RBAR 2018: Martin Šonka a Petr Kopfstein už o tomto víkendu opět vyrážejí do boje o světový titul. S jakým odhodláním a co je u nich nového?

1.2.2018

Petr Kopfstein a Martin Šonka do letošní sezóny RBAR vstupují s ambicemi na umístění v čele startovního pole. Foto: Petr Hoffelner, nedori Petr Kopfstein a Martin Šonka do letošní sezóny RBAR vstupují s ambicemi na umístění v čele startovního pole. Foto: Petr Hoffelner, nedori
Petr Kopfstein a Martin Šonka do letošní sezóny RBAR vstupují s ambicemi na umístění v čele startovního pole. Foto: Petr Hoffelner, nedori
Petr Kopfstein se svým strojem. Foto: Team SpielbergPetr Kopfstein se svým strojem. Foto: Team Spielberg
Petr Kopfstein se svým strojem. Foto: Team Spielberg
Martin Šonka na trati závodu v Portu na začátku září 2017. Zdroj: Team ŠonkaMartin Šonka na trati závodu v Portu na začátku září 2017. Zdroj: Team Šonka
Martin Šonka na trati závodu v Portu na začátku září 2017. Zdroj: Team Šonka
Martin Šonka na trati. Foto: Team ŠonkaMartin Šonka na trati. Foto: Team Šonka
Martin Šonka na trati. Foto: Team Šonka
Petr Kopfstein na trati RBAR na Lausitzringu v sezóně 2017. Foto: Team SpielbergPetr Kopfstein na trati RBAR na Lausitzringu v sezóně 2017. Foto: Team Spielberg
Petr Kopfstein na trati RBAR na Lausitzringu v sezóně 2017. Foto: Team Spielberg
Příprava Šonkova letounu pro letošní sezónu. Foto: Team Šonka
Příprava Šonkova letounu pro letošní sezónu. Foto: Team Šonka
Trať v Abu Dhabi 2018. Zdroj: RBAR
Trať v Abu Dhabi 2018. Zdroj: RBAR
Flying Revue bude o cestě obou českých pilotů v letošní sezóně opět pravidelně informovat. Na snímku mezi Martinem a Petrem za Flying Revue Jan Dvořák (web) a Michal Beran (tištěná FR). Foto: Andrea Barcalová
Flying Revue bude o cestě obou českých pilotů v letošní sezóně opět pravidelně informovat. Na snímku mezi Martinem a Petrem za Flying Revue Jan Dvořák (web) a Michal Beran (tištěná FR). Foto: Andrea Barcalová

Red Bull Air Raace 2018     Měřeno účastí v elitní kategorii Master Class nejprestižnější světové letecké soutěže Red Bull Air Race, patří Češi Martin Šonka a Petr Kopfstein po loňské sezóně mezi pět nejlepších pilotů světa. I letos se chtějí prát o nejvyšší příčky v téhle světové sérii. Série začíná už o tomto víkendu v Abu Dhabi na Arabském poloostrově. 

Šonka byl před posledním závodem sezóny 2017 dokoncem žhavým adeptem na zisk titulu mistra světa - utekl mu jen o pár bodů. “Chvilku jsme si v uvozovkách pobrečeli, možná byli i naštvaní, ale i tak to byla velmi úspěšná sezóna. Nabrali jsme obrovské množství zkušeností, což je v našem sportu klíčové. Neuvěřitelně rychle se vyvíjí, rozdíly se smazávají, je to boj v každém letu. Stačí jednou v něčem zaspat a nedostanete šanci to napravit,” říká český pilot před startem nové sezóny, do níž bude vstupovat jako jeden z favoritů. 

Na podium   

“Určitě chci vyhrát, kvůli tomu to dělám. Ale sami jste viděli, jak extrémně výkonostně vyrovnané to vloni bylo. A rozhodně to tak bude i letos,” hodnotí své šance před zahájením své šesté sezóny v seriálu RBAR Šonka. 

Video: Beseda s Martinem Šonkou a Petrem Kopfsteinem
”Flying

Již zítra!
Pocity, novinky, ambice. Premiéra videozáznamu besedy s Martinem Šonkou a Petrem Kofpsteinem v pátek 2. 2. 2018 v 9. 00 h na webu Flying Revue.

Jeho krajanovi, kamarádovi a rovněž soupeři Petru Kopfsteinovi stačily pouhé dvě sezony v Master Class k tomu, aby se zařadil mezi nejlepší. Během minulé sezóny porážel  mnohem zkušenější soupeře, ochutnal i atmosféru na  na pódiu. Létal navíc velmi konzistentně – bodoval sedmkrát v řadě. Díky tomu obsadil loni v celkovém pořadí páté místo – takhle rychlý vzestup tu dosud žádný závodník nezaznamenal. 

Jeho letošní ambice proto míří ještě o něco výš. „Naším cílem je skončit v celkovém pořadí do třetího místa. Víme, že to bude hodně složité a že se to nemusí podařit, i obhájení pátého místa bude mimořádně náročné. Ale věříme si,” říká pilot Teamu Spielberg, který odletí k víkendovému závodu poprvé v kompletně českém složení - německého mechanika Andrease Kaufmanna totiž nahradil Čech Jiří Fliger. Tým Martina Šonky zůstává už pátou sezónu beze změn. 


Promo video k prvnímu závodu sezóny v Abu Dhabi ve Spojených arabských emirátech. Zdroj: RBAR

Martin Šonka
”Flying

Podívejte se profil Martina Šonky na webu RBAR.

Letadla

Úspěch obou českých pilotů se bude kromě jiného odvíjet i od připravenosti jejich strojů. Šonkův tým se přes zimu snažil vyřešit problém s váhou letadla a snížit tak hendikep daný fyzickými proporcemi pilota. “Jsem jeden z nejvyšších a nejtěžších pilotů v celém startovním poli, což je nevýhoda. Snažíme se proto uspořit doslova každý gram, abychom při startu měli co nejnižší váhu,” vysvětluje.

Každé kilo navíc vadí, proto v Teamu Šonka celé letadlo přelakovali, aby ztenčili vrstvu laku a tedy váhu. “Udělali jsme i nějaké další úpravy, ale až v Abu Dhabi se ukáže, jestli nám pomohou. Jedna věc je všechno správně spočítat, druhá věc vyzkoušet to v trati, což je možné jen při závodě,” říká Martin Šonka. 

Petr Kopfstein
”Flying

Podívejte se profil Petra Kopfsteina na webu RBAR.

Letadlo Edge 540 V3 Petra Kopfsteina zůstalo přes zimu ve Spojených státech, zásadními úpravami neprošlo. „Do větších modifikací se pustíme, až budeme mít stroj v Česku,“ říká Petr. „Dlouhodobě ale věřím tomu, že v jednoduchosti je síla a já se nechci utopit v záplavě modifikací a analýz. Pokud totiž změníte jednu věc, rozhodíte všechny ostatní parametry. Tento druh závodění je z 80 procent o hlavě, a proto chceme udržet vše v těch správných limitech.“ 

Změny v pravidlech 

Organizátoři seriálu letos přichystali několik změn v pravidlech. Piloti například nebudou diskvalifikováni za překročení přetížení 10 g na více jak 0,6 sekundy, ale dostanou jen dvousekundovou penalizaci. Diskvalifikace pak přijde až za překročení 12 g. 

Oba čeští piloti změnu vítají, oba o ni usilovali již dříve. “Je to určitě krok správným směrem, je dobře, že to teď přišlo,” vnímá změnu Martin Šonka a Petr Kopfstein ho doplňuje: “Pilotům dává tahle úprava šanci, aby se při překročení 10 G ještě poprali o postup.“ 

I letošní sezóna bude sestávat z osmi závodů, nově zavítá do francouzského Cannes s tím, že místa konání tří závodů pořadatelé teprve upřesňují. Kopfsteinův Team Spielberg se pro tento rok stal součástí skupiny, která plánuje závodní tratě, a karlovarský pilot tak má možnost alespoň z části ovlivnit jejich podobu. 

Kalendář Red Bull Air Race 2018

2.-3. 2. 2018: Abu Dhabi, UAE
21.-22. 4.: Cannes, France
26.-27. 5. 2018: Evropa, zatím neupřesněno
23.-24. 6.: Budapešť, Maďarsko
4.-5. 8. 2018: Asie, zatím neupřesněno
25.-26. 8. 2018: Kazaň, Rusko
6.-7. 10. 2018: Indianapolis, USA
Listopad 2018: Asie, zatím neupřesněno

Jan Dvořák

Zdroj: Team Šonka, Team Spielberg, RBAR

logo_fr_transp.jpg

martin_Šonka_a_petr_kopfstein_na_besedě_v_rámci_výstavy_báječný_svět_létání_v_karolinu._foto_andrea_barcalová_2.jpg

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > RBAR 2018: Martin Šonka a Petr Kopfstein už o tomto víkendu opět vyrážejí do boje o světový titul. S jakým odhodláním a co je u nich nového?
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 27.11.1939 se stalo...
27.11.1939
Posádka kanadského letounu Junkers W-34 patřícího Canadian Airways uskutečnila nejdelší záchranný let v kanadské historii z Winnipegu do Repulse Bay a zpět.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »