1.11.2019
Flying Revue 6/2019 Bláznivé? Možná. Proveditelné? Snad. Stalo se? Ale jistě! Řeč je o nápadu a realizaci prvního Air Race vystoupení v provedení Martina Šonky a Petra Kopfsteina v Česku na letošní Aviatické pouti. A jak to celé bylo?
Skvělé věci často vznikají z okamžitých myšlenek a bláznivých nápadů. Jen je třeba ty původní představy dotáhnout do úspěšného konce. S trochou štěstí a kupou práce z toho pak může být i hit. Jak se říká, štěstí přeje připraveným.
Byl pátek 7. prosince 2018 a já odjížděl do Karlových Varů za Petrem Kopfsteinem. Olda Pelčák, náš předseda Českého svazu letectví, mne požádal, zda bych mohl osobně předat Petrovi pamětní medaili ČsSL za vzornou reprezentaci naší republiky v akrobatickém létání. Rád jsem souhlasil. Setkání s Petrem bylo velmi příjemné. Znali jsme se od vidění z letišť a možná ještě i ze školy, ale až tentokrát jsme měli příležitost si v klidu více popovídat. A když se setkají dva piloti, tak o čem se asi tak baví…
Přišla řeč i na přípravu Aviatické pouti v Pardubicích, kde jsem součástí organizačního týmu. Petr projevil zájem účastnit se a mne představa mít v Pardubicích oba naše piloty Red Bull Air Race přímo nadchla. Hned po setkání mi „náhodou“ volal Josef „Pytlák“ Říha. Když jsem mu zmínil, že bychom mohli mít v Pardubicích Petra Kopfsteina i Martina Šonku, hned mi „poradil“, že bychom jim tam mohli instalovat nějaké RBAR pylony. Bláznivá myšlenka, pomyslel jsem si. Takových má Pytlák plno a stále nás s nimi zásobuje. Ale na druhou stranu, on z nich taky dost dokáže i realizovat. Tak jsem si řekl, že to je možná hodně smělé, ale kdyby to vyšlo, byla by to pecka, a tak že bych se na to alespoň mohl zeptat.
» Co dalšího si přečtete v šestém čísle Flying Revue ročníku 2019.
Ještě z Karlových Varů jsem zavolal Honzovi Rudzinskému, který připravuje letový program Aviatické pouti. Ano, správně, je to ten pilot Flying Bulls Aerobatics Teamu létající na levém křídle. A Honza má taky rád bláznivé nápady. Řekl mi: „Počkej, to se mi líbí, zkusím zjistit, jestli by to vůbec bylo možné a co bychom pro to mohli udělat.“ Honza zavolal Martina Nepovíma, který je manažerem jak výše zmíněného týmu, tak i týmu RBAR Petra Kopfsteina. Letecký svět je prostě malý.
Martin Nepovím, tak jak jsem jej poznal, má mimořádné organizační schopnosti a umí hledat cestu, jak věci realizovat. Martin neváhal a poslal mail s návrhem ekonomicky realizovatelného modelu spolupráce (AP má omezený rozpočet a RBAR je opravdu velmi nákladný podnik) přímo na ředitele RBAR Ericha Wolfa. A zrovna ve správný čas. RBAR měl pro rok 2019 trochu potíže s plánovaním lokalit závodů a takové RBAR demo v Pardubicích by pomohlo vyplnit mezeru mezi závody a zároveň za rozumných nákladů zajistilo propagaci v zemi, která má navíc úřadujícího mistra světa této letecké série (v době plánování RBAR Demo ještě nebylo známo rozhodnutí Red Bullu o ukončení série Air Race, pozn. red.).
Následovaly dva měsíce zjišťování a vyjednávání, co a jak by se dalo realizovat a zda do toho RBAR půjde. Tyto akce nejsou financovány pouze z peněz Red Bull, ale RBAR má i své další partnery, kterým ten návrh museli předložit a požádat je o spolufinancování nákladů. My jsme zatím za stranu Aviatické pouti zjišťovali podmínky povolení přes Úřad civilního letectví a armádu (letiště Pardubice provozuje armáda ČR). Musím říct, že všichni, které jsme oslovili, byli tímto záměrem nadšeni a pomáhali nám, jak jen to šlo. Spolupráce s armádou, ÚCL, pardubickým primátorem i hejtmanem byla z mého pohledu naprosto perfektní. Jsem rád, že jim i touto cestou mohu dodatečně poděkovat.
Text: Josef Piňos
Foto: J. Piňos, S. Plášil, P. Hon
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »