26.7.2016
Po sobotním přistání ruského dobrodruha Fedora Konjukova, který v rekordním čase a teprve jako druhý člověk v historii obletěl Zemi v sólo letu horkovzdušným balónem, dnes ve dvě hodiny v noci našeho času dokončil v Abu Dhabi obdobnou misi švýcarský letoun Solar Impulse 2, jehož motory pohání pouze elektrická energie ze solárních panelů.
Na rozdíl od Konjukova, jehož balón hnaly kupředu vzdušné proudy rychlostí až 220 km/h, se Solar Impulse 2 musel spokojit s třetinovou rychlostí. Zeměkouli obletěl v 17 etapách s tři čtvrtě roční přestávkou na Hawaii, již způsobily problémy s bateriemi. Delší přestávky mezi jednotlivými etapami způsobily také nepříznivé meteorologické podmínky.
Přistání Solar Impulse 2 v Abu Dhabi 26. července 2016
Letoun odstartoval 9. března 2015 z Abu Dhabi ve Spojených arabských emirátech, zde také dnes na letišti Al-Báttin v 00:05 UTC přistál. Uletěl při tom zhruba 43 041 kilometrů a ve vzduchu strávil 558 hodin a 6 minut.
Za řízením se střídali dva piloti – Bertrand Piccard a André Borschberg, oba Švýcaři - v kabině mohl být ale vždy jen jeden z nich. Do cíle stroj dovedl potomek slavného švýcarského rodu dobyvatelů vzduchu i moře, Bertrand Piccard.
Jeho dědeček August v roce 1932 jako první člověk vystoupal balónem do stratosféry – přesně do výšky 16 201 m nad mořem, otec Jaques jako první v batyskafu vlastní konstrukce pokořil dno Mariánského příkopu - 10 919 m.
Piccard, jenž s myšlenkou na letadlo poháněné elektrickou energií získávanou za letu ze slunečního záření v roce 2003 přišel, letoun pilotoval celkem devětkrát, jeho kolega André Borschberg osmkrát. Ten si také na konto připsal nejdelší etapu – let přes Pacifik z japonské Nagoji do havajského Honolulu měřil 7212 km a trval 117 hodin a 52 minut.
Dva roky od zrodu nápadu Piccard představil veřejnosti na letecké přehlídce v Le Bourget maketu stroje, v roce 2009 byl dokončen první prototyp letadla.
Solar Impulse 2. Dvoutunový stroj jménem Solar Impulse se na první
dvouhodinový zkušební let vydal v dubnu 2010,
v následujících letech absolvoval 26 hodinovou zatěžkávací
zkoušku, následně let z Paříže do Bruselu a před čtyřmi lety
stroj urazil v několika etapách 6000 km ze Švýcarska do Maroka
a zpět. V roce 2013 přeletělo solární letadlo Spojené státy
americké.
Na oblet Země ale připravili Piccard s Borschbergem a početným týmem spolupracovníků Solar Impulse 2 s o téměř 9 metrů delším rozpětím (71,9 m) a modernizovanou avionikou.
Pohled z kabiny Solar Impulse 2.
Právě na křídlech a horní části trupu je umístěno celkem 17 248 fotovoltaických článků, které dodávají energii čtyřem vrtulovým elektromotorům zavěšeným v gondolách pod křídly.
S novým strojem se pak po několika zkušebních letech vydali loni na cestu kolem světa. Ta vedla z Emirátů přes Indii a Čínu do Japonska, kde si přistání oproti plánu vynutily nepříznivé meteorologické podmínky. Při letu z japonské Nagoji do havajského města Honolulu se ale přehřály baterie letounu a oprava společně s čekáním na vhodné počasí další cestu na devět měsíců přerušily.
Sestřih z přeletu Atlantiku, 15. etapy mise.
Z Honolulu Solar Impuls 2 odstartoval opět až letos v dubnu, psali jsme zde. V pěti etapách stroj přeletěl území USA, aby následně po druhé nejdelší etapě mise přistál 23. června 2016 ve španělské Seville. Při druhé oceánské etapě letoun pilotoval Piccard, v kabině strávil 71 hodin 8 minut a uletěl 6765 km. Předposlední destinací byla egyptská Káhira, odsud už Solar impulse 2 zamířil do Abu Dhabi, kde dnes brzy ráno ještě za tmy modravě nasvícený, ne nepodobný stroji z Blízkých přistání třetího druhu, přistál.
„Je to absolutně bláznivé, ale dokázali jsme to! Třináct let!“ slyšíme na záznamu z příletu zprostřed podpůrného týmu. „Dali jsme to! Jsme úžasní!“ reaguje na to Piccard ještě z kabiny letounu.
Celý tým Solar Impulse 2 slaví úspěšné zakončení mise obletu Země bez pohonných hmot.
Jak oba piloti, tak všichni členové týmu jsou přesvědčeni, že jejich mise je počátkem nové etapy letecké dopravy, že už za deset let by mohla letadla na elektrický pohon dopravovat až padesát pasažérů na krátkých a středních tratích. V době, kdy v tomto segmentu neochvějně vládnou proudové letouny Boeingu, Airbusu, Embraeru a dalších, se to zdá nepříliš uvěřitelné. Velcí lidé ale mívají neuvěřitelné nápady a obvykle se dřív nebo později vyplní.
Více o misi Solar Impulse 2 píšeme v těchto článcích.
„Patnáct let jsem čekal na tenhle okamžik,“ řekl Piccard bezprostředně po opuštění kabiny letadla. „Je to zlom. Uletěli jsme 40 tisíc kilometrů bez paliva, teď je to na vás. Budoucnost je dnes,“ myslí si Bertrand Piccard, další z lidí, bez nichž by se svět nemohl pohnout z místa.
Jan Dvořák
Zdroj, foto a video: SolarImpuls.com
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »