14.11.2021
Dovolte, abychom vám představili letošní přírůstek na našem nebi: Robin DR400 Remorquer (zkráceně Remo), s motorem Lycoming O-360 o výkonu 180 hp s úpravou pro provozování na automobilový benzin, nesoucí nyní hrdě imatrikulační značku OK-HOD.
Proč právě Robin? Je nutno říci, že odpověď na tuto otázku vyplynula z ekonomické situace a značnou úlohu při konečném rozhodování sehrála náhoda. Již delší dobu jsme se totiž zabývali myšlenkou výměny naší Cessny za letoun s motorem, který bude schopen provozu na automobilový benzin. Právě výrazný rozdíl cen mezi automobilovým benzinem a speciální benzinem AVGAS stál u zrodu myšlenky na výměnu.
Současný trh se staršími letadly je poměrně limitovaný nabídkou. Navíc v našem hledáčku byl pouze letoun létající na automobilový benzin, s dostatečnou výkonností, s požadavkem na umožnění výcviků, letů s cestujícími a s eventuálním benefitem i vlekání kluzáků. Mezi typy tak přicházela v úvahu Cessna s jiným typem motoru, Morane a právě Robin. V případě Robinu rozhodla tak trochu náhoda při objevení inzerátu a následná rychlá reakce.
Již za čtyři dny od prvního kontaktu s prodávajícím proběhla návštěva s technickou prohlídkou a předváděcím letem u prodávajícího. Trvalo ovšem další dva měsíce, než se nám povedlo dostat letoun do Čech. Další dva měsíce trval proces přihlášení na českých úřadech. A rozhodně to nebyla chyba na straně našich úřadů (kdy naopak jejich přístup byl velmi vstřícný), že vše trvalo tak dlouho.
Jedná se o dřevěnou konstrukci potaženou plátnem a Robin tak může vypadat na první pohled snad archaicky. Nutností v našich meteorologických podmínkách je samozřejmě nejlépe celoroční hangárování letadla.
Z hlediska servisu a údržby je vše velmi dobře navržené, účelné a jednoduché. Sundat motorové kryty zabere ve dvou lidech doslova několik sekund a dostanete se k motoru a k příďovému podvozku. Údržba letounu je jednoduchá a i drobné opravy snadno proveditelné.
Podle našeho názoru jde o skutečně ideální víceúčelové aeroklubové letadlo, se kterým máme zatím jen ty nejlepší zkušenosti.
Text: Miloslav Fišer
Foto: Martin Barchánek
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 10-16 ve Flying Revue č. 6/2021. Na stáncích bude časopis ke koupi od 4. listopadu 2021. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »