10.10.2020
Vítr je důležitý meteorologický prvek, ovlivňující zásadním způsobem let letadla.
Při pohybu po vzletové dráze je výhodné použít směr proti vanoucímu větru, jelikož vzletový i přistávací manévr protivítr zkracuje. Při bočním větru je nutno vzít toto v úvahu a počítat s tendencí větru vychýlit letadlo ze směru rozjezdu či dojezdu. Při letu bez kontaktu podvozku se zemí zase vítr ovlivňuje rychlost letadla vůči zemi, groundspeed, a určuje snos letounu.
Vítr vzniká jako důsledek tlakového gradientu. Tlak vzduchu se snaží dostat do rovnovážného stavu a vyrovnává se prouděním z vyššího do nižšího tlaku, podobně jako voda teče z kopce. Hmota vzduchu i vody se při svém pohybu nachází na rotujícím tělese Země a proto se navíc uplatňuje setrvačná síla, daná rotací planety. Tuto sílu nazýváme Coriolisova a projevuje se na kterémkoliv otáčejícím se tělese. Například si ji můžeme vyzkoušet na dětském kolotoči — posadíme se na jeho okraj a kolotoč roztočíme. Při tomto pohybu hodíme míč směrem ke středu kolotoče a zjistíme, že se při jeho letu odchýlí od tohoto směru v tu stranu, na kterou se kolotoč otáčí. Míč si s sebou nese hybnost, kterou měl v okamžiku odhodu. Sčítají se dva vektory hybnosti: jedna hybnost míří k středu kolotoče, kam jsme míč hodili, druhá míří jako tečna k obvodu kolotoče ve směru otáčení. Výslednice pak odchyluje směr letu míče. Podobně se chová i částice vzduchu. Umístíme-li částici na rovník a vzduch se vůči Zemi nehýbe, je bezvětří, pak se částice otáčí spolu se Zemí směrem k východu rychlostí přes 400 m/s. Když se částice vydá směrem k pólu, zachovává si hybnost, jakou měla na rovníku. Čím víc se od rovníku vzdaluje, tím víc se odchyluje od severního nebo jižního směru k východu. Na severní polokouli je to doprava, při větru k jihu je to doleva. Výsledkem je zakřivené proudění vzduchu, což se projevuje třeba spirálovitým tvarem oblačných polí, jaké můžeme vídat na družicových snímcích.
RNDr. Petr Dvořák
Letecký meteorolog, lektor
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »