9.2.2017
Letecký cirkus s názvem Red Bull Air Race stojí na prahu sezóny 2017, už zítra startuje první závod v Abu Dhabi a oba Češi v elitní třídě Mater Class chtějí po loňských neúspěších od první chvíle bojovat o co nejlepší umístění.
Celkem se kolotoč RBAR letos zastaví na osmi místech planety, nově také v Rusku. Tři z nich budou v Evropě (potvrzená je zatím jen Budapešť), dvě v USA (Sand Diego a Indianopolis), po jedné ve Spojených Arabských Emirátech (Abu Dhabi), Japonsku (Chiba) a zbrusu nové zastávce – ruské Kazani. „Nemohu si vzpomenout, kdy jsem byl ze sezóny předem tak nadšený,“ pochvaluje si generální manažer seriálu Erich Wolf a neskrývá nadšení, že seriál se v červenci nově představí i ruskému publiku.
Video: Kalendář závodů Red Bull Air Race pro rok 2017Martin Šonka i Petr Kopfstein si letos chtějí spravit chuť, loňská sezona ani jednomu nevyšla podle představ. Petr Kopfstein, zvyklý z předstupně Master Class, Challenger Cupu, okupovat stupně vítězů, pozoroval své soupeře v elitní třídě během první sezóny v Master Class z chvostu závodního pole. Byť několikrát předvedl skvělý let a dvakrát "jednou nohou" (v obou případech ho nakonec zastavili rozhodčí nebo počasí) pronikl mezi osm nejlepších, celkově mu štěstí nepřálo.
Proto celou mezisezónní přestávku věnoval Petr Kopfstein spolu se svým týmem Spielberg na úpravy letadla Edge 540 V3 a jeho vyladění už na první závod v Abu Dhabi. „Tvrdě jsme pracovali, abychom se světové špičce a zkušenějším závodníkům zase o kus přiblížili,“ říká.
Do nového ročníku jde tým s novou taktikou, její detaily ale zatím nezveřejnil. V teprve druhé sezoně v Master Class RBAR se Petr mezi elitními soupeři považuje stále ještě za začátečníka, vloni skončil celkově na předposledním, čtrnáctém místě. „Jsme začátečníci, ale ambiciozní. Loni jsme dvakrát pronikli mezi osm nejlepších, letos tam chceme být častěji,” plánuje karlovarský pilot.
Petr Kopfstein na trati. Zdroj: RBAR
Martin Šonka na trati. Zdroj: RBAR
Martin Šonka do letošních soubojů se světovou elitou sportovních pilotů nechystá žádné převratné novinky. I v týmu zůstává vše při starém. “Celou loňskou sezónu jsme si já i tým zvykali na nový stroj a postupem času odlaďovali problémy. Teď už by nás nemělo nic překvapit a měli bychom být schopni využít maximálně jeho potenciál. Hlavním cílem pro letošek bude létat co možná nejčistěji, bez chyb a penalizací, konzistentněji. To nám loni chybělo nejvíc,” hodnotí sebe i tým špičkový český pilot.
Loňský rok Šonkovi nevyšel podle představ, celkově skončil devátý. V prvním závodě v Abu Dhabi byl diskvalifikován, stejný osud ho pak potkal ještě v Budapešti. Dodatečně mu navíc byly odebrány body za páté místo z Anglie kvůli překročeným otáčkám motoru. V téměř polovině z celkových sedmi závodů tak vůbec nebodoval. Ani druhé místo z Japonska rozhodně nemohlo zklamání z celkové deváté příčky zakrýt.
“Opravdu to nebyla zrovna povedená sezóna, zklamání bylo velké. Jedním z mála pozitiv ale bylo, že jsme se konečně sladili s novým letadlem a už ho známe. Získali jsme také velké množství sice často bolestných, ale velmi cenných zkušeností, které nám v nové sezóně pomohou,” věří pro letošek Martin.
Jedním z problémů, s nimiž se Šonka Team ve své čtvrté sezoně v RBAR musel potýkat, bylo nedostatečné chlazení motoru nového Martinova letadla, jež převzal ho od zakladatele RBAR Petera Besenyie. Speciální kryt motoru („cowling“) byl v případě Besenyiova speciálu oproti továrnímu provedení upraven jednak snížením průřezu a jednak změnou vstupních otvorů pro chladící vzduch.
Taková úprava sice teoreticky snižuje odpor vzduchu, na druhou stranu snižuje množství vzduchu procházející kolem motoru, a tedy i jeho chlazení. V původním provedení žel převažovaly zápory nad klady, nicméně zdá se, že týmu se podařilo úpravami optimalizovat průtok vzduchu pod krytem a tím zlepšit chlazení. Tak by nyní v nadcházející sezóně měly převážit klady tohoto speciálního krytu motorového krytu. Teoreticky by sice bylo možné vrátit se k původnímu továrnímu krytu, ale vzhledem k tomu, že tvar krytu ovlivňuje aerodynamiku dalších částí letounu Edge 540 V3, který je jako celek již optimalizován pro speciální provedení krytu, byl by to krok zpět.
Red Bull Air Race 2017 |
10. - 11. 2.: Abu Dhabi, SAE |
15. - 16. 4.: San Diego, USA |
3. – 4. 6.: Chiba, Japonsko |
1. – 2. 7.: Budapest, Maďarsko |
22. – 23. 7.: Kazaň, Rusko |
12. – 13. 8.: neurčeno, Evropa |
2. - 3. 9.: neurčeno, Evropa |
14. – 15. 10.: Indianapolis, USA |
Martinu Šonkovi loni udělal radost titul evropského šampiona v akrobatickém létání, neúspěchy v RBAR a příval všech povinností kolem závodění byl ale podle něj vyčerpávající. „Musím říci, že to bylo opravdu náročné, tlak byl velký. Závodění i spousta leteckých dnů, tréninků a dalších povinností, to všechno stálo hodně sil, i když Mistrovství Evropy vyšlo nad očekávání a to mi zvedlo náladu. Nabral jsem v zimě novou energii a už se nemůžu dočkat závodů. Teď začínáme v Abu Dhabi a druhý závod bude v San Diegu, krásný začátek sezóny. V kalendáři budou i nové zastávky, takže na letošní rok se těším opravdu hodně.”
“Důležité je, abychom nabrané zkušenosti dokázali přetavit v dobré výsledky. Vloni jsme byli rychlí, dokonce jsme vyhráli nějaké tréninky, ale v důležitých momentech závodů přišly chyby, chyběla nám konzistence. Toho se letos musíme vyvarovat a věřím, že pak to bude dobré,” říká s nadějí Šonka.
Držíme Martinovi i Petrovi palce!
-fr-
Zdroj: Šonka Team, Spielberg Team
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »