25.4.2019
Flying Revue 3/2019 Letoun, který neboří rychlostní rekordy, ale je neocenitelným pomocníkem v náročných podmínkách. Seznamte se s Quest Aircraft Kodiakem 100 Series II.
Příběh Kodiaku začal někdy kolem roku 1998, kdy dva přátelé z Idaha Tom Hamilton a David Voetmann začali přemýšlet o moderně konstruovaném letounu, který by splňoval náročné požadavky kladené na stroje sloužící u různých humanitárních organizací, pracujících často ve špatně dostupných koutech afrických a asijských džunglí.
Hlad po nových letadlech této kategorie se začal projevovat i v Kanadě a na Aljašce. První náčrtky letounu, který je dnes známý pod jménem Kodiak 100, prý vznikly na obyčejném ubrousku při společné večeři obou přátel. První myšlenky začaly postupně získávat konkrétní tvary a v roce 2001, když se podařilo zajistit potřebné počáteční financování, vznikla společnost Quest Aircraft Company. O rok později už byly k dispozici potřebné výrobní prostory, ve kterých v témže roce začala práce na prototypu zcela nového, moderně koncipovaného stroje. V roce 2004 došlo na zálet prototypu, v roce 2007 pak společnost obdržela certifikát FAA podle Part 23.
Po lepších i horších časech zakotvila nakonec společnost Kodiak pod křídly japonské společnosti Setouchi Holdings, součásti skupiny Tsuneishi. To dovolilo nejen rozšířit výrobní i vývojové prostory v centrále společnosti, ale i dokončit vývoj a certifikaci nové verze, která se pod označením Kodiak 100 Series II dostala na trh v loňském roce. Její uvedení bylo spojeno s řadou předváděcích akcí pro novináře a piloty, během nichž nastala příležitost zjistit, co Series II svým uživatelům přináší nového.
Celokovový Kodiak se vyznačuje velmi solidním užitečným zatížením (zhruba 1600 kg, na plovácích pak zhruba o třetinu méně), které dokáže dopravit i na velmi obtížně dostupná letitě a „stripy“. Případně na ně dokáže dopravit až deset lidí (pilot + devět pasažérů). Výrobce se hned na začátku rozhodl pro turbovrtulový motor, jednak proto, že palivo Jet-A je zpravidla mnohem dostupnější než 100LL, a jednak i z důvodu jednoduchého provozu a vysoké spolehlivosti. Zvolená pohonná jednotka, Pratt & Whitney PT6A-34 s 4000hodinovým TBO, byla navíc v té době světově nejrozšířenější „single-stage“ verzí tohoto turbopropu, což zajistilo i velmi dobrou dostupnost servisu.
Kodiak je nabízen v celé řadě variant, od čistě nákladní až VIP s luxusně vybavenou kabinou. Ročně se nyní v továrně v Sandpointu v Idahu vyrobí zpravidla něco málo přes 30 letadel, která odsud míří do celého světa. Doménou Kodiaku jsou bezesporu Spojené státy a Kanada, přičemž největším a nejdůležitějším trhem mimo toto teritorium je Indonésie a Papua Nová Guinea, tedy oblasti, pro které byl stroj původně zkonstruován. Mnoho Kodiaků také našlo cestu do Brazílie, kde slouží za těžkých podmínek na krátkých stripech v deštných pralesech. V Evropě se jedná stále ještě o relativně vzácný stroj.
Kodiak jistě není strojem na lámání rychlostních rekordů, ale pokud potřebujete skvělý pracovní nástroj do náročných podmínek nebo univerzální stroj pro operace ze souše i z vody, nemusíte hledat příliš daleko. Zástupcem společnosti Quest v Evropě je německá firma Rheinland Air Service a Kodiak je k vidění pravidelně na každoročním aerosalónu ve Friedrichshafenu.
Text: Roger Bailey
Foto: Quest Aircraft, Wipaire, Inc.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »