První dva Blaníky L-13A pro rakouskou akrobatickou skupinu Blanix-Team jsou tu. První předán, druhý se bude zalétávat

3.12.2019

Skupina Blanix-Team při vystoupení. Foto: Red Bull Content PoolSkupina Blanix-Team při vystoupení. Foto: Red Bull Content Pool
Skupina Blanix-Team při vystoupení. Foto: Red Bull Content Pool
Ing. Václav Křížek při předání prvního Blaníku L-13A po přestavbě zástupcům skupiny Blanix-Team ve Vídni. Vlevo Kurt Tippel, Václav Křížek zcela vpravo. Foto: Kateřina Krákorová Ing. Václav Křížek při předání prvního Blaníku L-13A po přestavbě zástupcům skupiny Blanix-Team ve Vídni. Vlevo Kurt Tippel, Václav Křížek zcela vpravo. Foto: Kateřina Krákorová
Ing. Václav Křížek při předání prvního Blaníku L-13A po přestavbě zástupcům skupiny Blanix-Team ve Vídni. Vlevo Kurt Tippel, Václav Křížek zcela vpravo. Foto: Kateřina Krákorová
Předání prvního Blaníku L-13A po přestavbě zástupcům skupiny Blanix-Team ve Vídni. Vlevo Kurt Tippel. Foto: Kateřina Krákorová Předání prvního Blaníku L-13A po přestavbě zástupcům skupiny Blanix-Team ve Vídni. Vlevo Kurt Tippel. Foto: Kateřina Krákorová
Předání prvního Blaníku L-13A po přestavbě zástupcům skupiny Blanix-Team ve Vídni. Vlevo Kurt Tippel. Foto: Kateřina Krákorová
Interiér kabiny L-13A Blanix-Teamu je laděn do modra. Foto: Kateřina Krákorová Interiér kabiny L-13A Blanix-Teamu je laděn do modra. Foto: Kateřina Krákorová
Interiér kabiny L-13A Blanix-Teamu je laděn do modra. Foto: Kateřina Krákorová
Blaník pro rakouské akrobaty má sedačku s pětibodovým akrobatickým pásem. Foto: Kateřina KrákorováBlaník pro rakouské akrobaty má sedačku s pětibodovým akrobatickým pásem. Foto: Kateřina Krákorová
Blaník pro rakouské akrobaty má sedačku s pětibodovým akrobatickým pásem. Foto: Kateřina Krákorová
Skupinový let ve formaci - pět skydiverů v létacích oblecích z týmu Red Bull Skydive Team a dva větroně Blanix-Teamu. Foto: Red Bull Content Pool
Skupinový let ve formaci - pět skydiverů v létacích oblecích z týmu Red Bull Skydive Team a dva větroně Blanix-Teamu. Foto: Red Bull Content Pool
Létání v zrcadle v podání Blanix-Teamu. Foto: Red Bull Content Pool
Létání v zrcadle v podání Blanix-Teamu. Foto: Red Bull Content Pool
Členové skupiny Blanix-Team během červnové návštěvy v závodě Blaník Aircraft CZ. Foto: Kateřina Krákorová
Členové skupiny Blanix-Team během červnové návštěvy v závodě Blaník Aircraft CZ. Foto: Kateřina Krákorová
Kurt Tippel, vedoucí skupiny Blanix-Team. Foto: Red Bull Content Pool
Kurt Tippel, vedoucí skupiny Blanix-Team. Foto: Red Bull Content Pool
 Blanix-Team na nebi. Foto: Red Bull Content Pool
Blanix-Team na nebi. Foto: Red Bull Content Pool

Znovuzrození Blaníků pokračuje     Československá legenda v bezmotorovém létání, kluzák L-13 Blaník po uzemnění z roku 2010 znovu dobývá svět, a to i na nejvyšší sportovní úrovni. Na Blanících totiž předvádí své sestavy také špičková rakouská akrobatická skupina Blanix-Team. A právě tento tým letos svěřil své Blaníky do péče společnosti Blaník Aircraft CZ, která již několik let přestavby těchto kluzáků provádí. 

Přestavba, kterou zde realizují právě pro Blanix-Team se ale přece jen liší od běžných přestaveb pro návrat Blaníků na nebe po agenturou EASA nařízeném uzemnění v roce 2010. „Pro Blanix-Team jsme zrenovovali původní trup L-13 Blaník, byl proveden bulletin L13/68a, C prohlídka a opravy dle nálezů kontroly,“ říká mluvčí Blaník Aircraft Kateřina Krákorová. První Blaník pro rakouské akrobaty dostal také kompletně nově postavená křídla v „A“ konfiguraci. „Vyrobili jsme je u nás a kluzák má nyní k dispozici zbrusu nových 6000 letových hodin, a tím i 120 hodin akrobacie,“ dodává Krákorová.  

Pro rakouskou skupinu v Letňanech připravili a namontovali také speciální výbavu pro akrobatická vystoupení včetně nové avioniky Winter s rádiem Becker. „Blanix mají na zakázku vestavěný „smoke system“, jelikož kouřové a pyro efekty jsou nedílnou součástí jejich exhibic,“ popisuje Kateřina Krákorová další nové elementy, které do letadla v Letňanech, kde BA CZ sídlí, namontovali. 

» Mohlo by vás zajímat: Jak se přestavuje Blaník L-13? Podívejte se s námi!

Do kabiny i na palubní desku L-13 po přestavbě přibyly proto nezvyklé komponenty vyrobené na 3D tiskárně. „Na zakázku jsme Blanixu dělali kompletně nalakovaný interiér i exteriér, jen livrej si budou teprve sami dodělávat podle brandingu Red Bullu. Proto od nás letadlo odjelo oděné jen do stříbrné metalízy.“ Interiér je laděný do modra a i polstrování je vyvedeno v modré kůži. Sedačky jsou vybaveny pětibodovými akrobatickými pásy. 

Blanix-Team do péče BA CZ svěřil zatím dva své Blaníky. První Blaník L-13A po přestavbě dopravil do Vídně, kde si ho zástupci Blanix-Teamu převzali, osobně ředitel Blaník Aircraft CZ Václav Křížek koncem října, přestavba druhého byla dokončena minulý týden. V tomto, prvním prosincovém týdnu jsou v plánu zálety na letňanském a benešovském letišti (LKLT, reps. LKBE) s tím, že na LKBE proběhne akrobatický zálet. 

Blanix-Team si českou premiéru odbyl na letošní jubilejní Memorial Air Show v Roudnici nad Labem. Skupinu založili dva přátelé Kurt Tippl a Mar­tin Strimitzer a už v roce 2002 začali s létáním "v zrcadle", kdy dva letouny letí blízko nad sebou, ten horní však na zádech a tvoří tak jakoby zrcadlový obraz spodního letounu. Od té doby se skupina rozrostla na pět pilotů. Jsou jimi Kurt Tippl (vedoucí skupiny), Martin Strimitzer, Gerhard Radlingmeier, Markus Köberl a Ewald Roithner. Všichni se znají ze svého domovského letiště Aigen/Ennstal, kde jsou členy tamního klubu Flugsportgruppe Grimming. 

K L-13 Blaník Kurt Tippl říká: „Blaník je ideálním větroněm nejen pro výcvik pilo­tů, ale i pro létání jednoduché akrobacie a létání ve formaci, a to ve všech výškách, především díky své výrazné letové silue­tě a relativně nízké rychlosti. Naše Bla­níky byly vyrobeny v letech 1965 a 1972, ale stále jsou ve vynikajícím technickém stavu, bezpochyby i díky jejich robustní celokovové konstrukci. Při svém létání vy­užíváme rovněž skvělých vlastností jeho Fowlerových klapek, které Blaníku propůj­čují schopnost přistávat na minimálních plochách. To, že se s Blaníkem dá přistát například na sjezdovce Hahnenkamm, na golfových hřištích nebo před věží Do­nauturm, jsme již dokázali.“ 

A protože Blaníky toho v jejich službách zažily opravdu hodně a hodinový nálet se rok od roku zvyšuje, navázali rakouští piloti úzkou spolupráci právě s Blaník Aircraft CZ, jejímž výsledkem jsou první dva zrekonstruované Blaníky do podoby akrobatické verze L-13A. "Pro nás je to samozřejmě velice potěšující - jednak to, že se na nás naši rakouští partneři obrátili a za druhé to, že jsou s výsledkem natolik spokojeni, že spolupráce pokračuje dál," dodává na závěr ředitel BA CZ Václav Křížek. 

Jan Dvořák

logo_fr_transp.jpg 

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > První dva Blaníky L-13A pro rakouskou akrobatickou skupinu Blanix-Team jsou tu. První předán, druhý se bude zalétávat
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 24.11.1939 se stalo...
24.11.1939
Spojením leteckých společností Imperial Airways a původní British Airways Ltd. vznikla letecká společnost BOAC (British Overseas Airways Corporation).
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »