26.7.2017
Nemusíte chrastit roletkou a přesto si zastínění okna u vašeho sedadla v letadle přizpůsobíte podle potřeby. Elektronicky stmívatelná okna už nejsou hudbou budoucnosti. Jejich nejnovější variantu představila na EAA AirVenture 2017 v Oskoshi (Wisconsin, USA) francouzská společnost Vision Systems. Na vývoji skel Nuance V2 spolupracuje s pittsburghskou společností PPG.
Systém Nuance V2 umožní cestujícím okno ztmavit elektronicky, bez použití roletky. Okno bude možné ztmavit v široké škále, takže může zůstat zachována možnost výhledu.
Elektronicky zatmavitelná okna EDW
Okna EDW (Electronically Dimmable Windows) Nuance V2 pracující na základě technologie SPD (Suspended Particle Device) poskytují nekonečné proměnlivé zastínění od zcela jasného až po extrémně tmavé s tím, že regulace je velmi rychlá - sklo reaguje na požadavek cestujícího okamžitě. Ztmavením se snižuje i množství UV záření, které pronikne do kabiny letadla. Okna mohou volitelně disponovat i zvukovou izolací, což může zejména u míst poblíž motorů pro komfort cestování hrát svou roli.
V okně může být integrován i volitelně zobrazitelný dotykový displej (smart windows), který cestujícím poskytne cestovní informace, zajímavosti či burzovní indexy. Umožní jim ale rovněž komunikovat s palubním personálem například při objednávce občerstvení a nápojů zobrazených na okno, na displej by se mohlo promítat i sdělení palubního personálu cestujícím. Atraktivní pro letecké společnosti by EDW chytré okno mohlo být i proto, že na něj lze díky umisťování reklamy generovat za letu vedlejší příjmy. Inzerované zboží si cestující navíc může okamžitě objednat, což se může hodit - třeba když si při cestě k moři uvědomíte, že jste si doma zapomněli plavky.
Smart Windows EDW s dotykovým displejem. Zdroj: Vision Systems
Technologie SPD pracuje na principu podlouhlých krystalů, jejichž pozice vůči světelnému paprsku je ovládána elektronicky - pokud jsou krystaly seřazeny kolmo ke směru příchozího světelného paprsku, paprsek se odrazí a sklo je neprůhledné, pokud se krystaly otočí souběžně se směrem přichozího paprsku, pak je sklo průhledné.
Výrobce tvrdí, že okna využívající jeho systém budou až o 30 % lehčí než ta s mechanickým ovládáním ztmavování. Okna nemají žádné pohyblivé součásti, protože elektronika je do nich plně integrována, což by mělo snížit náklady na údržbu. Systém lze montovat do plochých i zakřivených povrchů, sklo je plastové nebo kompozitní.
Elektronicky lze ztmavit už dnes okna například v Boeingu 787 Dremaliner, škála ztmavení však není tak široká a integrovaný displej tu rozhodně nečekejte. V Česku skla s možností elektronické změny průhlednosti nabízí šumperská firma Glass Innovation - elektronicky ztmavovatelná skla do letadel má v nabídce také, podle sdělení jednatele firmy Milana Hladila však v současné době realizuje zakázky spíše do bytů, automobilů či jachet.
Jan Dvořák
Zdroj: Aerotime.aero, Google.com(patents), Glass Innovation.cz, Corporate.ppg.com, Vision-systems.com
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »