Šonka diskvalifikován, Kopfstein devátý. Čeští piloti v Cannes neuspěli

23.4.2018

Edge 540 V3 Petra Kopfsteina krátce po průletu mezi pylony. Edge 540 V3 Petra Kopfsteina krátce po průletu mezi pylony.
Edge 540 V3 Petra Kopfsteina krátce po průletu mezi pylony.
Martin Šonka na trati závodu v Cannes 2018. Zdroj: Team ŠonkaMartin Šonka na trati závodu v Cannes 2018. Zdroj: Team Šonka
Martin Šonka na trati závodu v Cannes 2018. Zdroj: Team Šonka
Martin Šonka ve svém letadle. Zdroj: Team ŠonkaMartin Šonka ve svém letadle. Zdroj: Team Šonka
Martin Šonka ve svém letadle. Zdroj: Team Šonka
Martin Šonka u svého Edge 540 V3. Zdroj: Team ŠonkaMartin Šonka u svého Edge 540 V3. Zdroj: Team Šonka
Martin Šonka u svého Edge 540 V3. Zdroj: Team Šonka
Petra Kopfsteina přišel v Cannes pozdravit někdejší úspěšný pilot formule 1 David Couthard. Zdroj: Red Bull Media HousePetra Kopfsteina přišel v Cannes pozdravit někdejší úspěšný pilot formule 1 David Couthard. Zdroj: Red Bull Media House
Petra Kopfsteina přišel v Cannes pozdravit někdejší úspěšný pilot formule 1 David Couthard. Zdroj: Red Bull Media House
Petr Kopfstein v kabině svého stroje. Zdroj: Red Bull Media House
Petr Kopfstein v kabině svého stroje. Zdroj: Red Bull Media House
Trať závodu v Cannes. Zdroj: RedBullAirRace.com
Trať závodu v Cannes. Zdroj: RedBullAirRace.com

RBAR 2018     První závod Air Race na francouzské půdě českým reprezentantům Petru Kopfsteinovi a Martinu Šonkovi úspěch nepřinesl. Šonku pronásledovaly technické potíže, Kopfstein o čtyři desetiny vteřiny neprošel mezi osm nejlepších. 

První závod RBAR na francouzské půdě přilákal do Cannes na třicet tisíc fanoušků, po celý víkend byly pro závodění velmi dobré podmínky - slunečno, slabý vítr. Organizátoři postavili v Cannes rychlou technickou trať - piloti se nad Středozemním mořem museli vypořádat se dvěma vertikálními manévry, rozestavení pylonů jim nedávalo prostor na vydechnutí. 

Martin Šonka neměl do závodu dobrý vstup. Protože z USA dodané nové válce neprošly včas francouzskou celnicí, musel český pilot závodit s letadlem, které nebylo v ideálním stavu. V kvalifikaci navíc přesáhl maximální limit přetížení, do závodu tak po diskvalifikaci nastupoval z předposledního místa. Přesto v Round of 14 svého soupeře Kirby Chamblisse porazil, byť letěl poměrně pomalu. “Měl jsem malou náletovou rychlost, protože systém organizátora, který máme naistalovaný v letadle, neukazoval správně. Reálně jsme tak letěli pomaleji, než ukazovala data.” Američan Chambliss sice vletěl do trati rychleji, v jejím průběhu ale ztrácel. I bez dvouvteřinové penalizace by ho ale nakonec Šonka stejně těsně porazil. 

Petr Kopfstein v kvalifikaci zaletěl na jistotu a výsledek mu přisoudil Španěla Juana Velardea, loni osmého v celkovém pořadí. Tomu trať v Cannes dobře seděla a létal tu velmi rychle. Formu potvrdil i v nedělním závodě, kdy v Round of 14 Kopfsteina porazil o necelé čtyři desetiny vteřiny a zavřel mu cestu mezi osmičku nejlepších. "Je to zklamání. Vyloženě špatně jsme neletěli, ale nedokázali jsme najít optimální nastavení motoru a Juan měl větší štěstí. O to víc jsme namotivovaní do Japonska," komentuje neúspěch ve Francii pilot Teamu Spielberg. 

Martin Šonka se v osmičce  střetl s nejrychlejším z prvního kola, Američanem Goulianem. A znovu svého soupeře porazil. Jenže ve chvíli, když už se chystal na finále, přišel technický ředitel závodu Jim Reed a Šonku poslal do hangáru za překročení maximálních povolených otáček motoru. 

Martin Šonka
Martin Šonka
  Petr Kopfstein
Petr Kopfstein

“Po tom, co se podařilo vyřešit jeden problém, přišel hned druhý. Stáhli jsme data a zjistili, že jsme překročili maximální povolené otáčky o dvě sekundy déle, než je povoleno. Je to znovu technická závada, podruhé v řadě, a stojí nás hodně bodů. To se prostě nesmí stávat. Je těžké vůbec popsat zklamání. Sice to ke sportu patří, ale už je toho nějak moc,” posteskl si po závodě český akrobatický pilot. 

Šonka se svým týmem navíc nebudou mít příliš velký prostor na to chybu odstranit. „Teď rozebíráme letadlo, v Japonsku se bude létat jen tři dny, žádné testovací lety, nic. Bude tedy minimum času na to vše odladit. Navíc válce, které jsme chtěli měnit tady ve Francii, stále nemáme a nebudeme je mít tedy ani na další závod. Je to velmi nepříjemný start do sezony, ale máme před sebou šest závodů a musíme zvednout hlavu. A hlavně udělat vše, aby se podobné věci už neopakovaly,” popsal situaci Martin Šonka. 

Závod v Cannes ovládl Australan Hall před Němcem Doldererem a Američanem Goulianem. Šampionát se nyní přesouvá do Japonska, závodit se bude 26. a 27. května 2018 v Chibě. Šonka odjíždí z Cannes se třemi body a je celkově s deseti body pátý, Kopfsteinovi patří v celkovém pořadí se čtyřmi body (po dvou z Abu Dhabi i Cannes) zatím dvanáctá příčka. 

-fr-

Pozn.: Původně jsme nepsrávně uvedli, že Martin Šonka byl v kvalifikaci diskvalifikován za překročení maximálních povolených otáček motoru a že proti Goulianovi letěl v Round of 14. Diskvalifikován v kvalifikaci byl však Martin za překročení maximálního limitu přetížení a proti Goulianovi letěl v Round of 8. Omlouváme se.  

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Šonka diskvalifikován, Kopfstein devátý. Čeští piloti v Cannes neuspěli
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 24.11.1939 se stalo...
24.11.1939
Spojením leteckých společností Imperial Airways a původní British Airways Ltd. vznikla letecká společnost BOAC (British Overseas Airways Corporation).
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »