21.12.2014
Úspěch Franka Robinsona na poli lehkých vrtulníků je skutečně fenomenální. Robinson R44 je se svými čtyřmi sedadly, skvělým technickým zpracováním, cestovní rychlostí 113 kts a bezkonkurenční cenou stále obrovským obchodním úspěchem.
Vrtulník Robinson R44 Raven je produktem americké společnosti Robinson Helicopter Company, sídlící v Torrance v Kalifornii. R44 Raven je následným typem firmy RHC po celosvětově úspěšném dvousedadlovém typu R22, navrženém Frankem Robinsonem v roce 1973 a vyráběném od roku 1979. Vrtulníky řady R44 představují obrovský úspěch daný především chytrým konstrukčním řešením uzlových systémů a rovněž kvalitním výrobním provedením.
Pod původním označením Astro získal R44 letové osvědčení v roce 1992. Do Evropy se nový vrtulník se všemi předpoklady stát se na trhu horkým zbožím začal dodávat v roce 1993. Tentýž rok byl do ČR dovezen první Robinson R44 Astro, který byl zároveň třetím vrtulníkem tohoto typu v Evropě a měl výrobní číslo 0021. Původní R44 Astro se lišil od R44 Raven především tím, že nebyl vybaven hydraulickými posilovači řízení. S posilovači řízení se pak stalo ovládání vrtulníku daleko příjemnějším, bez nežádoucích sil v řízení.
Vrtulník je velice žádaný především pro svou relativně nízkou nákupní cenu a nízké provozní náklady. Ty vyniknou zvláště při srovnání s turbínovými vrtulníky stejné kategorie, se kterými však může z hlediska vysoké užitkovosti i většiny výkonů směle soupeřit. Nízké provozní náklady umožňuje především bezúdržbový systém všech pohyblivých spojů jak v systému náhonu, tak i řízení, kde je mazání zajištěno buďto samomaznými teflonovými pouzdry, nebo mazacím médiem uzavřeným v ložisku. Pravidelné prohlídky se požadují po 100 hodinách, generální oprava po nalétání 2200 hodin, nebo po deseti letech provozu.
R44 Raven je čtyřmístný vrtulník klasické konstrukce, to znamená jednorotorový s vyrovnávací ocasní vrtulkou. Konstrukce se skládá z kostry, svařované z ocelových trubek, a potahového plechu z hliníkových slitin s laminátovými doplňky. Listy nosného rotoru i ocasní vrtulka jsou rovněž kovové. Díky dvoulistému rotoru je nenáročný na prostor při hangárování.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »