První prototyp L-410 dostane k padesátinám od prvního vzletu novou livrej

14.3.2019

16. 4. 1969 LET XL-410 Turbolet v. č. 001 - první let čtyřistadesítky. Foto: Vladimír Janík16. 4. 1969 LET XL-410 Turbolet v. č. 001 - první let čtyřistadesítky. Foto: Vladimír Janík
16. 4. 1969 LET XL-410 Turbolet v. č. 001 - první let čtyřistadesítky. Foto: Vladimír Janík
Od konce roku 1983 do roku 1991 sloužil XL-410 v.č. 001 jako herní prvek v podnikové mateřské školce Let Kunovice - Na Bělince. Foto: archiv LMKUOd konce roku 1983 do roku 1991 sloužil XL-410 v.č. 001 jako herní prvek v podnikové mateřské školce Let Kunovice - Na Bělince. Foto: archiv LMKU
Od konce roku 1983 do roku 1991 sloužil XL-410 v.č. 001 jako herní prvek v podnikové mateřské školce Let Kunovice - Na Bělince. Foto: archiv LMKU
Vedení společnosti Aircraft Industries podporuje zrestaurování XL-410 v.č. 001 do podoby, v jaké poprvé brázdila nebe dne 16. 4. 1969. Foto: VladimírJaníkVedení společnosti Aircraft Industries podporuje zrestaurování XL-410 v.č. 001 do podoby, v jaké poprvé brázdila nebe dne 16. 4. 1969. Foto: VladimírJaník
Vedení společnosti Aircraft Industries podporuje zrestaurování XL-410 v.č. 001 do podoby, v jaké poprvé brázdila nebe dne 16. 4. 1969. Foto: VladimírJaník
První čtyřistadesítka - LET XL-410 Turbolet v.č. 001, se díky našim předchůdcům v muzeu dochovala do dnešních dnů...  Foto: archiv LMKUPrvní čtyřistadesítka - LET XL-410 Turbolet v.č. 001, se díky našim předchůdcům v muzeu dochovala do dnešních dnů...  Foto: archiv LMKU
První čtyřistadesítka - LET XL-410 Turbolet v.č. 001, se díky našim předchůdcům v muzeu dochovala do dnešních dnů... Foto: archiv LMKU
... ale více než čtyři dekády strávené pod širým nebem i přes mnohé opravy se na XL-410 v.č. 001 výrazně podepsaly.  Foto: archiv LMKU... ale více než čtyři dekády strávené pod širým nebem i přes mnohé opravy se na XL-410 v.č. 001 výrazně podepsaly.  Foto: archiv LMKU
... ale více než čtyři dekády strávené pod širým nebem i přes mnohé opravy se na XL-410 v.č. 001 výrazně podepsaly. Foto: archiv LMKU
Po přetahu z muzea do továrny LET Aircraft Industries je XL-410 v.č. 001  po téměř pěti dekádách opět pod střechou, v hangáru mateřské továrny. Foto: LMKU
Po přetahu z muzea do továrny LET Aircraft Industries je XL-410 v.č. 001 po téměř pěti dekádách opět pod střechou, v hangáru mateřské továrny. Foto: LMKU
Odstraňování starých nátěrů provádí zkušení profesionálové. Foto: LMKU
Odstraňování starých nátěrů provádí zkušení profesionálové. Foto: LMKU
Barva jde dolů pomalu, ale jistě. Foto: LMKU
Barva jde dolů pomalu, ale jistě. Foto: LMKU
Demontáže dílů k renovaci. Foto: LMKU
Demontáže dílů k renovaci. Foto: LMKU
L-410 001 v hale Aircraft Industries. Foto: LMKU
L-410 001 v hale Aircraft Industries. Foto: LMKU
Po demontáži dílů a odstranění starého nátěru probíhají práce na draku i v interiéru XL-410 v.č. 001. Foto: LMKU
Po demontáži dílů a odstranění starého nátěru probíhají práce na draku i v interiéru XL-410 v.č. 001. Foto: LMKU

LET XL-410 slaví     Kdo jste zvyklí vídat první prototyp L-410 na ploše leteckého muzea v Kunovicích, budete napínat krk za plotem v těchto dnech marně. První čtyřistadesítka se totiž pod rukama techniků společnosti Aircraft Industries, a.s., právě převléká do nové livreje, aby se v den 50. výročí prvního vzletu, 16. dubna 2019, znovu stkvěla novotou.

Prototyp 001, jemuž kunovičtí tehdy dali přezdívku Matylda, se vznesl do vzduchu poprvé 16. dubna 1969, dva měsíce po prvním vzletu B747 a tři týdny po rovněž prvním vzletu nadzvukového dopravního letounu Concorde. Padesáté výročí prvního vzletu se v Kunovicích rozhodli oslavit důstojně a letoun zrenovují do stavu a zbarvení, které měl právě v dubnu 1969. Muzejní LET XL-410 Turbolet v. č. 001 je od roku 2018 zapsán v Centrální evidenci sbírek Ministerstvy kultury České republiky, a tím získal jako sbírkový předmět i náležitou ochranu.

První čtyřistadesítka - LET XL-410 Turbolet v.č. 001. Foto: archiv LMKU
První čtyřistadesítka - LET XL-410 Turbolet v.č. 001. Foto: archiv LMKU
 Odstraňování starých nátěrů. Foto: LMKU
Odstraňování starých nátěrů. Foto: LMKU
 16. 4. 1969 LET XL-410 Turbolet v. č. 001 - první let čtyřistadesítky. Foto: Vladimír Janík
16. 4. 1969 LET XL-410 Turbolet v. č. 001 - první let čtyřistadesítky. Foto: Vladimír Janík

Do renovace stroje, jenž létal pod registrací OK-YKE, se společně pustili nadšenci z Leteckého muzea v Kunovicích, město Kunovice, společnost SimplyFin a již zmíněná Aircraft Industries, a.s. SipmplyFin se na renovaci podílí jak finančně, tak fyzicky, město pomůže finančně. Továrna pak zdarma poskytuje prostory a energie. Prototyp s výrobním číslem 001 je muzejním exponátem leteckého muzea: "První čtyřistadesítka, LET XL-410 Turbolet v. č. 001, se díky našim předchůdcům v muzeu dochovala do dnešních dnů. Ovšem více než čtyři dekády strávené pod širým nebem se na ní výrazně podepsaly," říká ředitel muzea Martin Hrabec a nezakrývá radost, že se dobré dílo podařilo: "Je skvělé, že díky pochopení výrobce se podaří žalostný stav tohoto unikátu změnit k lepšímu a navíc s přispěním odborníků z továrny, kteří to s tímto letadlem opravdu umí. Naše velké poděkování patří paní generální ředitelce Aircraft Industries paní Iloně Plškové, za laskavou podporu vrátit prvnímu prototypu zašlý lesk."

V době publikace článku je letoun kompletně zbaven starých nátěrů a je v péči klempířů. "Musíme udělat opravy poškození i míst zasažených korozí. Poté se letadlo sestaví "nasucho" a přístí týden (od 18. března 2019, pozn. red.) by mělo jít do lakovny," řekl dnes Flying Revue Martin Hrabec. 16. dubna 2019 se pak letoun představí již v novém laku na firemních oslavách prvního vzletu vystavený spolu s L-410 NG. "Abychom na těch dvou mašinách ukázali evoluci typu," vysvětluje Hrabec. Veřejnosti se zrenovovaná čtyřistadesítka pod původní imatrikulací OK-60 00 01 představí v průběhu dubna už v kunovickém muzeu.

Dvoumotorový dopravní letoun LET L-410 Turbolet je nosným produktem kunovického leteckého výrobce Aircraft Industries, a.s., dodnes. Jedná se o mimořádně odolný dopravní letoun pro přepravu až 19 cestujících, který je úspěšně provozován v těch nejnáročnějších podmínkách ve více než 60 zemích pěti kontinentů. Bylo vyrobeno více než 1250 kusů a jeho produkce stále pokračuje. V lednu 2019 byla podepsána dohoda o prodeji tří letadel pro čínskou regionální leteckou společnost Yingan General Aviation.

Za půlstoletí od prvního vzletu umožnila tato nadčasová konstrukce vzniknout celé řadě variant a modernizací. V současnosti reprezentuje nejnovější evoluci typu model L-410 NG, který si ponechal to nejlepší z letounů řady L-410.

-fr-

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Články > Historie letectví > První prototyp L-410 dostane k padesátinám od prvního vzletu novou livrej
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 24.11.1939 se stalo...
24.11.1939
Spojením leteckých společností Imperial Airways a původní British Airways Ltd. vznikla letecká společnost BOAC (British Overseas Airways Corporation).
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »