-4704 po záletu opět na travnatém povrchu letňanského letiště. Foto: Blanik AircraftZoom gallery
OK-4704 po záletu opět na travnatém povrchu letňanského letiště. Foto: Blanik Aircraft

OK-4704 po záletu opět na travnatém povrchu letňanského letiště. Foto: Blanik AircraftZoom gallery
OK-4704 po záletu opět na travnatém povrchu letňanského letiště. Foto: Blanik Aircraft

Potvrzeno, sečteno - zálet se podařil, letadlo se může opět rozložit a připravit na transport do Strakonic. Foto: Blanik AircraftZoom gallery
Potvrzeno, sečteno - zálet se podařil, letadlo se může opět rozložit a připravit na transport do Strakonic. Foto: Blanik Aircraft

28. květen 2017 na letišti ve Strakonicích. První let OK-4704 ve Strakonicích. Členové strakonického aeroklubu na tuhle chvíli čekali šest let od uzemnění Blaníků nařízením EASA v roce 2010. Foto: Aeroklub Strakonice Zoom gallery
28. květen 2017 na letišti ve Strakonicích. První let OK-4704 ve Strakonicích. Členové strakonického aeroklubu na tuhle chvíli čekali šest let od uzemnění Blaníků nařízením EASA v roce 2010. Foto: Aeroklub Strakonice

 Na start! OK-4704 při prvním letu po přestavbě u svého majitele, Aeroklubu Strakonice.  Foto: Aeroklub Strakonice Zoom gallery
Na start! OK-4704 při prvním letu po přestavbě u svého majitele, Aeroklubu Strakonice. Foto: Aeroklub Strakonice

OK-4704 krátce po vzletu při prvním letu pl přestavbě u svého majitele, Aeroklubu Strakonice.  Foto: Aeroklub Strakonice Zoom gallery
OK-4704 krátce po vzletu při prvním letu pl přestavbě u svého majitele, Aeroklubu Strakonice. Foto: Aeroklub Strakonice

Strakonický Blaník na nebi nad svým domovským letištěm. Foto: Aeroklub Strakonice Zoom gallery
Strakonický Blaník na nebi nad svým domovským letištěm. Foto: Aeroklub Strakonice

Let proběhl bez potíží, vše funguje, jak má, Blaník za chvíli dosedne na plochu strakonického letiště. Foto: Aeroklub Strakonice Zoom gallery
Let proběhl bez potíží, vše funguje, jak má, Blaník za chvíli dosedne na plochu strakonického letiště. Foto: Aeroklub Strakonice

Opět na zemi, tentokrát ale jen do příštího letu. Uzemnění zůstane jen černou kapitolou v historii tohoto nádherného letadla. Foto: Aeroklub Strakonice  Zoom gallery
Opět na zemi, tentokrát ale jen do příštího letu. Uzemnění zůstane jen černou kapitolou v historii tohoto nádherného letadla. Foto: Aeroklub Strakonice

Strakoničtí piloti a příznivci létání kolem Blaníku L-13 OK-4704. Nová etapa začíná. Foto: Aeroklub Strakonice Zoom gallery
Strakoničtí piloti a příznivci létání kolem Blaníku L-13 OK-4704. Nová etapa začíná. Foto: Aeroklub Strakonice


Video z letu Blaníku L-13 OK-2807, který je rovněž po přestavbě a Blanik Aircraft ho prezentoval ještě nedokončený na Aero 2016 ve Friedrichshafenu. Video: Blanik Aircraft

logo_fr_transp.jpg

Strakonický Blaník OK-4704 po přestavbě opět létá. Foto: Miloš Dermišek, Flying Revue
Strakonický Blaník OK-4704 po přestavbě opět létá. Foto: Miloš Dermišek, Flying Revue

 

Flying Revue > Články > Plachtění > Strakonický Blaník OK-4704 se po přestavbě znovu vydal na nebe
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

<1 2 3 4 5
 
 
  • Strakonický Blaník OK-4704 se po přestavbě znovu vydal na nebe
    Blaník L-13 OK-4704 opět po přestavbě létá. Foto: Aeroklub Strakonice
    Blaník L-13 OK-4704 opět po přestavbě létá. Foto: Aeroklub Strakonice
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

<1 2 3 4 5
 
 
  • Strakonický Blaník OK-4704 se po přestavbě znovu vydal na nebe
    Blaník L-13 OK-4704 opět po přestavbě létá. Foto: Aeroklub Strakonice
    Blaník L-13 OK-4704 opět po přestavbě létá. Foto: Aeroklub Strakonice
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 15.11.1957 se stalo...
15.11.1957
Uskutečnil se první let prototypu dopravního letadla Tupolev Tu-114 (CCCP-L5611), ve své době největšího a nejrychlejšího dopravního letounu na světě.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »