Smoke on! Aneb Martin Šonka s Petrem Kopfsteinem na Aviatické pouti

1.11.2019

Petr Kopfstein mezi pylony před českými fanoušky na Aviatické pouti 2019. Petr Kopfstein mezi pylony před českými fanoušky na Aviatické pouti 2019.
Petr Kopfstein mezi pylony před českými fanoušky na Aviatické pouti 2019.
Petr Kopfstein ve svém speciálu Extra 330SC. Petr Kopfstein ve svém speciálu Extra 330SC.
Petr Kopfstein ve svém speciálu Extra 330SC.
Kamion s vybavením pro stavbu pylonů na začátku vykládky. Kamion s vybavením pro stavbu pylonů na začátku vykládky.
Kamion s vybavením pro stavbu pylonů na začátku vykládky.
Briefing před vystoupením Martina Šonky a Petra Kopfsteina. Briefing před vystoupením Martina Šonky a Petra Kopfsteina.
Briefing před vystoupením Martina Šonky a Petra Kopfsteina.
Nafukování pylonů je atraktivní podívaná pro všechny.Nafukování pylonů je atraktivní podívaná pro všechny.
Nafukování pylonů je atraktivní podívaná pro všechny.
Martin Šonka na RBAR Demo na Aviatické pouti 2019.
Martin Šonka na RBAR Demo na Aviatické pouti 2019.
Petr Kopfstein a Martin Šonka svorně na pardubickém nebi.
Petr Kopfstein a Martin Šonka svorně na pardubickém nebi.
Na trati. Aviatická pouť 2019 a RBAR Demo.
Na trati. Aviatická pouť 2019 a RBAR Demo.
Zájem diváků o RBAR Demo byl veliký.
Zájem diváků o RBAR Demo byl veliký.
V obležení fanoušků.
V obležení fanoušků.

Flying Revue 6/2019                Bláznivé? Možná. Proveditelné? Snad. Stalo se? Ale jistě! Řeč je o nápadu a realizaci prvního Air Race vystoupení v provedení Martina Šonky a Petra Kopfsteina v Česku na letošní Aviatické pouti. A jak to celé bylo? 

Skvělé věci často vznikají z okamžitých myšlenek a bláznivých nápadů. Jen je třeba ty původní představy dotáhnout do úspěšného konce. S trochou štěstí a kupou práce z toho pak může být i hit. Jak se říká, štěstí přeje připraveným.

Byl pátek 7. prosince 2018 a já odjížděl do Karlových Varů za Petrem Kopfsteinem. Olda Pelčák, náš předseda Českého svazu letectví, mne požádal, zda bych mohl osobně předat Petrovi pamětní medaili ČsSL za vzornou reprezentaci naší republiky v akrobatickém létání. Rád jsem souhlasil. Setkání s Petrem bylo velmi příjemné. Znali jsme se od vidění z letišť a možná ještě i ze školy, ale až tentokrát jsme měli příležitost si v klidu více popovídat. A když se setkají dva piloti, tak o čem se asi tak baví…

Flying Revue 6/2019

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 26-30 ve Flying Revue č. 6/2019.

Časopis vychází 31. října 2019. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu.
» (Jak se stát členem Klubu FR)

Přišla řeč i na přípravu Aviatické pouti v Pardubicích, kde jsem součástí organizačního týmu. Petr projevil zájem účastnit se a mne představa mít v Pardubicích oba naše piloty Red Bull Air Race přímo nadchla. Hned po setkání mi „náhodou“ volal Josef „Pytlák“ Říha. Když jsem mu zmínil, že bychom mohli mít v Pardubicích Petra Kopfsteina i Martina Šonku, hned mi „poradil“, že bychom jim tam mohli instalovat nějaké RBAR pylony. Bláznivá myšlenka, pomyslel jsem si. Takových má Pytlák plno a stále nás s nimi zásobuje. Ale na druhou stranu, on z nich taky dost dokáže i realizovat. Tak jsem si řekl, že to je možná hodně smělé, ale kdyby to vyšlo, byla by to pecka, a tak že bych se na to alespoň mohl zeptat.

» Co dalšího si přečtete v šestém čísle Flying Revue ročníku 2019.

Ještě z Karlových Varů jsem zavolal Honzovi Rudzinskému, který připravuje letový program Aviatické pouti. Ano, správně, je to ten pilot Flying Bulls Aerobatics Teamu létající na levém křídle. A Honza má taky rád bláznivé nápady. Řekl mi: „Počkej, to se mi líbí, zkusím zjistit, jestli by to vůbec bylo možné a co bychom pro to mohli udělat.“ Honza zavolal Martina Nepovíma, který je manažerem jak výše zmíněného týmu, tak i týmu RBAR Petra Kopfsteina. Letecký svět je prostě malý.

Martin Nepovím, tak jak jsem jej poznal, má mimořádné organizační schopnosti a umí hledat cestu, jak věci realizovat. Martin neváhal a poslal mail s návrhem ekonomicky realizovatelného modelu spolupráce (AP má omezený rozpočet a RBAR je opravdu velmi nákladný podnik) přímo na ředitele RBAR Ericha Wolfa. A zrovna ve správný čas. RBAR měl pro rok 2019 trochu potíže s plánovaním lokalit závodů a takové RBAR demo v Pardubicích by pomohlo vyplnit mezeru mezi závody a zároveň za rozumných nákladů zajistilo propagaci v zemi, která má navíc úřadujícího mistra světa této letecké série (v době plánování RBAR Demo ještě nebylo známo rozhodnutí Red Bullu o ukončení série Air Race, pozn. red.).

Následovaly dva měsíce zjišťování a vyjednávání, co a jak by se dalo realizovat a zda do toho RBAR půjde. Tyto akce nejsou financovány pouze z peněz Red Bull, ale RBAR má i své další partnery, kterým ten návrh museli předložit a požádat je o spolufinancování nákladů. My jsme zatím za stranu Aviatické pouti zjišťovali podmínky povolení přes Úřad civilního letectví a armádu (letiště Pardubice provozuje armáda ČR). Musím říct, že všichni, které jsme oslovili, byli tímto záměrem nadšeni a pomáhali nám, jak jen to šlo. Spolupráce s armádou, ÚCL, pardubickým primátorem i hejtmanem byla z mého pohledu naprosto perfektní. Jsem rád, že jim i touto cestou mohu dodatečně poděkovat.

Text: Josef Piňos

Foto: J. Piňos, S. Plášil, P. Hon 

 logo_fr_transp.jpg Zoom gallery

Zoom gallery

Flying Revue > e-shop > archiv > Archiv > Flying Revue 2019 > Flying Revue 6/2019 > Smoke on! Aneb Martin Šonka s Petrem Kopfsteinem na Aviatické pouti
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 23.11.1916 se stalo...
23.11.1916
V jednom z nejznámějších leteckých soubojů první světové války bylo Manfredem von Richthofenem sestřeleno britské stíhací "eso" Lanoe Hawker, VC.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »