11.9.2019
Představujeme česká a slovenská letiště 40: Letiště Chotěboř Zveme vás na vzlet a nízký průlet nad VPD 35 letiště Chotěboř (LKCT) z pohledu kamer na expedičním Dynamicu WT-9 OK-LEX.
Letiště Chotěboř, LKCT, vzlet a nízký průlet nad VPD 35.
Veřejné vnitrostátní letiště Chotěboř (LKCT) se nachází 3,5 kilometru od jižního okraje města Chotěboře u silnice mezi obcemi Počátky a Dobkov. Letiště disponuje travnatou vzletovou a přistávací dráhou 17/35 o délce 1010 a šířce 50 m. Na příletu je třeba vést v patrnosti, že letiště se nachází v blízkosti TMA Čáslav. Aktuální počasí na letišti nabízí webkamera umístěná na řídící věži.
Aeroklub v Chotěboři založili místní fanoušci létání těsně po skončení druhé světové války - v červnu 1945. Do začátků získali dva kluzáky SG-38 a jeden cvičný větroň Grunau Baby, letiště však na svůj zrod teprve čekalo. První, prozatímní letiště vzniklo na podzim roku 1945 v polích na jižním okraji města. Nedaleko odsud, u obce Dobkov, se ale nacházela vhodnější plocha - ta sloužila za první republiky jako nouzové letiště pro armádu. Za přispění místních podnikatelů zde postavili hangár a z trofejních dílů také první motorový naviják. 31. srpna 1947 byl uskutečněn první letecký den.
» Létáte do zahraničí, nebo se na to chystáte? Osvěžte si anglickou VFR komunikaci s naší on-line aplikací VFR Communication. Vaše letadlo může monitorovat tracker Trexee.
» Zapojte se s námi také do hry Lovci letišť a vstupte do Klubu lovců letišť! Vše potřebné se dozvíte zde.
Po komunistickém převratu byl aeroklub včleněn do SVAZARMu. Postaveny byly nové hangáry s provozní budovou. Charakteristická budova letiště dala v roce 1959 podnět k natáčení filmu pro děti „Prázdniny v oblacích“, který vznikl na základě knihy „O letadélku Káněti“. V té době se tu také za dohledu mistrů světa Koubka a Jehličky prováděl paravýcvik.
Letištní budovy se postupně modernizovaly, po vichřici v srpnu 1981 bylo třeba rekonstruovat poničené hangáry. Vichřice také zničila jeden z Blaníků. Náhradou za něj obdržel aeroklub raritní motorizovaný Blaník opatřený dvoutaktním motorem Jawa: L13J reg. OK-9821. Existují pouze dva Blaníky s motorem Jawa, druhý je vystaven v leteckém muzeu v Praze-Kbelích.
V současnosti je aeroklub provozovatelem letiště, jemuž v roce 2011 přibyla zbrusu nová řídící věž, o rok později byla rekultivována VPD. Letecký park aeroklubu zahrnuje například Zlín Z-226MS, Zlín Z-126 Trenér 2, Zlín Z-43, Let L-40 Metasokol, EADS Socata TB-20 Trinidad, Let L-13SW Vivat či L-13 Blaník.
» Více o dalších letištích si přečtěte v sekci Letiště ČR & SR nebo v seriálu Představujeme čs. letiště. » Vše o letištích na webu FR najdete zde.
Chotěboř se nachází na západním okraji Železných hor, které podobně jako o několik kilometrů jižněji položené Ždárské vrchy nabízejí malebné letecké pohledy a také pohledy na dvě památky zapsané na seznam UNESCO. První - určitě byste na příletu nebo odletu neměli vynechat pohled na poutní kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře nedaleko Žďáru nad Sázavou, jen pár minut letu z LKCT. Na opačnou stranu od Chotěboře pak leží Kutná Hora, a tedy její na seznam UNESCO zapsané historické centrum s chrámem sv. Barbory. Z letadla pak jistě oceníte i pohled na zříceninu kdysi mohutného hradu Lichnice či na zachovalý hrad Lipnici.
V seriálu Představujeme česká a slovenská letiště vám postupně představíme všechna letiště dosažená v rámci expedice 100 let -100 letišť. Zároveň je najdete ve video databázi čs. letišť, rovněž na webu FR. Až bude dokončena, bude se jednat o největší nám známou videodatabázi českých a slovenských letišť soustředěnou na jednom místě - webu Flying Revue - propojenou s dalšími informacemi o těchto letištích.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »