28.6.2018
Flying Revue 4/2018 - bonus video O tom, jak se přelétá vrtulník R-44 Raven II z Mladé Boleslavi do francouzského Dijonu, píše ve čtvrtém letošním čísle FR Jan Čermák. Na webu přidáváme video z přeletu.
S Robinsonem do Dijonu.
Jednou z výhod prodejců letadel a vrtulníků bývá skutečnost, že občas vyvstane potřeba dovézt nový či létaný stroj novému majiteli. Tento dodávací let, nebo chcete-li „ferry flight“, se často stává velmi zajímavým leteckým zážitkem. Leckdy bývají tyto lety nekonečně dlouhé a únavné, destinace pak různorodé a někdy dokonce exotické. Všechny ale mají jedno společné, vždy přinášejí do vašeho leteckého života cenné zkušenosti. O to více, když se letí vrtulníkem.
Tak začíná Jan Čermák své povídání o přeletu zánovního vrtulníku R-44 Raven II z Mladé Boleslavi do francouzského Dijonu ve čtvrtém čísle Flying Revue 2018. Přečtěte si několik ukázek a podívejte se na video.
Po tom, co jsem měl možnost si s klasickým „jednomotorákem“ vyzkoušet dvakrát přeletět Středozemní moře na Blízký východ do horkého Jordánska a dvakrát překřižovat Atlantský oceán z Ameriky do Evropy, se mi naskytla jedinečná možnost přepravit pěkně vybavený zánovní vrtulník R-44 Raven II z Mladé Boleslavi do francouzského Dijonu.
...
Ranní mlhy s jinovatkou v údolích a vycházející slunce tvořily nádherné scenérie na Labi v okolí Mělníka a také podzimně zbarvené lesy u Mariánských Lázní nabízely úchvatné pohledy.
Po minutí Chodové Plané jsme přeletěli hranici s Německem a minuli uzounkou dráhu klubového letiště Weiden (EDQW). Řídící ze základny Grafenwöhr nás informovala o aktivaci jejich vojenského prostoru, a tak jsme se odklonili mírně na jih. Okrsek norimberského letiště jsme po domluvě s věží obletěli po jeho jižním okraji, kde jsme se potkali s „kolegou“, policejním EC-135, asi nejrozšířenější služební helikoptérou v Evropě.
...
Po přistání u stojanu s palivem jsem požádal o asistenci při plnění a šel otevřít víčka od nádrží. Jaképak to bylo nemilé zjištění, že na pravé straně víčko chybí. Aha, tak proto ta vyšší spotřeba, napadlo mě jako první. Hned jsem přemýšlel, kde se stala chyba. Mechanici mi stroj připravovali den předem včetně tankování. Dávám jim v tomto vždy plnou důvěru, a tak víčka po nich již nedotahuji. V hangáru prý víčko nezůstalo, takže jsme ho skutečně vytratili po cestě. No nevadí, pokud nikomu nespadlo na hlavu, tak se o žádnou tragédii nejedná, na skladě jich prý ještě pár máme. Musíme letět dál. Letiště EDTY patří firmě Würth, a tak nám místní technik ochotně věnoval jednu kvalitní pásku přímo od tohoto výrobce a po zalepení otvoru nádr- že jsme s klidem pokračovali.
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 86-90 ve Flying Revue č. 4/2018. Časopis vychází 28. června 2018.
Jan Čermák
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »