16.2.2017
Nebojte se, následující řádky nebudou věnovány šlechtě, nýbrž skutečným a vpravdě unikátním dopravním letounům. Čas nezastavíme a v současné době už ani jeden z nich není letuschopný. Je to velká škoda, avšak s jejich typickými tvary se naštěstí můžeme setkávat v expozicích několika muzeí s leteckou nebo i dopravní tematikou. Nebudu vás dále napínat, hovořím o letounech Convair CV-990A Coronado.
Vize jednoho miliardáře
Howarda Hughese a jeho ve své době astronomické jmění není třeba představovat. Jeho myšlenky stály u zrodu, či alespoň ovlivnily celou řadu amerických leteckých konstrukcí. Nejinak tomu bylo i v případě prvních proudových dopravních strojů společnosti Consolidated Vultee Aircraft Corporation (Convair).
Zblízka: Tento vysloužilý Convair CV-990, který létal pro American Airlines a NASA, dnes odpočívá na Mojave Airport. Video: YouTube, LoveJT8D
Během jara roku 1953 začal spolupracovat s touto firmou na projektu nového a oproti konkurenci rychlého čtyřmotorového dopravního letounu. Boeing už tou dobou dávno pracoval na modelu 707 a Douglas finalizoval svůj projekt letounu DC-8. Výsledkem se stal Convair CV-880, kterému se však v tomto článku nebudeme více věnovat, neboť ten na pražské ruzyňské letiště nikdy nezavítal.
To ovšem neplatí o jeho mladším a větším sourozenci, typu CV-990, jehož projekt vznikl na základě popudu letecké společnosti American Airlines, jež provozovala dvacet pět Convairů CV-880. Počet cestujících u tohoto typu byl ale pro společnost nedostatečný, a tak výrobce po mnoha jednáních začal s přípravou většího stroje.
Convair CV-990 španělské společnosti Spantax při startu z letiště Exeter v jihozápadní Anglii. Video: YouTube, rw1uk
Nakonec došlo k prodloužení původního trupu letounu, aby se do něj mohlo vejít až 131 cestujících. Nový letoun dostal označení Convair CV-990 a k jeho pohonu firma General Electric dodala první sérii moderních dvouproudových motorů typu CJ-805-23B s tahem max. 71,34 kN. První vzlet prototypu CV-990 se uskutečnil 24. 1. 1961. Bohužel se ani novému typu nevyhnuly technické problémy, které trápily jeho staršího bratra.
Coronada v Praze
Pondělí 19. 8. 1963 bylo velkým svátkem pro ruzyňské letiště v Praze. V jeho historii zde poprvé přistál letoun Convair CV-990A Coronado společnosti Swissair. Letoun přepravil ze Švýcarska celkem 92 delegátů čtyřdenního zasedání Druhého farmakologického kongresu. Ihned po přistání se stal neobvyklý stroj s registrací HB-ICD středem pozornosti. Naroloval k dnešnímu starému terminálu T-3 a kdo mohl, pospíchal si jej prohlédnout. Pamětníci obdivovali zejména rozměrná vřetena na křídlech a také zajímavý způsob otevírání dveří v trupu. Ty se totiž zavíraly automaticky pozvolna směrem dolů. Z Curychu do Prahy letoun přilétl za necelých 44 minut, což byl hodně dobrý čas.
Mimochodem, právě před 47 lety (21. února 1970) byl stroj HB-ICD Swissair na letu SR330 krátce po vzletu z letiště Zurich-Kloten zničen bombou nastraženou palestinskými teroristy. Let směřoval do Tel Avivu a všech 38 cestujících a 9 členů posádky zahynulo. Letoun Convair CV-990 HB-ICD odsloužil 24447 letových hodin.
Lubor Obendrauf
Foto: archiv Lubora Obendraufa
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »