15.8.2016
Po nadějné kvalifikaci odjíždí naši piloti z Británie nakonec se smíšenými pocity. Martin Šonka si po skvělé kvalifikaci veze z Ascotu body za páté místo, Petra Kopfsteina zastavila diskvalifikace poté, co skvěle zaletěl první kolo.
Závod v britském Ascotu otevřel o tomto víkendu druhou polovinu letošního šampionátu Red Bull Air Race. Po výborném výkonu v sobotní kvalifikaci, kdy skončil druhý těsně za Mathiasem Doldererem, měl Martin Šonka zaděláno na dobrý výsledek i v závodě. Nakonec se ale těsně neprotlačil do finálové čtyřky a v Ascotu skončil pátý. V celkovém pořadí zůstává nadále na osmé příčce. Dobře zaletěl v kvalifikaci i Petr Kopfstein, kterému patřila výborná devátá příčka. Velmi rychlý byl i v prvním závodním kole a postoupil by coby "lucky looser". Jenže následně byl společně i s kanadským pilotem Pete McLeodem diskvalifikován za za porušení pravidla o maximálních povolených otáčkách motoru.
Martin Šonka na trati.
Martin Šonka měl závod skvěle rozjetý, hned v prvním závodním letu
ale přišla chyba, která ho pravděpodobně stála stupně vítězů.
"Bohužel je to tak. Sice jsem i přes dvouvteřinovou penalizaci
postoupil dál mezi osmičku nejlepších, jenže s nejpomalejším časem
a tím pádem byl naším dalším soupeřem Němec Dolderer." Právě
Dolderer Šonku porazil o desetinu v kvalifikaci a v prvním kole
závodu zaletěl dokonce traťový rekord.
"Věděli jsme, že budu muset letět na hraně a tím ho trochu
dostat pod tlak. Ten let jsem si užil a povedl se mi, jenže i když
to byl zatím nejrychlejší čas v osmičce, na postup to
nestačilo." ličil smutně Šonka. Dolderer totiž sednul do
letadla a znovu vylepšil traťový rekord. Ani druhý nejrychlejší čas
kola tak Šonku do bojů o stupně vítězů neposunul a stačil alespoň
na páté místo, které znamená šest bodů do celkového pořadí.
"Za body jsme rádi, spokojení však rozhodně nejsme. Je to sice
lepší než diskvalifikace v Budapešti, na druhou stranu stupně
vítězů to nejsou. Víme, že na ně máme, zatím nám ale chybí
konzistence, abychom se na ně dostávali pravidelněji a ne jednou za
čas. Stále tam jsou chyby, které nás stojí lepší výsledky. Bereme
to jako povzbuzení do zbytku sezóny. Ve hře je ještě spousta
bodů," uzavírá závod v Ascotu Šonka.
Petr Kopfstein před startem k nedělnímu závodu.
Petr Kopfstein zrychloval celý závodní víkend. V prvním kole závodu
sice prohrál s Francouzem Ivanoffem, ale zaletěl velmi rychlý čas a
jako lucky looser postupoval dál. Po skončení prvního kola však do
výsledků zasáhla technická komise, které při rozboru telemetrických
dat z prvního kola zjistila, že jak Per Kopfstein, tak Kanaďan Pete
McLeod porušili pravidla tím, že otáčky jejich motorů překročily
povolenou hranici 2950 ot/min. V obou případech došlo k porušení
pravidel v souvislosti s tzv. „pevným startem“, který série RBAR
poprvé vyzkoušela na ostro právě v Ascotu. Není bez zajímavosti, že
obavy z obdobných problémů měli piloti již před zahájením závodního
víkendu.
Matt Hall slaví své vítězství společně s druhým Matthiasem Doldererem a třetím Hannesem Archem.
Jen díky tomu tak nakonec postoupil dál Rakušan Arch, který to pak dotáhl až na stupně vítězů, ač během celého závodu předvedl pouze jeden vítězný let. Vítězství si z Ascotu veze domů Australan Matt Hall, druhý skončil Němec Dolderer.
Další závod letošního šampionátu hostí poprvé od roku 2010 německý
Lauzitsring, kde se poletí 3. a 4. září. V letošní sezoně jde o
další závod dobře dostupný české fanoušky. Cesta autem z Prahy na
okruh totiž zabere zhruba pouhé dvě a půl hodiny.
Michal Beran
Foto: Red Bull Content Pool
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »