11.8.2017
Mistrovství Evropy v akrobatickém létání, které se koná na letišti v Počátkách u Chotěboře, vyvrcholí soutěží o Pohár Ivana Tučka v neděli 13. srpna. Zhruba osm pilotů se v něm představí ve free stylu.
„Tato soutěž bude pro diváky velmi atraktivní. Nejsou v ní totiž tak přísná pravidla jako v jiných kategoriích. Piloti se tedy budou moci více odvázat a předvést,“ zve za pořadatele z chotěbořského Aeroklubu Jan Adamec.
Tím však program zdaleka končit nebude. Ve 13 hodin (tento čas platí v případě ideálního počasí) předvede své umění armádní pilot, kapitán Ivo Kardoš na svém nevyzbrojeném Gripenu.
Vlajky čtrnácti zemí, jejichž reprezentační týmy dorazily na Vysočinu, aby zde na 10. ME v akrobatickém létání soutěžily o titul mistra Evropy.
Startuje Rus Artem Popov, Extra 330. Zdroj: EAAC2017
Stroj Extra 330LC českého reprezentanta Petra Kouřila. Zdroj: EAAC2017
„Na tuto akci jsme dostali speciální povolení od Armády České republiky,“ prozradil Jan Adamec. Ivo Kardoš je tzv. display pilot, to znamená předváděcí pilot, který dokáže se svým letounem poměrně nízko nad zemí dělat opravdu mistrovské kousky. Letiště v Počátkách si vyzkoušel už ve středu. Na diváky čeká přibližně osmiminutová exhibice.
Kromě slavnostního dekorování evropských šampionů v pravé poledne si pak ještě návštěvníci budou moci vychutnat další ukázky letecké akrobacie.
Nedělní program začíná v 10 hodin.
*
KDO JE IVAN TUČEK
Už jako mladý nadšenec projevoval velký zájem o letectví. Základní pilotní výcvik dostal v Hradci Králové, kde se postupně začal díky svému nepřehlédnutelnému talentu více orientovat na akrobacii. Pamětníci s úsměvem tvrdí, že už jako nováček v tomto sportu začal svým soupeřům pořádně zatápět a kazit náladu. Poprvé se mistrem Československé socialistické republiky stal v roce 1973 a titul udržel i při následně konaných mistrovstvích v letech 1975 a 1977.
Na svém kontě má také stříbro z ME, bronz i zlato z MS. I těmito úspěchy si Tuček získal takříkajíc akrobatickou nesmrtelnost. Po skončení kariéry předával své zkušenosti dál jako trenér a soutěží se poměrně často účastnil také v roli rozhodčího. Závěr svého leteckého života měl spojen s leteckou společností DELTA AIR, ve které pracoval na postu instruktora létání. Díky místu podnikání této letecké společnosti na hradeckém letišti se tak vrátil na domácí letiště, ze kterého startoval ke svým prvním letům. Naposledy z něho odstartoval právě za účelem trénování rakouských akrobatických elévů na jejich domácím letišti ve Friesachu.
Na tomto letišti v průběhu akrobatického kurzu, vlivem technické závady letadla pro své okolí dodnes zcela nepochopitelně tragicky zahynul. „Ivan Tuček nikdy nebyl přímo spjatý s Aeroklubem Chotěboř. Soutěží o Pohár Ivana Tučka jsme však chtěli vzdát poctu legendě letecké akrobacie i průkopníkovi české akrobatické školy,“ vyjádřil se Ivan Krejčí, šéf bezpečnosti na chotěbořském letišti.
-fr-
Zdroj: EAAC2017 (ika)
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »