Proudoví aristokrati na Ruzyni

16.2.2017

Convair CV-990 Coronado společnosti SAS na LKPR-stará Ruzyně. Foto: Archiv Lubora Obendraufa Convair CV-990 Coronado společnosti SAS na LKPR-stará Ruzyně. Foto: Archiv Lubora Obendraufa
Convair CV-990 Coronado společnosti SAS na LKPR-stará Ruzyně. Foto: Archiv Lubora Obendraufa
Convair CV-990 Coronado společnosti SAS na LKPR-stará Ruzyně. Foto: Archiv Lubora Obendraufa Convair CV-990 Coronado společnosti SAS na LKPR-stará Ruzyně. Foto: Archiv Lubora Obendraufa
Convair CV-990 Coronado společnosti SAS na LKPR-stará Ruzyně. Foto: Archiv Lubora Obendraufa
Convair CV-990 Coronado společnosti SAS na LKPR-stará Ruzyně. Foto: Archiv Lubora Obendraufa Convair CV-990 Coronado společnosti SAS na LKPR-stará Ruzyně. Foto: Archiv Lubora Obendraufa
Convair CV-990 Coronado společnosti SAS na LKPR-stará Ruzyně. Foto: Archiv Lubora Obendraufa
Convair CV-990 Coronado společnosti Spantax. Foto: Archiv Lubora Obendraufa Convair CV-990 Coronado společnosti Spantax. Foto: Archiv Lubora Obendraufa
Convair CV-990 Coronado společnosti Spantax. Foto: Archiv Lubora Obendraufa
1965_Convair CV-990 Coronado společnosti Garuda na LKPR. Foto: Archiv Lubora Obendraufa 1965_Convair CV-990 Coronado společnosti Garuda na LKPR. Foto: Archiv Lubora Obendraufa
1965_Convair CV-990 Coronado společnosti Garuda na LKPR. Foto: Archiv Lubora Obendraufa
Convair CV-990 Coronado společnosti Spantax, gondola motoru General Electric CJ-805-23B. Foto: Archiv Lubora Obendraufa
Convair CV-990 Coronado společnosti Spantax, gondola motoru General Electric CJ-805-23B. Foto: Archiv Lubora Obendraufa
Aerodynamická vřetena na odtokové hraně křídla, typický znak CV-990 Coronado. Foto: Archiv Lubora Obendraufa
Aerodynamická vřetena na odtokové hraně křídla, typický znak CV-990 Coronado. Foto: Archiv Lubora Obendraufa

Nebojte se, následující řádky nebudou věnovány šlechtě, nýbrž skutečným a vpravdě unikátním dopravním letounům. Čas nezastavíme a v současné době už ani jeden z nich není letuschopný. Je to velká škoda, avšak s jejich typickými tvary se naštěstí můžeme setkávat v expozicích několika muzeí s leteckou nebo i dopravní tematikou. Nebudu vás dále napínat, hovořím o letounech Convair CV-990A Coronado.

Vize jednoho miliardáře

Howarda Hughese a jeho ve své době astronomické jmění není třeba představovat. Jeho myšlenky stály u zrodu, či alespoň ovlivnily celou řadu amerických leteckých konstrukcí. Nejinak tomu bylo i v případě prvních proudových dopravních strojů společnosti Consolidated Vultee Aircraft Corporation (Convair).


Zblízka: Tento vysloužilý Convair CV-990, který létal pro American Airlines a NASA, dnes odpočívá na Mojave Airport. Video: YouTube, LoveJT8D

Během jara roku 1953 začal spolupracovat s touto firmou na projektu nového a oproti konkurenci rychlého čtyřmotorového dopravního letounu. Boeing už tou dobou dávno pracoval na modelu 707 a Douglas finalizoval svůj projekt letounu DC-8. Výsledkem se stal Convair CV-880, kterému se však v tomto článku nebudeme více věnovat, neboť ten na pražské ruzyňské letiště nikdy nezavítal.

To ovšem neplatí o jeho mladším a větším sourozenci, typu CV-990, jehož projekt vznikl na základě popudu letecké společnosti American Airlines, jež provozovala dvacet pět Convairů CV-880. Počet cestujících u tohoto typu byl ale pro společnost nedostatečný, a tak výrobce po mnoha jednáních začal s přípravou většího stroje.


Convair CV-990 španělské společnosti Spantax při startu z letiště Exeter v jihozápadní Anglii. Video: YouTube, rw1uk

Flying Revue 2/2017
”x”

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 72 až 76 ve Flying Revue č. 2/2017. Na stáncích časopis koupíte od 23. února 2016.

Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.

Nakonec došlo k prodloužení původního trupu letounu, aby se do něj mohlo vejít až 131 cestujících. Nový letoun dostal označení Convair CV-990 a k jeho pohonu firma General Electric dodala první sérii moderních dvouproudových motorů typu CJ-805-23B s tahem max. 71,34 kN. První vzlet prototypu CV-990 se uskutečnil 24. 1. 1961. Bohužel se ani novému typu nevyhnuly technické problémy, které trápily jeho staršího bratra.

Coronada v Praze

Pondělí 19. 8. 1963 bylo velkým svátkem pro ruzyňské letiště v Praze. V jeho historii zde poprvé přistál letoun Convair CV-990A Coronado společnosti Swissair. Letoun přepravil ze Švýcarska celkem 92 delegátů čtyřdenního zasedání Druhého farmakologického kongresu. Ihned po přistání se stal neobvyklý stroj s registrací HB-ICD středem pozornosti. Naroloval k dnešnímu starému terminálu T-3 a kdo mohl, pospíchal si jej prohlédnout. Pamětníci obdivovali zejména rozměrná vřetena na křídlech a také zajímavý způsob otevírání dveří v trupu. Ty se totiž zavíraly automaticky pozvolna směrem dolů. Z Curychu do Prahy letoun přilétl za necelých 44 minut, což byl hodně dobrý čas.

Mimochodem, právě před 47 lety (21. února 1970) byl stroj HB-ICD Swissair na letu SR330 krátce po vzletu z letiště Zurich-Kloten zničen bombou nastraženou palestinskými teroristy. Let směřoval do Tel Avivu a všech 38 cestujících a 9 členů posádky zahynulo. Letoun Convair CV-990 HB-ICD odsloužil 24447 letových hodin. 

Lubor Obendrauf

Foto: archiv Lubora Obendraufa 

Zoom gallery Zoom gallery

Flying Revue > e-shop > archiv > Archiv > Flying Revue 2017 > Flying Revue 2/2017 > Proudoví aristokrati na Ruzyni
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.12.1910 se stalo...
21.12.1910
Belgická pilotka Helen Dutrieu se stala první držitelkou poháru Coupe Femina, když provedla let o délce 167 km trvající 2hodiny a 35 minut. Byla rovněž zřejmě první pilotkou, která svezla pasažéra.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »