21.12.2014
Podle mnohých nejkrásnější a nejelegantnější dopravní letadlo všech dob se v letošním roce vrátí díky skupině švýcarských nadšenců zpět na evropskou oblohu. Příběh krásné Connie začal před více než šedesáti lety.
Počátky projektu později tak úspěšného dopravního stroje jsou dodnes poněkud nejasné. Již od roku 1937 pracovali v konstrukčních kancelářích společnosti Lockheed na projektu nového dopravního stroje s označením L-044 Excalibur. Jednalo se o první čtyřmotorový letoun Lockheedu, který měl být poháněn čtyřmi motory P&W Twin Wasp. O projekt se zajímala společnost American Airways. V roce 1939 však do rozhodování o dalším směřování vývoje zasáhl Howard Hughes, který pro své aerolinky TWA hodlal získat stroj takových parametrů, jimiž by jednoznačně vzal vítr z plachet konkurenci. Požadovaný dolet 3500 mil však byl daleko za možnostmi projektu Excalibur. Hughes měl na vedení Lockheedu již z dřívějška velmi úzké kontakty, a tak není divu, že se mu díky své reputaci podařilo své představy prosadit. Ve vedení konstrukčního týmu nového stroje se sešli tři velikáni: Hall Hibbard, Kelly Johnson a Willis Hawkins. Právě posledně jmenovaný, duchovní otec letounu Lockheed C-130 Hercules, mnohem později uvedl, že projekt Excalibur byl jen pouhou zástěrkou pro vývoj stroje později známého jako Constellation, že Hughes zasahoval podstatným způsobem do vývoje již od počátku projektu Excalibur a byl i v pozdějších fázích vývoje Constellationu vůdčí silou, určující koncept a charakteristiky letounu.
Do vývoje stroje zasáhla výrazným způsobem druhá světová válka. Letouny určené původně pro TWA byly přeznačeny na C-69 a převzaty armádou, kde plnily úlohu rychlého transportního stroje s dlouhým doletem.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »