24.6.2019
Flying Revue 4/2019 Tedy zastavit by samozřejmě mohlo… Ale je skutečností, že výjimečné vlastnosti tohoto letadla, které ho v komunitě bush flyerů řadí do kategorie „Hyper STOL“, dovolí jeho pilotovi mnohé z toho, co jeho kolegům sedlajícím jiné stroje zůstane zapovězeno. A nemusí právě sedět jen v superrychlých kompozitových brusech.
Někde na počátku příběhu letounu, který teď stojí přede mnou a čeká na svého majitele, byl první typ vyrobený českou společností Zlin Aviation, dnes známý pod jménem Savage Classic. A pokud bychom šli ještě dále do historie, najdeme na samém počátku ikonu všech aviatiků a generací bush flyerů, legendární a nesmrtelný Piper Cub. Geniální konstrukce původního J-3 dala v následujících desetiletích vzniknout mnoha letounům inspirovaným původním Cubem. Generace leteckých konstruktérů přidávaly nové myšlenky, inspirovaly se navzájem, využívaly to nejnovější, co bylo dostupné v leteckých technologiích, a vytvořily nové nástupce Cubu pro milovníky „slow and low“.
Shock Cub je jedním ze strojů, které patří v této speciální skupině letounů až na samotný vrchol. Když jsem ho poprvé viděl ve Friedrichshafenu na výstavě AERO v roce 2016, byl centrem pozornosti mnoha pilotů, včetně mne.
Na zmíněný vrchol dané kategorie ho řadí jeho výjimečné vlastnosti, o kterých vypráví nejen reklamní brožura výrobce, ale především jeho nadšení piloti, ať už sedlají Shocky v Evropě, ve Spojených státech a Kanadě (kde jej mimo jiné hledejte pod jménem Outback Shock, protože jméno Cub si zaregistrovala jedna z konkurenčních firem), v Austrálii či jinde.
Jaký vlastně Shock Cub je? Začněme od toho, co ho pojí s jeho předchůdci. Je to jednomotorový hornoplošník s dvoumístnou kabinou, ve které sedí posádka v tandemovém uspořádání. Řízení je zdvojené a na palubce pochopitelně naleznete trochu více přístrojů a navíc ve zcela jiné podobě než u původních J-3. Ale jako správný „bush flyer“ budete koukat stejně hlavně ven, protože, a to je zase shoda s původním praotcem těchto letadel, Shock Cub vám nabídne úžasný výhled a pocit sounáležitosti s prostorem kolem vás.
Pokud byste však z jakéhokoliv důvodu potřebovali více informací, než jsou vám schopny poskytnout vaše smysly a ta část těla, na které se obvykle sedí, pak je díky pokročilé avionice na palubní desce určitě najdete. Ale nepřehánějte to. Tohle letadlo jste si kupovali z úplně jiného důvodu.
Text: Craig Lang
Foto: C. Lang, S. Hemrle, Savage.aero
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »