16.10.2019
Představujeme česká a slovenská letiště 45: Letiště Skuteč Letiště ve Skutči leží v Pardubickém kraji, na severovýchodním okraji Železných hor a ač přežilo obsazení německou armádou, málem nepřežilo "obsazení" zemědělci v šedesátých letech minulého století. Podívejte se na vzlet a nízký průlet nad VPD 13.
Letiště Skuteč, LKSK, vzlet a nízký průlet nad dráhou 13..
Veřejné vnitrostátní letiště Skuteč (LKSK) nabízí přistání a vzlet ze dvou travnatých VPD: 03/21 (568x150m) a 13/31 (878x200m). Na letištiprobíhá VFR provoz a výsadková činnost. Na letišti je k dispozici občerstvení a ubytování.
Práh VPD 13 leží asi kilometr od jižního okraje obce Skuteč, která je v povědomí Čechů zapsána souslovím Botana Skuteč, podniku, v němž se vyráběly populární botasky (dnes Botas Skuteč, a.s.). Na příletu ze směru 13 se vám nabídne zajímavý pohled do místního lomu jenž se prahu dráhy takřka dotýká.
» Webkamera LKSK » Web LKJH: www.aeroklubskutec.cz
Letiště se začalo stavět v roce 1937, první pokusy zapálených letců jsou datovány o něco dříve - do počátku třicátých let. Kolaudace letiště proběhla v roce 1939, takže luftwaffe přišla ke zbrusu novému letišti - stejně jako řadu dalších českých letišť ho v době druhé světové války obsadila. Postavila zde několik nových budov pro výcvik pilotů. Ty stejně jako letouny Focke Wulf, Messerschmitt Bf 109 či Messerschmitt Me 362 Gigant zůstaly po osvobození na letišti.
» Létáte do zahraničí, nebo se na to chystáte? Osvěžte si anglickou VFR komunikaci s naší on-line aplikací VFR Communication. Vaše letadlo může monitorovat tracker Trexee.
» Zapojte se s námi také do hry Lovci letišť a vstupte do Klubu lovců letišť!
Vše potřebné se dozvíte zde.
» Více o dalších letištích si přečtěte v sekci Letiště ČR & SR nebo v seriálu Představujeme čs. letiště.
» Vše o letištích na webu FR najdete zde.
V srpnu 1945 převzala letiště československá armáda, ve stejném roce zde byl založen Aeroklub Skuteč, který pro výcvik i sporotovní létání používal kluzák ŠK 38 Glaider a motorovém letounu Piper Cub. Letiště bylo průběžně modernizováno, přesto ho v roce 1966 úřady zrušily a všechny budovy včetně hangáru získala Strojní traktorová stanice, která zde prováděla opravy těžkých zemědělských strojů. Letištní plochu získal do majetku Státní statek Hlinsko.
O dva roky později bylo letiště obnoveno, leč budovy, hangár a letištní plochu zůstaly v majetku státu, aeroklub si vše pro svou činnost musel pronajímat a mohl provozovat jen bezmotorové létání. Po roce 1990 aeroklub všechny pozemky nutné pro vzlety, přistání a pohyb letadel získal do vlastnictví, leteckou techniku částečně nakoupil, částečně si ji pronajímá.
A jak vždy, na závěr několik tipů na letecký výlet v okolí letiště. Jen dva km od VPD 13/31 se nachází zachovalý majestátní hrad Rychmburk a hned za ním na vás vyhlédne z luk a lesů další z místních lomů, které vždy vypadají z letadla nadmíru zajímavě. Nedaleko od něj směrem severozápadním leží zřícenina hradu Košumberk a když budete pokračovat obloukem k západu a následně k jihu a opět k severu na LKSK, můžete se shora pokochovat krajinou Železných hor a vodními nádržemi Seč a Hamry.
V seriálu Představujeme česká a slovenská letiště vám postupně představíme všechna letiště dosažená v rámci expedice 100 let -100 letišť. Zároveň je najdete ve video databázi čs. letišť, rovněž na webu FR. Až bude dokončena, bude se jednat o největší nám známou videodatabázi českých a slovenských letišť soustředěnou na jednom místě - webu Flying Revue - propojenou s dalšími informacemi o těchto letištích.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »