24.2.2021
Stejně jako se roky „Velké války“ staly roky prudkého rozvoje vojenského letectví, stalo se následující období dvacátých let epochou rozvoje letectví dopravního. Během několika let se pasažéři přesunuli z otevřených kokpitů do prostorných zakrytých kabin a jen nedávno vzniklé letecké společnosti určovaly nové směry vývoje dopravních letadel.
Mezinárodní francouzsko-rumunská vzduchoplavecká společnost CFRNA (později CIDNA) se stejně jako ostatní průkopnické letecké dopravní společnosti potýkala těsně po svém založení s nedostatkem letounů vhodných k letecké dopravě, především k dopravě pasažérů. Zakladatel a první generální ředitel společnosti CFRNA Pierre Claret de Fleurieu to v samotných počátcích existence své společnosti komentoval takto: „Všiml jsem si, že neexistuje žádné letadlo, které by vyhovovalo dopravě pasažérů. Bylo tedy nutno začít dopravou zboží. Měl jsem k dispozici pouze válečná letadla, ve kterých bylo možno nahradit bomby pytli s poštou. Nepříliš uspokojivé řešení…Bylo nutno zadat francouzským konstruktérům plány na stroje schopné přepravovat nejméně tři, poté čtyři a později šest a více pasažérů.“
Podívejme se tedy v následujícím článku na typy letadel, které se ve flotile společnosti objevily v prvních klíčových letech jejího formování. Mnohé z nich zůstaly v aktivní službě i dlouho poté, co se společnost CFRNA v roce 1925 přejmenovala na CIDNA.
Situace ve Francii nebyla tak špatná, aby s přepravou pasažérů nebylo možno začít takřka okamžitě. Především zde byly k dispozici v dostatečném počtu a za dobrou cenu výkonná průzkumná a bombardovací letadla z posledního období války, která, po jistých úpravách, poskytovala možnost přepravy zpravidla dvou pasažérů. V případě společnosti CFRNA hrály klíčovou roli dva stroje, vzniklé ještě pro válečné účely. Salmson 2A2 a SEA IV.
Salmson 2A2
Salmson 2 byl dvouplošný stroj vyvinutý na základě požadavků francouzské armády na moderní průzkumný stroj. Po odstranění dětských nemocí se jednalo o velmi spolehlivý stroj, který byl za války vyráběn ve velkých sériích především ve variantě 2A2 určené pro průzkum. Za velmi moderní prvek jeho konstrukce se dal považovat i jeho motor, spolehlivý kapalinou chlazený hvězdicový motor Salmson 9Za o výkonu 230 hp, který v poválečných létech našel cestu do celé řady dopravních letadel. Díky své spolehlivosti a vhodné nosnosti byl jedním z prvních typů, které byly ve Francii po válce využity k přestavbám pro civilní dopravní účely. U společnosti CFRNA létaly z počátku s otevřenou dvoumístnou kabinou pro pasažéry, ale díky fotografiím, které se našly v archivech, je možné říci, že CFRNA používala i stroje se zakrytou kabinou, tzv. typ Limousine. Řešení uzavřené kabiny přitom bylo jiné a aerodynamičtější, než používala aerolinka Lignes Aeriennes Latécoére.
Text: Maryla Boutineau
Foto: Musée Air France, Musée de l´Air & de l´Espace, ETH Bibliothek Zürich
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 36-40 ve Flying Revue č. 2/2021. Na stáncích bude časopis ke koupi od 25. února 2021. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »