13.4.2017
Red Bull Air Race "Pódium čeká!" vzkazuje Petru Kopfsteinovi legendární Nigel Lamb a ujít si ho nechce nechat ani vítěz z Abu Dhabi Martin Šonka. Druhý závod letošní sezony Red Bull Air Race se koná tento víkend ve Spojených státech, do San Diega se vrací po osmi letech.
Martin Šonka zahájil sezonu pohádkově. V prvním závodě v Abu Dhabi soupeře nejprve na svém stroji Edge 540 V3 (viz box vlevo) zdrtil v kvalifikaci a vítězně prošel i závodem. Poprvé v životě tak stanul na podiu na stupni nejvyšším. Do San Diega přiletěl opět s ambicemi na finále. "Konečně víme, jak chutná výhra a líbí se nám to… Bylo to krásné a snili jsme o tom, bylo by to ale k ničemu, kdybychom na to v průběhu sezony nenavázali. Už kvůli fanouškům, kterým moc děkujeme za podporu," říká před závodem v San Diegu český pilot a dává jasně najevo, že létat v poli poražených nemá ani v USA v úmyslu.
Mezi prvním a druhým letošním závodem získal někdejší pilot armádního letounu JAS-39 Gripen ocenění Osobnost roku v leteckém sportu v ČR, cenu pro nejlepšího českého akrobatického pilota za rok 2016 a ocenění Aeroklubu ČR pro nejlepšího sportovce. "Jsem za to velice vděčný, protože všechno to jsou ceny od organizací a lidí, kterých si vážím. Je skvělé, že někdo ocení vaší práci, je to ale i závazek do budoucna," vyznává se.
V San Diegu se ukáže, jak úspěšně tým zapracoval na chladícím systému jeho letadla. "Stále je tam možnost zlepšení. V Abú Dhabi nebylo tak horko, takže až další závody ukážou, jak to vlastně funguje," vysvětluje Martin Šonka. Společně s Šonka Teamem pracoval i na dalších vylepšeních letadla, která zatím blíže nespecifikoval. "O víkendu uvidíme, jestli jsme odvedli dobrou práci," směje se.
Trať v San Diegu. Stejně jako v Abu Dhabi se i zde létá nad vodou. Obr.: RBAR
Ani Petr Kopfstein od posledního závodu nezahálel. Během zimní pauzy prošlo Petrovo letadlo (stejně jako Martin Šonka závodí na stroji Edge 540 V3, na němž startuje ještě dalších pět pilotů, ostatní létají na Edge 540 V2 a Francouz Brageot na MXS-R) několika zásadními modifikacemi, které ho výrazně zrychlily. Kromě toho převléká letadlo do "žraločí kůže". Co to přesně znamená? "Jedná se o speciální polep, který zefektivňuje průtok vzduchu kolem křídel a tím letadlo zrychluje. Už ho používají například rakouští bobisté nebo piloti v automobilové sérii DTM. V Red Bull Air Race sice některé týmy shark skin mají, my ale budeme první, kdo poletí s jeho novou generaci," vysvětluje Petr Kopfstein. Polep bude na letadlo nainstalován přímo v San Diegu. Speciálně za Petrem dorazil do Kalifornie tým, který technologii shark skin vyvinul.
Kalendář závodů série Red Bull Air Race pro rok 2017. Video: RBAR
Petr Kopfstein se i díky této technologii pokusí potvrdit velký tréninkový výkonnostní vzestup (ve dvou trénincích bral druhé místo, v kvalifikaci pak obsadil šestou příčku), který se loni ještě neprojevil v konečných výsledcích. Premiérový závod tohoto ročníku v Abu Dhabi jeho Teamu Spielberg zatím ještě výsledkově nevyšel (kvůli třívteřinové penalizaci za zásah jednoho z pylonů nepostoupil z Round of 14).
"V Abu Dhabi jsme se přesvědčili, že jdeme správným směrem. Letadlo je mnohem rychlejší, což potvrdily i naše výsledné časy," říká Petr Kopfstein. "Pokud ale chceme být ve výsledkové listině vysoko, je nutné trochu riskovat. Nestačí trať jen proletět bez penalt. Věřím, že v San Diegu se mi povede najít rovnováhu mezi přiměřeným rizikem a letem bez chyb," dodává karlovarský pilot. Výhodou pro něj může být i to, že většina závodníků trať v tomto kalifornském městě z vlastní zkušenosti nezná.
San Diego zve na první závod Red Bull Air Race po osmi letech."V Air Race jsme teprve druhým rokem, proto je pro nás výhodou, že se bude závodit na trati, kterou téměř nikdo nezná. Na většině závodů je totiž naším handicapem menší porce zkušeností," pochvaluje si Petr, který se na závod intenzivně připravoval na simulátoru. "Strávil jsem na něm desítky hodin a simuloval let za různých podmínek," dodává ke své přípravě. V Kalifornii se chystal také na situaci, ve které se žádný pilot ocitnout nechce – absolvoval povinný SWET training, tedy nácvik záchrany z letadla havarovaného do vody.
A takhle SWET training vypadá v praxi. I když na videu neuvidíte Petra Kopfsteina, ale Martina Šonku. Zdroj: Facebook Martina Šonky Petr ve svém vlogu mluví o technologii shark skin a zve své příznivce k soutěži. Zdroj: Facebook Petra KopfsteinaV San Diegu čeká Petra Kopfsteina stejně ostatních třináct pilotů pravděpodobně velmi větrná a poměrně rychlá trať. "Raději máme náročné tratě. Ale nebojíme se toho. Věřím, že budeme útočit na přední pozice. Konečně jsme totiž tam, kde jsme chtěli být. Teď už do sebe jen musí všechno zaklapnout," věří si v Master Class služebně mladší z dvojice českých pilotů. Petrovi dává šanci i Nigel Lamb, legend a bývalý mistra světa v Red Bull Air Race: "Petr má evidentně velmi rychlý stroj a pokud se mu podařilo přes zimu zapracovat na psychické stránce, věřím, že by mohl být překvapením této sezony… Pódium čeká!"
Kvalifikace v San Diegu startuje v neděli 01:00 SELČ, hlavní závod pak v neděli ve 22:00 SELČ. Přímý přenos vysílá od 23:00 stanice ČT Sport. Závod lze sledovat také na webu www.redbullairrace.com.
Držíme palce!
-jd/fr-
Zdroj a foto: Team Šonka, Team Spielberg
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »