14.11.2019
Představujeme česká a slovenská letiště 49: Letiště Soběslav Jihočeské letiště Soběslav (LKSO) leží na jihozápadním okraji města Soběslav poblíž hlavního silničního tahu Praha - České Budějovice a může být vhodnou vstupní branou pro letecký průzkum oblasti jihočeských rybníků. Podívejte se na video z příletu a nízkého průletu nad VPD LKSO.
Letiště Soběslav LKSO, přistání, vzlet a nízký průlet nad VPD 18.
Letiště Soběslav je veřejné vnitrostátní letiště, které je vybaveno dvěma vzletovými a přistávacími drahami 18/36 o délce 740 m a 08/26 o délce 607 m. Obě na sebe takřka kolmé VPD mají travnatý povrch. Letiště od města oddělují meandry řeky Lužnice.
Při příletu i odletu je třeba se kvůli protihlukovým opatřením vyhnout přeletu města Soběslav a obce Dráchov (jižně od letiště).
» Web LKSO: www.lkso.cz » VFR příručka LKSO » Webkamera LKSO
Provozovatelem letiště je Aeroklub Soběslav, který zde také jako hlavní subjekt provozuje letovou činnost. Na letišti probíhá především plachtařský provoz, LKSO ale využívají i piloti motorových letounů, povětšině ultralehkých. Letiště je otevřeno o víkendech od poloviny dubna do poloviny října. Přílet mimo provozní dobu lze dohodnout telefonicky, poblíž letiště je i možnost ubytování.
Počátky létání na Soběslavsku sahají do roku 1947, kdy místní letečtí nadšenci založili Blaťácký aeroklub a začali na místě dnešního letiště provozovat plachtařinu na kluzácích ŠK-38 OK-5195 Komár a Z-23 OK-5186 Honza. K navijáku přistavěli svépomocí dřevěný hangár a počátkem padesátých let minulého století i kancelářskou budovu. Ve stejné době byl aeroklub včleněn, stejně jako ostatní letiště, do Svazarmu. V roce 1953 se uskutečnily první aerovlekové starty. Na letišti se v té době cvičili i branci na letounech Zlín C-5 (v civilní verzi Z-26) a Zlín C-105 (Z-126). Někteří absolventi výcviku v Sobělavi nastoupili později do letectva jako piloti MiG-15.
V roce 1965 se LKSO ocitlo na seznamu letišť určených ke zrušení, členové aeroklubu ale vybojovali jeho záchranu a aeroklub tak mohl pokračovat v letecké činnosti i výcviku mladých pilotů. V dnešní době provozuje Aeroklub Soběslav letouny Super Blaník L-23, VSO-10, ASW-15, ASW-19, vlečný letoun Z-226MS, ultralight P-92 SuperEcho a Cessnu C-172SP. Pro veřejnost aeroklub už po několik let připravuje podzimní Drakiádu.
» Létáte do zahraničí, nebo se na to chystáte? Osvěžte si anglickou VFR komunikaci s naší on-line aplikací VFR Communication. Vaše letadlo může monitorovat tracker Trexee.
» Zapojte se s námi také do hry Lovci letišť a vstupte do Klubu lovců letišť!
Vše potřebné se dozvíte zde.
» Více o dalších letištích si přečtěte v sekci Letiště ČR & SR nebo v seriálu Představujeme čs. letiště.
» Vše o letištích na webu FR najdete zde.
Pro leteckou turistiku jsou Jižní Čechy krajinou zaslíbenou. Ze Soběslavi stojí za to si udělat letecký turistický okruh o poloměru cca 25 km. Začít můžete nad Táborem, jeho historickým centrem a rybníkem Jordán, odsud pokračovat jihovýchodním směrem k Jindřichovu Hradci, jenž rovněž nabízí zajímavé letecké pohledy na historické centrum a k němu těsně přiléhající rybník Vajgar. Odsud pak můžete zamířit na západ a pořídit mnnoho a mnoho zajímavých fotografií jihočeských rybníků, ať už je to třeboňský Svět, největší rybník světa Rožmberk či Horusický rybník a desítky dalších. Po přeletu Českých Budějovic (jeho z letadla nepřehlédnutelné náměstí stojí za oblet), můžete točit k severozápadu a vychutnat si pohled na druhý největší český rybník Bezdrev s nedalekým zámkem Hluboká. Romantický okruh může zajímavě narušit už zdáli nepřehlédnutelná industriální silueta Temelína a jste zpět na LKSO.
V seriálu Představujeme česká a slovenská letiště vám postupně představíme všechna letiště dosažená v rámci expedice 100 let -100 letišť. Zároveň je najdete ve video databázi čs. letišť, rovněž na webu FR. Až bude dokončena, bude se jednat o největší nám známou videodatabázi českých a slovenských letišť soustředěnou na jednom místě - webu Flying Revue - propojenou s dalšími informacemi o těchto letištích.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »