5.9.2019
Představujeme česká a slovenská letiště 39: Letiště Vyškov I dnes zůstáváme při videopředstavování českých a slovenských letišť na Moravě, tentokráte střední - míříme na letiště Vyškov.
Letiště Znojmo, LKZN, vzlet a nízký průlet nad VPD 20.
Letiště Vyškov je veřejné vnitrostátní letiště s travnatou vzletovou a přistávací dráhou 02/20 o rozměrech 1280 x 60 m, jeho provozovatelem je Aeroklub Vyškov. Práh dráhy leží necelé dva kilometry severně od okraje Vyškova, VPD je souběžná s dálnicí D1 Brno-Olomouc, jež vede v její těsné blízkosti. Příletové informace najdete na webu letiště.
Historie létání se na Vyškovsku píše už od dvacátých letech minulého století. Až do roku 1936 se ale místní letečtí nadšenci museli obejít bez letiště. To zde vybudovala tehdejší vojenská správa až v roce 1936. Letiště však navzdory očekávání nesloužilo Československému letectvu, nýbrž ho jako řadu dalších československých letišť během okupace využívala německá Luftwaffe.
Ta letiště sice rozšířila, když ale v roce 1945 její příslušníci viděli, že je konec nadějí, letiště zničili. Zbyly zde jen ruiny a rozoraná letištní plocha. Z trosek ho vzkřísily ruce leteckých nadšenců, kteří krátce po válce od ministerstva národní obrany získali svolení k výstavbě hangáru a správní budovy. Aeroklub Vyškov zahájil činnost v červnu 1946.
Stavba za vydatné finanční pomoci obyvatel a podnikatelů Vyškovska pokračovala ale jen do komunistického převratu, který připravil podnikatele o jejich podniky, a letiště, resp. aeroklub o přísun peněz. Naštěstí se podařilo dokončit objekt hangáru a část dalšího zázemí. Po včlenění aeroklubu do Svazarmu byla v roce 1952 VPD prodloužena na 2500 m kvůli možnému použití pro přílety proudových MiGů nebo Il-28.
V aeroklubu působili především plachtaři. Od roku 1972, kdy do Vyškova přešel Aeroklub Olomouc, jemuž letiště zabrala sovětská okupační armáda, došlo i k rozvoji motorového létání a parašutismu. Para odbor však zanikl, když přes pozemky letiště stát postavil dálnici Vyškov - Olomouc a provozování paraprovozu by v těsné blízkosti dálnice bylo příliš riskatní. Původní travnatá dráha zkrácena a posunuta a nyní se nachází mezi dálnicí a silnicí I/46.
» Létáte do zahraničí, nebo se na to chystáte? Osvěžte si anglickou VFR komunikaci s naší on-line aplikací VFR Communication. Vaše letadlo může monitorovat tracker Trexee.
» Zapojte se s námi také do hry Lovci letišť a vstupte do Klubu lovců letišť! Vše potřebné se dozvíte zde.
Aeroklub Vyškov čítá kolem 90 členů a působí na letišti i po změně režimu v roce 1989 a kromě vlastní činnosti pořádá letecké i neletecké akce. Na letišti působí také modeláři a najdete zde Muzeum letecké a pozemní techniky Vyškov. Podobně jako na letišti v Letňanech nebo Strakonicích, i ve Vyškově koexistuje s leteckým provozem kolonie sysla obecného.
» Více o dalších letištích si přečtěte v sekci Letiště ČR & SR nebo v seriálu Představujeme čs. letiště. » Vše o letištích na webu FR najdete zde.
Letecký výlet do Vyškova vybízí k přeletu Brna - zajímavé je při pohledu určitě jeho centrum, unikátní pohled vám ale nabídne Masarykův okruh, zejména v době konání motocyklové Grand Prix. Směrem na jihovýchod od Vyškova pak můžete shlédnout pásmo nevysokého, ale zajímavého pohoří Chřiby, jež v sobě skrývá proslulý hrad Buchlov, jemuž na dohled láká turisty zámek Buchlovice. Pro pozemní část vyškovské mise pak lze doporučit - povezete-li děti - návštěvu místního Dinoparku, pro výlety bez dětí se pak vyplatí zajet z Vyškova těch pár kilometrů do Brna a navštívit zde světově proslulou vilu Tugendhat. Ovšem pozor, objednat vstupenky je třeba několik měsíců dopředu.
V seriálu Představujeme česká a slovenská letiště vám postupně představíme všechna letiště dosažená v rámci expedice 100 let -100 letišť. Zároveň je najdete ve video databázi čs. letišť, rovněž na webu FR. Až bude dokončena, bude se jednat o největší nám známou videodatabázi českých a slovenských letišť soustředěnou na jednom místě - webu Flying Revue - propojenou s dalšími informacemi o těchto letištích.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »