Japonci chtějí na olympiádě 2020 v Tokiu předvést životaschopný autolet a zapálit s ním olympijský oheň

22.8.2017

Skydrive, projekt japonských inženýrů vznikající s podporou Toyoty. Létající auto by mělo zapálit olympijský oheň na olympiádě v Tokiu v roce 2020. Zdroj: Cartivator.com  Skydrive, projekt japonských inženýrů vznikající s podporou Toyoty. Létající auto by mělo zapálit olympijský oheň na olympiádě v Tokiu v roce 2020. Zdroj: Cartivator.com
Skydrive, projekt japonských inženýrů vznikající s podporou Toyoty. Létající auto by mělo zapálit olympijský oheň na olympiádě v Tokiu v roce 2020. Zdroj: Cartivator.com
Skydrive, projekt japonských inženýrů vznikající s podporou Toyoty. Létající auto by mělo zapálit olympijský oheň na olympiádě v Tokiu v roce 2020. Zdroj: Cartivator.com  Skydrive, projekt japonských inženýrů vznikající s podporou Toyoty. Létající auto by mělo zapálit olympijský oheň na olympiádě v Tokiu v roce 2020. Zdroj: Cartivator.com
Skydrive, projekt japonských inženýrů vznikající s podporou Toyoty. Létající auto by mělo zapálit olympijský oheň na olympiádě v Tokiu v roce 2020. Zdroj: Cartivator.com
Skydrive, projekt japonských inženýrů vznikající s podporou Toyoty. Létající auto by mělo zapálit olympijský oheň na olympiádě v Tokiu v roce 2020. Zdroj: Cartivator.com  Skydrive, projekt japonských inženýrů vznikající s podporou Toyoty. Létající auto by mělo zapálit olympijský oheň na olympiádě v Tokiu v roce 2020. Zdroj: Cartivator.com
Skydrive, projekt japonských inženýrů vznikající s podporou Toyoty. Létající auto by mělo zapálit olympijský oheň na olympiádě v Tokiu v roce 2020. Zdroj: Cartivator.com
Skydrive, projekt japonských inženýrů vznikající s podporou Toyoty. Létající auto by mělo zapálit olympijský oheň na olympiádě v Tokiu v roce 2020. Zdroj: Cartivator.com  Skydrive, projekt japonských inženýrů vznikající s podporou Toyoty. Létající auto by mělo zapálit olympijský oheň na olympiádě v Tokiu v roce 2020. Zdroj: Cartivator.com
Skydrive, projekt japonských inženýrů vznikající s podporou Toyoty. Létající auto by mělo zapálit olympijský oheň na olympiádě v Tokiu v roce 2020. Zdroj: Cartivator.com
Skydrive, projekt japonských inženýrů vznikající s podporou Toyoty. Létající auto by mělo zapálit olympijský oheň na olympiádě v Tokiu v roce 2020. Zdroj: Cartivator.com  Skydrive, projekt japonských inženýrů vznikající s podporou Toyoty. Létající auto by mělo zapálit olympijský oheň na olympiádě v Tokiu v roce 2020. Zdroj: Cartivator.com
Skydrive, projekt japonských inženýrů vznikající s podporou Toyoty. Létající auto by mělo zapálit olympijský oheň na olympiádě v Tokiu v roce 2020. Zdroj: Cartivator.com
Létající taxi v představě Airbusu. Zdroj: Vahana.aero
Létající taxi v představě Airbusu. Zdroj: Vahana.aero
Lilium Jet, možná už ne tak vzdálená budoucnost  individuální dopravy. Obr. Lilium Aviation
Lilium Jet, možná už ne tak vzdálená budoucnost individuální dopravy. Obr. Lilium Aviation
Slovenský Aeromobil by se měl brzy začít prodávat za 1,5 milionu dolarů. Zdroj: Aeromobil.com
Slovenský Aeromobil by se měl brzy začít prodávat za 1,5 milionu dolarů. Zdroj: Aeromobil.com

Už 350 000 dolarů investovala společnost Toyota do vývoje létajícího automobilu, který se obejde bez vzletové a přistávací dráhy. Vůz s názvem Skydrive vyvíjí s podporou Toyoty skupina japonských inženýrů, která si říká Cartivator. 

Toyota i Cartivator si slibují, že se jim podaří vůz předvést na olympijských hrách v Tokiu v roce 2020, a to tak, že za letu zažehne olympijský oheň. Do roku 2050 pak si kladou za cíl vytvořit „svět, kde kdykoli kdokoli kdekoli může vzlétnout a létat“. "Pro realizaci naší vize je zapotřebí kompaktní letecké vozidlo s vertikální technologií vzletu a přistání, které ke vzletu nepotřebuje silnice a přistávací dráhy," uvádí Cartivator.


Skydrive - japonský příspěvek do vývoje létajících automobilů. Zdroj: APEX

Skydrive se má podobně jako řada jeho předchůdců a konkurentů pohybovat de facto jako dron díky systému čtyř vrtulí ve stavitelných kruhových ochranných rámech. Přispět by k tomu měly i jeho nevelké rozměry (2,9 m dlouhý a 1,3 m široký) a nízká hmotnost (údaj zatím není znám). Stroj by se měl pohybovat rychlostí 150 km/h na zemi a 100 km/h ve vzduchu. Vůz-letadlo by měl do módu startu přejít plynule kdykoli během jízdy po zemi. Další technické údaje o Skydriveu zatím jeho autoři neuvádějí, pohon by však měl podle všeho zajišťovat elektromotor. 

Na videu autoři představují svoji počítačovou vizi stroje v pohybu, v závěru můžeme vidět i reálný malý model, který předvádí několikavteřinový let. Shlédnout můžeme také neúspěšný pokus o vzlet jednoho z prototypů, který se zatím elegantnímu Skydriveu z promo videa příliš nepodobá. Protože však partnerem start-upu Cartivator je Toyota, můžeme se oprávněně domnívat, že sen japonských techniků se v nedaleké budoucnosti splní - možná už i při blížící se tokijské olympiádě, jak by si tvůrci Skydriveu přáli. 

Curtiss Autoplane, pokus o létající automobil už z roku 1917. Zdroj: WikpediaZoom gallery
Curtiss Autoplane, pokus o létající automobil už z roku 1917. Zdroj: Wikpedia

Sen o létajícím automobilu - říkejme mu třeba autolet - je takřka stejně starý jako létání samo. Už v roce 1917 představil svou vizi létajícího auta Američan Glenn Curtis. Jeho trojplošník Curtiss Autoplane byl třímístný automobil s tlačnou vrtulí a křídly integrovanými do zadní části vozu. Stroj byl ve statické ukázce prezentován na Pan-American Aeronautic Exposition v New York City v únoru 1917, po vstupu USA do první světové války však Curtiss vývoj ukončil. 

V současné době po světě jezdí a v některých případech i létá už několik obojživelníků "země-vzduch". Zatím prvním člověkem na světě, který získal homologaci pro provoz ve vzduchu i na silnici, je přerovský vizionář Pavel Březina. Ten jde ovšem opačnou cestou, než tvůrci Skydriveu - nepostavil létající automobil, nýbrž jezdící letadlo-vírník (psali jsme o něm zde). Mezi vážné kandidáty na komerční provoz skutečných létajících automobilů patří například slovenský Aeromobil, který by se podle výrobce měl brzy začít prodávat (za cca 1,5 mil dolarů).

K nejnovějším projektům létajících aut patří i německý Lilium Jet nebo projekt Vahana evropského konsorcia Airbus. U dvou posledně jmenovaných strojů lze hovořit o létajících automobilech jen obrazně - Lilium Jet ani Vahana nemají ambice po silnici jezdit, pouze na ní i mimo ni kdykoli kdekoli vertikálně přistát a stejně tak znovu odstartovat. Mohou proto úspěšně sloužit jako aerotaxi či v moderním světě sdílení i jako prostředek pro přepravu, aniž by si ho přepravy lačný člověk musel kupovat.

Stroj si jednoduše objednáte k zapůjčení, jeho provozovatel dálkově ovládaný bezpilotní stroj dopraví tam, kam potřebujete, vy se vzduchem dopravíte do kina, na letiště, do práce či jinam a provozovatel autolet dopraví k dalšímu klientovi. Tolik sny. Realita je zatím taková, že zůstáváme s auty na zemi a s letadly ve vzduchu, nicméně sny jsou tu od toho, aby se naplňovaly a neustále se rozvíjející technologie realizaci podobných snů přibližují mílovými kroky.    

-fr-

Zdroj: APEX, Cartivator.com, Aeromobil.com, Wikipedia, Vahana.aero

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Japonci chtějí na olympiádě 2020 v Tokiu předvést životaschopný autolet a zapálit s ním olympijský oheň
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 26.11.1925 se stalo...
26.11.1925
První let prototypu sovětského bombardovacího stroje konstrukce Andreje Tupoleva TB-1 (ANT-4), prvního velkého celokovového letadla vyráběného v Sovětském svazu.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »