19.3.2019
Osobnosti českého letectví a kosmonautiky za rok 2018 Deset jednotlivců a pět kolektivů převzalo včera v Poslanecké sněmovně Parlamentu Čeké republiky ocenění za celoživotní přínos pro české a česko-slovenské letectví a kosmonautiku a jeho propagaci za rok 2018. Mezi oceněnými je i šéfredaktor Flying Revue Michal Beran a tým Flying Revue.
Oceněné osobnosti letectví a kosmonautiky za rok 2018. Michal Beran čtvrtý zprava. Foto: PSP ČR
Čestné uznání Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR pro Michala Berana a redakci FR.
Čestné uznání "Za účinnou propagaci čs. letectví" převzal v pondělí v poslanecké sněmovně za Flying Revue šéfredaktor Michal Beran. "Bylo moc příjemné slyšet pochvalná slova od přítomných poslanců i kolegů z letectví. Ceny si velmi vážíme a jsme rádi, že se o radost z ní můžeme podělit s našimi čtenáři," uvedl po slavnostním ceremoniálu Michal Beran.
» Více o jednotlivých oceněných
Poslanci z Podvýboru pro letectví a vesmírný program při Hospodářském výboru PSP ČR ocenili celkem deset jednotlivců a pět kolektivů. Cenu převzali Zdenek Jandus, cpt. Ing. Petr Jirmus, Václav Jukl, Josef Kadlec, cpt. Ing. Otakar Kolín, Miroslav Kovář, JUDr. Roman Kramařík Ph.D., Jasoň Kučera, cpt. Stanislav Sklenář a Václav Vondrášek.
Mezi kolektivy to byl tým muzejníků z Leteckého muzea v Kunovicích pod vedením Martina Hrabce, Ing. Jana Navrátilová a pracovníci Czech Air Navigation Institute, Ing. Antonín Jakubše CSc. a pracovníci Czech Aviation Training Centre s.r.o., Dušan Majer a pracovníci serveru Kosmonautix.
Ceremoniál předávání ocenění a čestných uznání byl jako každoročně součástí slavnostního zasedání Podvýboru pro letectví a vesmírný program. Oceněné nominovala Rada pro výběr a udělování ocenění za významný a mimořádný přínos a prezentaci čs. letectví. Ocenění vybraným jednotlivcům a kolektivům předali předseda podvýboru Petr Dolínek a jeho člen Ondřej Polanský.
Dlouholetý řídící letového provozu na oblastním středisku ATC Praha a následně i provozní manažer je oceněn za významný osobní a profesní přínos k rozvoji a bezpečnosti letových provozních služeb v České republice.
Dosáhl vynikajících úspěchů v letecké akrobacii. Dlouhodobě působí jako dopravní pilot, instruktor a examinátor.
Je absolventem Letecké VOŠ-LM v Košicích a během své profesní kariéry působil v čs. armádním a sportovním letectvu a též u ČSA. Jako letecký fotograf provádí významnou dokumentaristickou činnost a propaguje čs. letectví.
Je absolventem Střední požární školy MV ve Frýdku-Místku. Byl dlouholetým zaměstnancem Hasičského záchranného sboru letiště Praha Ruzyně, resp. Letiště Václava Havla. Prošel v něm řadou funkcí a až do roku 2017 byl velitelem HZS. Zasloužil se o modernizaci prostředků služby i jejího vybavení včetně jejího technického a prostorového vybavení. Zasloužil se o získání „Evropského mezinárodního certifikátu“. Od roku 2004 je členem Mezinárodní komise pro prevenci a hašení (CTIF). Významně se podílel na tvorbě letecké hasičské řídící dokumentace.
Od roku 1958 pracoval v různých technických funkcích v ČSA, kde vypracoval a uvedl do provozu interface umožňující automatické hlášení výšky letu palubním odpovídačem letounů Il-62, což umožnilo jejich lety do USA. V roce 1972 se stal pilotem ČSA a až do roku 2008 postupně zastával funkce kapitána, instruktora, examinátora, vedoucího typu a letového vicepresidenta ČSA. Měl zásadní vliv na zavedení typů A 310, ATR a B737 do provozu ČSA. Přednášel na Dopravní fakultě ČVUT a i nyní je aktivním letcem a instruktorem v letecké škole.
Je dlouholetým pilotem, který po dobu své aktivní činnosti nalétal několik tisíc hodin. Od počátku devadesátých let, jako první v ČR, začal létat a sledovat provoz na našich silnicích a informace o provozu v pravidelných relacích předával rozhlasovým stanicím. Věnuje se i leteckému pátrání po odcizených vozidlech.
Působil jako náměstek ministra dopravy, v jehož odpovědnosti bylo i civilní letectví. Je dlouholetým sportovním pilotem. V roce 2018 jako první český občan obletěl zeměkouli se svým letadlem Cessna 210N.
Byl zalétávacím pilotem společnosti Letov, letovým funkcionářem Svazarmu a nástupnických organizací a letovým ředitelem Aeroklubu ČR. I nadále je výkonným letcem, který odlétal tisíce hodin. Je examinátorem, inspektorem a examinátorem, vychoval řadu pilotů. Je oceňován za své morální vlastnosti a vlídný přístup k žákům. Vyřešil řadu kritických situací za letu. Pověstné je jeho bezpečné přistání s téměř neovladatelným letadlem L-40 Meta Sokol.
Je dlouholetým zalétávacím pilotem Letu Kunovice a jeho následovníků až ke dnešní Aircraft Industry. Vedle profesionální činnosti v podniku zalétával nejen letoun L 610 všech verzí ale i několik prototypů z „malého“ letectví jako např. VUT 100, VUT 001 MARABU.
Je úspěšným konstruktérem a stavitelem letadel. Za uplynulých 27 let postavil 31 letadel, převážně replik historických letounů, kromě jiných i první létající repliku Blériota Jana Kašpara. Přes těžkou životní situaci, kdy ovdověl a musí se starat o své osiřelé děti, pracuje dál a tvoří další letadla.
Ocenění se uděluje za širokou publicitu letectví, domácích i zahraničních aktivit českých jednotlivců i skupinových nadšenců a za úsilí vynakládané pro zvýšení bezpečnosti létání.
Svým mimořádným úsilím a obětavostí zachránili dopravní letadlo Tu-154M, které bylo určeno k sešrotování. Letadlo na letišti Praha Kbely rozmontovali, zařídili jeho pozemní transport do Kunovického leteckého muzea, kde jej uvedli do téměř provozuschopného stavu a slavnostně vystavili na čestném místě. Zachovali tak letadlo jako exponát kusu historie našeho dopravního letectví pro příští generace.
Tato součást ŘLP ČR, s.p., poskytuje odborné vzdělávání a výcvik licencovaného personálu letových navigačních služeb. Moderní a mezinárodně uznávané výcvikové středisko CANI má třicetiletou tradici ve vzdělávání tuzemských i zahraničních profesionálů u více jak třiceti zemí a patří mezi světovou špičku.
Tato dceřiná společnost ŘLP ČR, s.p., je moderním výcvikovým střediskem pro trénink a vzdělávání licencovaného leteckého personálu. Vzniklo v roce 2000 jako samostatný útvar ČSA pro výcvik leteckého personálu. Vycvičilo již mnoho set pilotů i palubních průvodčí. Dvakrát se podílelo na organizaci „Evropského sympozia leteckého výcviku. Nyní CATC cvičí piloty pro českou leteckou společnost Smartwings a pro řadu zahraničních zákazníků. Školí též palubní personál, letecké mechaniky a bezpečnostní pracovníky letišť.
Tento server svými články pohotově a důkladně informuje o dění ve vesmírných programech. Denně vycházejí nejméně dva články s informacemi o aktuálním dění. Poskytuje i historické seriály a živě komentované starty raket.
-fr-
Poděkování: František Kučera, Klub leteckých novinářů
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »