30.8.2018
Flying Revue 5/2018 Dánsko si letečtí fandové obvykle s leteckou výrobou příliš nespojují. Přesto tu v minulém století vznikla řada zajímavých strojů a my nyní nabízíme příběh jednoho z nich, letounu SAI KZ-II T.
Město Roskilde, ležící zhruba 20 km západně od dánského hlavního města Kodaně, je dnes známo především jako místo konání čtyřdenního rockového festivalu, na který se sjíždí každým rokem více než 100 000 účastníků nejen z Dánska, ale i z celé Evropy. Pro piloty je však především místem s důležitým letištěm a nebe nad ním je po většinu roku plné Piperů a Cessen řízených pilotními studenty z řady leteckých škol, které působí na nedalekém letišti Kobenhavn Lufthavne Roskilde (ICAO EKRK).
Občas se mezi typický zvuk plochých Lycomingů a Continentalů ale vmísí hudba zcela jiného motoru, který pohání jedno z nejzajímavějších a nejcennějších letuschopných historických letadel dánské výroby, dvoumístný cvičný letoun Kramme & Zeuthen (aka KZ) II Trainer, patřící v současné době Henriku Kragovi.
KZ-II Trainer na Roskilde airshow 2015. Zdroj: Henrik Krag, Youtube
Dánská letecká výroba lehkých letadel se zrodila v polovině třicátých let minulého století, když se na letišti v Kodani potkali pánové Viggo Kramme a Karl-Gustav Zeuthen. Zatímco Viggo Kramme zde stavěl svou „Nebeskou blechu“ (letounek Mignet Pou-de-Ciel), Karl-Gustav Zeuthen se tu učil létat. Oba letečtí nadšenci našli brzy společnou řeč a výsledkem dlouhých společných debat o létání se stalo rozhodnutí navrhnout a zkonstruovat vlastní jednomístné lehké letadlo, které pokřtili KZ-1.
O dva roky později, v srpnu 1937, se plánům obou pánů dostalo vítané finanční pomoci od F. L. Smidth & Co., dánské společnosti zabývající se těžbou a zpracováním vápence a dalších minerálů. Byla natolik štědrá, že umožnila nejen dokončit stavbu KZ-1, ale i založit společnost na výrobu letadel Skandinavisk Aero Industri. Možná je dobré podotknout, že původní KZ-1 se ztratil někde ve válečné vřavě, ale zachovala se kompletní dokumentace a podle ní vznikla přesná letuschopná replika, která je dnes vystavena v Leteckém muzeu v Staunungu.
V době založení továrny už v hlavách konstruktérů a částečně i na papíře existoval koncept, který se nyní mohl začít realizovat. A tak ještě v roce 1937 přišly na svět tři modely druhého typu obou konstruktérů, stroje řady KZ-II.
Základním se stal KZ-II Kupe, dvousedadlový stroj s uzavřenou kabinou s uspořádáním sedadel vedle sebe. Byl určen pro bohaté obchodníky a průmyslníky, kteří chtěli luxusní stroj. KZ-II Sport měl být výkonnější a pevnější variantou určenou pro sportovní a výkonnostní létání. A konečně třetím modelem se stal KZ-II Trainer, vycházející sice konstrukčně ze stejného základu, ale s tandemovým uspořádáním kokpitu, upraveným křídlem a v provedení pro Královské dánské letectvo také s velkým proskleným překrytem kabiny, velmi podobným překrytu pozdějšího stroje DHC-1 Chipmunk.
Vzrůstající výroba letadel přinutila firmu v témže roce opustit stávající skromné prostory na kodaňském letišti Kastrup a přestěhovat se do nových, výrazně větších prostor v Aalborgu v severním Dánsku. Mezi zájemce o cvičné stroje patřilo i Dánské královské letectvo, ale nadějný obchod překazilo obsazení Dánska německými okupanty.
Text: Stefan Degraef
Foto: Edwin Borremans
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »