21.12.2017
Po stopách Aéropostale Mezinárodní letecká rallye s názvem Rallye Aéropostale, při níž francouzští, angličtí či španělští piloti každoročně letí po trase slavné letecké společnosti Aéropostale mezi Toulouse a Saint Louis, letos poprvé měla na startovní listině českou posádku.
Název Aéropostale někdo slyšel a někdo ne. Jméno Saint-Exupéry zná ale asi každý. Byly to právě zkušenosti Saint-Exupéryho jako pilota i člena vedení společnosti Société des lignes Latécoère, v roce 1928 přejmenované na Compagnie générale aéropostale (známější pod zkráceným názvem Aéropostale), které mu daly témata pro napsání jeho nejznámějších knih – Malý princ i Noční let.
Přistání v Marakeshi - expedice Aéropostale 2016. Zdroj: Flying Revue.cz
Ve Francii je historie Aéropostale součástí národní hrdosti, a tak je jen přirozené, že se našlo pár leteckých nadšenců, kteří už v osmdesátých letech začali pro další nadšence organizovat vzpomínkovou rallye po trase společnosti Aéropostale z Toulouse do Saint Louis nebo Dakaru v Senegalu. Na září 2017 připravili tak již 35. ročník této rallye. Té jsme se jako tým Flying Revue a jako první tým z Česka v historii rallye zúčastnili i my. Byla to velmi zajímavá zkušenost, o kterou se s vámi chceme podělit.
Více o Expedici Aéropostale 2017 se dočtete na webu Aéropostale 2017. Deníky, mapa letu, videa, fotky.
Na rallye jsme se přihlásili už v dubnu. Organizátoři zajišťují všechna letová povolení, a tak jsme jim museli předat kopie osobních i letadlových dokumentů a zaplatit zálohu. Účast v rallye totiž zahrnuje ubytování, stravování, mechanika i lékaře a částečně i benzín. Když se podařilo všechny papíry doladit a vše připravit, tak jsme dostali instrukce, kdy a kam se dostavit: bylo potřeba být do 14.00 hodin v pátek 22. září na letišti Toulouse Lasbordes (LFCL). Společný odlet celé rallye byl pak naplánovaný na sobotní dopoledne 23. září.
Z Příbrami do Toulouse je to nějakých 1400 kilometrů, naším stojem WT9 Dynamic asi 7 hodin letu. Nechtěli jsme riskovat pozdní přílet kvůli počasí, a tak jsme vyrazili s rezervou už ve středu odpoledne. Doletěli jsme na letiště Neuhof (LFGC) u Štrasburku, kde jsme zůstali na noc. Ve čtvrtek pak počasí bylo skvělé, a nám se proto podařilo už kolem šesté hodiny večer, asi s hodinovou přestávkou v Lyonu, přistát na dráze 34 letiště Toulouse Lasbordes.
V pátek dopoledne proběhla registrace, dostali jsme speciální Sahara look vesty, kšiltovky i pouštní šály, natankovali jsme do plna. Převzali jsme na cestu také asi 15 kg konzerv a jídla, které jsme kvůli místu, omezené hmotnosti a hlavně kvůli dodržení těžiště letadla nechali raději v hotelu. O tom, že Francouzi dávají této akci příslušnou vážnost, nás přesvědčilo i odpolední přijetí u pana starosty Toulouse v jeho honosné pracovní rezidenci. V sobotu jsme byli na letišti podle pokynů už před osmou ráno. Naše deklarovaná rychlost 110 uzlů nám zajistila pozici někde ve druhé polovině peletonu složeného z mnoha typů – od Cirruse SR 22 až po ULL VL3. Kromě letadel registrovaných ve Francii bylo jedno letadlo registrované v Británii, jedno v Polsku, dvě v Lucembursku a k tomu naše v ČR.
Text a foto: Jiří Pruša a Miloš Dermišek
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »