Proudový Blaník L-13TJ v Letňanech. Už v sobotu!

5.9.2018

L-13TJ. Foto: archiv PBSL-13TJ. Foto: archiv PBS
L-13TJ. Foto: archiv PBS
L-13TJ OK-1840 na Výstavě v Brně. Foto: M. BeranL-13TJ OK-1840 na Výstavě v Brně. Foto: M. Beran
L-13TJ OK-1840 na Výstavě v Brně. Foto: M. Beran
L-13TJ - zástavba TJ100 na létající zkušebně L-13TJ OK 3801. Foto: Archiv PBSL-13TJ - zástavba TJ100 na létající zkušebně L-13TJ OK 3801. Foto: Archiv PBS
L-13TJ - zástavba TJ100 na létající zkušebně L-13TJ OK 3801. Foto: Archiv PBS
L-13TJ. Foto: archiv PBSL-13TJ. Foto: archiv PBS
L-13TJ. Foto: archiv PBS
Zástavba TJ100 verze E2 na Blaníku OK-1840. Foto: M. BeranZástavba TJ100 verze E2 na Blaníku OK-1840. Foto: M. Beran
Zástavba TJ100 verze E2 na Blaníku OK-1840. Foto: M. Beran
Motor PBS TJ100. Foto: Archiv PBS
Motor PBS TJ100. Foto: Archiv PBS

Blaníky slaví 60 let    Jednou z verzí legendárního kluzáku LET L-13 Blaník, kterou budou moci obdivovat návštěvníci akce Den Letiště Letňany s Českým rozhlasem 2 s podtitulem 60 LET Blaníků obdivovat, je i experimentální stroj L-13TJ opatřený proudovým motorem.

Slavný československý cvičný větroň L-13 Blaník se od svého vzniku dočkal nejen širokého rozšíření do celého světa, ale také řady různých experimentálních modifikací. Mezi ty nejzajímavější patří zcela jistě dva Blaníky (OK-3801 a OK-1840) vybavené pokusně proudovými motory TJ100 různých verzí z První brněnské strojírny Velká Bíteš.

Oba experimentální stroje posloužily výrobci jako létající zkušebny pro testování motorů v letových podmínkách.  

Zoom gallery

První z létajících zkušeben L-13TJ (OK-3801) vzlétla poprvé v dubnu 2007. Stalo se tak na letišti v Kunovicích a pilotována byla zkušebním pilotem Stanislavem Sklenářem. Větroň byl jednomístný, v zadním pilotním prostoru byla umístěna nádrž na palivo pro proudový motor. 
» Více o motoru.

Během zkoušek, které probíhaly z letiště v Jihlavě v srpnu téhož roku, usedali za řízení stroje piloti Pavel Tomana a Jaromír Hammer. V druhé části zkoušek pak byla rovněž uskutečněna pilotem Jaromírem Hammerem řada rekordních letů, a to včetně rekordů světových. 

Vzhledem k tomu, že se využívání větroně L-13 Blaník pro zkoušky motoru TJ100 osvědčilo, byly Blaníky OK-3801 a později i OK-1840 využívány k těmto účelům i v následujících létech při vývoji pokročilých verzí motoru TJ100. 

Stroj L-13 (OK-1840) vystavený na statické stojánce na leteckém dnu v Letňanech je aktuálně vybaven motorem verze TJ100 E2 s tahem 1100 N. 

» Nenechte si ujít přednášky z historie Blaníků a létání s nimi na Dní Blaníků v rámci Dne Letiště Letňany tuto sobotu (8. 9. 2018). Protože o přednášky bude pravděpodobně značný zájem a kapacita je omezena (40 míst na jednu přednášku), doporučujeme si místo zarezervovat (viz tabulka níže). 

Rezervace a program přednášek na Dni Letiště Letňany 2018 - pozor, změna časů!

» Prohlídka výrobních hal Blaník Aircraft CZ
12.30 - 13.00 h
» Blaník v zrcadle - létání s Blaníky (přednáška)
13.00 - 13.50 h (vstup volný)
Přednáší František Bartoň a Alexandr Kubovec, úvodní slovo Václav Křížek BA CZ
Rezervace místa: klikněte sem
Pozor, prohlídka Blaník Aircraft CZ bude už ve 12.30 h, přednáška na ni navazuje.
 
» Vznik a historie Blaníků (přednáška)
15.15 - 16.15 h (vstup volný)
Přednáší Jan Sýkora, VHÚ Praha, Václav Křížek, BA CZ, Albert Orlita a Jiří Konečný.
Rezervace místa: klikněte sem
 
» Prohlídka výrobních hal Blaník Aircraft CZ
16.15 - 16. 45 h (navazuje na přednášku Vznik a historie Blaníků).
 
Sraz účastníků prohlídek i přednášek je v hangáru Wolfsberg/Blaník u prototypu Blaníku 001. 

 


Prooudový motor PBS TJ100 

Proudový motor PBS TJ100 byl vyvinut pro bezpilotní prostředky, střely, lehká sportovní letadla a větroně s přídavným motorem. Jedná se o jednohřídelový proudový motor složený z radiálního kompresoru, radiálního a axiálního difuzoru, prstencové spalovací komory, axiální turbíny a pevné výstupní trysky.

Výhodou je kompaktní provedení, nízká hmotnost s tahem do 1 300 N a nízká spotřeba paliva v dané výkonové kategorii. Výkon generátoru je 750 W. Jedna z variant motoru PBS TJ100 umožňuje přistání na vodě. 

Základní technické parametry SI jednotky
Max. tah1 300 N
Hmotnost19,5 kg
Vnější průměr272 mm
Délka625 mm

 

Zoom gallery

 


» Přečtěte si, jaký bude letošní Den Letiště Letňany s Blaníky a Českým rozhlasem.

Letiště Letňany

Název Letiště Letňany  Dráha 05L/23R (860x23m), 05R/23L (800x25m)    LIS VFR manual
 ICAOLKLT Povrch Tráva Skyvector Letnany Airport
Typ Veřejné vnitrostátní letiště / Neveřejné mezinárodní letiště Komunikace Letňany INFO120,335 Web www.letnany-airport.cz
Poloha Hlavní město Praha, ČR       

» Více o exponátech Leteckého muzea Kbely si můžete přečíst ve Flying Revue 5/2018, která vyšla 30. srpna 2018. L-13TJ stejně jako prototyp Blaníku XL-13 Blaník, výr. č. 02 bude možné shlédnout také na akci Den Letiště Letňany s Českým rozhlasem Dvojka - 60 let Blaníků. Flying Revue je mediálním partnerem akce. 

Michal Beran

letnany_web.jpg

 

logo_fr_transp.jpg Zoom gallery

Flying Revue > Série & speciály > Archiv > Den Letiště Letňany 2018 > Proudový Blaník L-13TJ v Letňanech. Už v sobotu!
Loading...

Čtěte v rubrice dále

  • Proudový Blaník L-13TJ v Letňanech. Už v sobotu!
    L-13TJ. Foto: archiv PBS
    L-13TJ. Foto: archiv PBS
Loading...

Čtěte v rubrice dále

  • Proudový Blaník L-13TJ v Letňanech. Už v sobotu!
    L-13TJ. Foto: archiv PBS
    L-13TJ. Foto: archiv PBS
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 26.12.1948 se stalo...
26.12.1948
I. V. Fedorov se stal prvním sovětským pilotem, který překonal zvukovou bariéru. Učinil tak ve střemhlavém letu s proudovou La-176.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »