21.12.2014
Vrtulník Sikorsky S-300 je dobrým příkladem toho, že na dobrých leteckých konstrukcích není co příliš měnit a že mohou za určitých okolností zůstat ve výrobě dlouhá desetiletí.
Vrtulník vyráběný a nabízený dnes koncernem Sikorsky Aircarft pod označením S-300 začal svou pouť před více než půlstoletím u společnosti Hughes Tool Company’s Aircraft Division (později Hughes Helicopters). Se vzrůstajícím významem vrtulníků v americké armádě i v civilních službách vzrůstala v padesátých letech i potřeba po relativně jednoduchém a levném stroji, na kterém by nicméně bylo možné provádět kvalitní výcvik vrtulníkových pilotů. Marketingový průzkum společnosti Hughes ukazoval pro následující roky na tak silnou poptávku, že v září roku 1955 byl neprodleně zahájen vývoj stroje s označením Model 269. Přestože byl prototyp zalétán zhruba o rok později, v říjnu roku 1956, o sériové výrobě bylo rozhodnuto až později. Ačkoliv se sériová podoba stroje od prototypu v mnohém lišila, základní rysy zůstaly zachovány. Jednoduchá stavba, pohon pístovým Lycomingem a trojlistý hlavní rotor, jehož patent koupil Howard Hughes od konstruktéra Jovanoviche.
V roce 1957 nabídl Hughes stroj armádě, ale zprvu neuspěl, přestože se typ stal jasným vítězem armádních testů, ve kterých byl porovnáván se stroji Bell 47, Hiller UH-12 a Brantly B-2. Považovala jej za příliš malý, než aby mohl úspěšně plnit úkoly dříve zastávané především typem Bell 47. Hughesovi inženýři však velmi pozorně naslouchali zpětné vazbě od armádních pilotů a provedli patřičné úpravy, které kvality stroje pozvedly ještě výše. Generálové brzy změnili názor a přijali vrtulník do služby pod označením TH-55A Osage.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »