Rolls-Royce přichází s plně elektrickým letadlem. Chce s ním dosáhnout světový rychlostní rekord

1.1.2020

Rolls-Royce představil prototyp plně elektrického letounu ACCEL. Zdroj: Rolls-RoyceRolls-Royce představil prototyp plně elektrického letounu ACCEL. Zdroj: Rolls-Royce
Rolls-Royce představil prototyp plně elektrického letounu ACCEL. Zdroj: Rolls-Royce
Rolls-Royce představil prototyp plně elektrického letounu ACCEL. Zdroj: Rolls-RoyceRolls-Royce představil prototyp plně elektrického letounu ACCEL. Zdroj: Rolls-Royce
Rolls-Royce představil prototyp plně elektrického letounu ACCEL. Zdroj: Rolls-Royce
Rolls-Royce představil prototyp plně elektrického letounu ACCEL. Zdroj: Rolls-RoyceRolls-Royce představil prototyp plně elektrického letounu ACCEL. Zdroj: Rolls-Royce
Rolls-Royce představil prototyp plně elektrického letounu ACCEL. Zdroj: Rolls-Royce

Elektrická letadla      Další z plně elektrických letounů přivedli na svět v Rolls-Royce. Prototyp s prozatímním názvem ACCEL je před dokončením, už na jaře s ním chce výrobce absolvovat pokus o rychlostní rekord. 

Letoun ACCEL, jenž Rolls-Royce představil před vánoci na letišti v Gloucestershire, bude mít podle svých konstruktérů nejoptimalizovanější bateriový modul, jaký byl kdy pro letecký průmysl vyvinut po stránce poměru hmotnosti a poskytovaného výkonu. Systém sestávající z 6000 přímo chlazených článků by měl poskytnout letadlu energii, která mu vystačí na let mezi Londýnem a Paříží na jedno nabití. 

Elektrické články budou dodávat energii třem axiálním elektromotorům, jež ji budou předávat vrtuli, která požene letoun vpřed za nižších otáček (2400 ot/min), než je tomu u současných vrtulových letadel. To by mělo podle Rolls-Royce zajistit "stabilnější a tišší let". Výkon motoru by měl dosahovat až 750 kW a vývojáři věří, že se letoun stane nejrychlejším plně elektrickým letadlem na světě. Dokázat to chtějí při pokusu o světový rychlostní rekord na jaře 2020, kdy se pokusí dosáhnout rychlosti 480 km/h.

Rob Watson, ředitel Rolls-Royce Electrical, řekl: "Nejde jen o pokus o světový rekord, ale o revoluční změnu v letectví. Věříme, že projekt ACCEL pomůže rozvíjet schopnosti Rolls-Royce, abychom stáli v popředí vývoje technologií pro dosažení nízkouhlíkové ekonomiky." 

Název ACCEL odkazuje na stejnojmennou iniciativu Rolls-Royce Accelerating the Electrification of Flight a je klíčovou součástí strategie Rolls-Royce pro podporu elektrifikace v letectví.

Pohonný systém bude nyní testován na zkušebním rámu ionBird, po dokončení testů bude teprve plně integrován do letadla. Testy obnášejí spouštění pohonného systému až do plného výkonu a klíčové kontroly letové způsobilosti.

Na projektu se podílí více partnerů, například výrobce elektromotorů a ovladačů YASA a letecký start-up Electroflight. Financování zajišťuje Aerospace Technology Institute (ATI) ve spolupráci s Ministerstvem obchodu, energetiky a průmyslu a inovací Velké Británie.

Jan Dvořák

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Rolls-Royce přichází s plně elektrickým letadlem. Chce s ním dosáhnout světový rychlostní rekord
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »