Roman Kramařík a jeho mise Okřídlený lev dospěli přes Blízký východ do Indie

7.8.2018

Roman Kramařík a jeho mise Okřídlený lev dospěli přes Blízký východ do Indie
Roman Kramařík a jeho mise Okřídlený lev dospěli přes Blízký východ do Indie
Trasa Praha - Nové Dillí zaznamenaná na Google mapě mise Okřídlený lev.
Trasa Praha - Nové Dillí zaznamenaná na Google mapě mise Okřídlený lev.

Mise Okřídlený lev     Český pilot Roman Kramařík, který před dvěma týdny vzlétl z letiště Točná k pokusu o první sólo oblet světa českým pilotem ve sportovním letadle, se ohlásil z Indie. 

Po startu z Točné se Roman Kramařík s Cessnou 210N OK-TGM vydal směr Balkán a pak se na několik dní odmlčel. Odmlku vysvětlil na facebooku mise Okřídlený lev 3. srpna 2018: "Minulý týden jsem zde sdílel video, v němž jsem říkal, že ještě nemohu říct, kde jsem. Fanoušci našeho projektu se nejen na sociálních sítích ptali, kde tedy jsem. Řada z vás se jistě dovtípila a já bych vám rád poděkoval, že jste na sociálních sítích i v médiích zachovali rádiový klid a neztížili jste mi průlet zeměmi Arabské ligy. Teď, když už jsem v New Delhi, mohu říct, že jsem byl v Izraeli." 

Vyjednat povolení přistát v této blízkovýchodní zemi bylo podle českého letce komplikované. Díky ABS Jets a velvyslanci Izraele v ČR Danielu Meronovi se to ale podařilo. Kramařík přistál v Haifě, i když nejprve mu hrozilo, že nestihne přistát do uzavírací hodiny. V Bělehradě ho totiž na letišti Nikoly Tesly neplánovaně zdrželi při doplňování paliva. "Pumpař měl kouřovou pauzu. Tři hodiny," líčí Kramařík. 

Ke zdržení na bělehradském letišti se přidaly bouřky nad Balkánem, ty musel obletět. V Haifě proto přistával až v noci, bez přístrojového přiblížení, protože haifské letiště pro něj není vybaveno. "Byli ke mně ale velmi vlídní a dokonce byli ochotni prodloužit si o 20 minut směnu," popisuje. Nakonec se mu podařilo přistát dvě minuty před uzavřením letiště. 

Takto letec popisuje přelet Středozemního moře: "Let přes Středozemní moře byl magický. Kousek za Rhodem zapadlo slunce a vyšel měsíc, který svítil tak jasně, že jsem si musel sklopit sluneční clonu." 180 mil od Tel Avivu se musel identifikovat zvláštním kódem na frekvenci Tel Aviv Identification. "Kdyby se mi nepodařilo navázat spojení, měl jsem v plánu přistát v Larnace na Kypru. Vstup do izraelského vzdušného prostoru bez úspěšné identifikace by nebyl dobrý nápad." Identifikace se ale zdařila a po slovech z rádia: „Your entry is approved“ mohl už v klidu doletět až do Haify.

V Izraeli se Kramařík setkal kromě jiného i s krajanem Avrahamem Harshalomem, který přežil holokaust a před 70 lety prošel vojenským leteckým výcvikem v Československu. "Jeho příběh je strhující a energie, která z něj v 93 letech vyzařuje, nesmírně inspirující," říká. Avshalom už nemluví česky, ale je nesmírně hrdý na svůj český původ. "Bylo to až dojemné."

Další den navštívil Roman také kibuc jménem Massaryk, kde vzbudila velký ohlas imatrikulace Kramaříkovy Cessny OK-TGM. Český pilot tu měl co návštěvníka slavného předchůdce - kibuc hned na počátku 90. let navštívil Václav Havel. 

Kibuc Kramaříka nadchl. "Vyrážel jsem sem se značnými předsudky a očekával stárnoucí zemědělce unavené tím, že ani jim ten socialismus prostě ne a nefunguje. Opak byl ale pravdou. Přijel jsem do malebné a upravené vesničky plné mladých rodin s dětmi, ve které má každý kibucník skromný, ale útulný domek. Všichni byli na první pohled šťastní a veselí."

Další etapa vedla do arabského světa. Z Haify Okřídlený lev nabral směr Ammán, což je možné jen díky mírové smlouvě z roku 1994 mezi Jordánskem a Izraelem. Jinak by letec musel letět na Kypr a na východ pokračovat mimo izraelský vzdušný prostor. Hraniční bod mezi Jordánskem a Izraelem se jmenuje SALAM, což v obou jazycích (Salaam v arabštině a Shalom v hebrejštině) znamená mír. "Průlet po této letové cestě s příběhem byl tak pro mne nesmírně emotivní a budu na něj ještě dlouho vzpomínat," uvádí Kramařík.

Trasa Praha - Nové Dillí zaznamenaná na Google mapě mise Okřídlený lev.
Trasa Praha - Nové Dillí zaznamenaná na Google mapě mise Okřídlený lev.

Z Amánu chtěl letět do Kataru. Startoval z menšího ze dvou ammánských letišť, kde se po vzletu letoun ocitne rovnou nad centrem města. "Jedno z mála letišť, kde by v případě vysazení motoru opravdu nebylo kam přistát," komentuje lakonicky. To ho naštěstí nepotkalo, do Kataru ale přesto nedoletěl - na poslední chvíli nedostal povolení pro přistání. Díky ABS Jets však mohl přistát v Dubaji. 

Přistání zde pro něj byl zážitek. "Pro profíky rutina, pro mě něco mezi vědeckofantastickým hororem a vzpomínkou na tvrdé chvilky ve výcviku. Takovéhle přistání se amatérsky nelétá moc často. Takhle vypadá "widespread dust" a dohlednost 2000 metrů spojená s právě zapadlým sluncem. Topení nešlo vypnout, takže na mě z větráku pořád foukal 40 stupňový vzduch," popisuje.

Po Dubaji následovalo pakistánské Karáčí a pak už Nové Dillí v Indii. "Chtěli po mně zrychlení na 180kts, to jsem nedokázal, tak aspoň 150kts bez klapek a podvozku skoro až na práh dráhy. Pojíždění pak trvalo přes 30 minut a 4x se při něm měnila frekvence," líčí český letec přistání v hlavním městě Indie. 

Včera z Dillí odletěl do Kalkaty a obával se monzunu. "Můj odhad je, že do Kalkaty nejspíš nedoletím a budu muset přistát někde po cestě," uvedl. Odhad byl pravděpodobně správný, protože poslední bod na trackeru z Dillí do Kalkaty je letiště v Nágpuru, který leží zhruba na polovině trasy Dillí - Kalkata. 

Roman Kramařík by si svým letem chtěl nejen splnit svůj dlouholetý sen, ale rovněž připomenout letošní 100. výročí založení republiky a zaměřit se na stopy, které svými činy zanechali naši krajané v zahraničí.

Někdejšího mistra republiky v letecké akrobacii v kategorii Sportsman inspirovala k sólo letu kolem světa i známá cesta Jana Antonína Bati kolem světa na palubě letounů Lockheed Electra. On sám absolvuje cestu s jednomotorovým strojem Cessna 210N s imatrikulací OK-TGM.

Při své cestě kolem světa přeletí český pilot tři kontinenty a tři oceány a stráví ve vzduchu na 200 letových hodin. Z Indie by měl pokračovat do Thajska, poté směr Tchajwan, Japonsko, Spojené státy a pak zpět do Evropy. Nejdelší úsek, který bude muset překonat nad mořem bez možnosti doplnění paliva bude zřejmě zhruba 3 750 km z Japonska do Dutch Harbor na Aljašce.

Plánování cesty, které probíhalo za spolupráce se společností ABS Jets, přitom nebylo jednoduchou záležitostí a trvalo několik měsíců.

Do Prahy se Roman Kramařík chce vrátit 8. září 2018. Přistát by měl na letišti Letňany, kde by jeho přistání mělo být součástí programu letošního Dne Letiště Letňany. 

- fr -

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Roman Kramařík a jeho mise Okřídlený lev dospěli přes Blízký východ do Indie
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 24.11.1939 se stalo...
24.11.1939
Spojením leteckých společností Imperial Airways a původní British Airways Ltd. vznikla letecká společnost BOAC (British Overseas Airways Corporation).
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »