23.10.2019
Představujeme česká a slovenská letiště 46: Letiště České Budějovice Podívejte se na vzlet a nízký průlet nad VPD 27 letiště České Budějovice. Jihočeské regionální letiště je otevřené pro provoz VFR den a je dobrým výchozím bodem pro létání v česko-rakouském pomezí.
Letiště České Budějovice, LKCS, vzlet a nízký průlet nad dráhou 27.
Veřejné vnitrostátní, resp. neveřejné mezinárodní letiště České Budějovice (LKCS) leží jihozápadně od jihočeského krajského města u obce Planá. Betonová vzletová a přistávací dráha 09/27 je dlouhá 2500 a široká 45 metrů. Na příletu dejte pozor na 18 metrový stožár v poloze 48° 56' 43,09" N, 14° 26' 13,14" E. Letiště je v režimu provozu VFR den, přistávat zde smějí letadla s rozpětím křídel max. 24 m.
» Navštivte web LKCS: www.airport-cb.cz
LKCS nabízí jako jedno z mála letišť v Česku také možnost exkurzí. Exkurze zahrnuje nebo může zahrnovat prohlídku odbavovací a příletové haly s výkladem a ukázku techniky hasičského záchranného sboru letiště, biologické ochrany letiště či handlingové techniky.
Historie létání u obce Planá se datuje do počátku 30. let minulého století. První výkopové práce na stavbě budoucího letiště započaly na sklonku roku 1932, letištní plocha byla po poněkud kolísavé výstavbě dokončena na jaře 1935, do provozu bylo letiště uvedeno až v roce 1937. Souběžně se budovaly hangár Aeroklubu České Budějovice a hangár Masarykovy letecké ligy - mimochodem, ten byl v roce 1952 rozebrán a znovu postaven na letišti v Hosíně (LKHS) severně od Českých Budějovic.
» Létáte do zahraničí, nebo se na to chystáte? Osvěžte si anglickou VFR komunikaci s naší on-line aplikací VFR Communication. Vaše letadlo může monitorovat tracker Trexee.
» Zapojte se s námi také do hry Lovci letišť a vstupte do Klubu lovců letišť!
Vše potřebné se dozvíte zde.
» Více o dalších letištích si přečtěte v sekci Letiště ČR & SR nebo v seriálu Představujeme čs. letiště.
» Vše o letištích na webu FR najdete zde.
Samostatnou kapitolou v historii českobudějovického letiště jsou četnické letecké hlídky. Byly zřízeny v roce 1935 kvůli zvyšujícímu se napětí ve společnosti danému nástupem fašismu v Německu a stoupajícímu počtu narušení vzdušného prostoru v oblasti jižních Čech. Za druhé světové války bylo letiště v Plané obsazeno Luftwaffe a provozováno jako záložní pro útvary 4. letecké armády, přičemž zde působila i letecká škola.
Poválečná historie zahrnuje i zahájení pravidelného leteckého provozu Čs. aerolinií na lince Praha – České Budějovice. Významnou etapou historie letiště byl výcvik izraelských pilotů v roce 1948 - mezi nimi byl i budoucí prezident státu Izrael E. Weizman.
Z hlediska letecké turistiky jsou České Budějovice vstupní branou na polétání nad Šumavou s vodní nádrží Lipno, o kráse leteckých pohledů na Český Krumlov asi netřeba mluvit. Zajímavé letecké pohledy ale skýtají i samotné České Budějovice. Směrem na jih jsou pak v dosahu i Linec, Salzburg, z nějž je to jen několik minut letu do této části Alp s historicky neblahým, leč turisticky atraktivním Hitlerovým Orlím hnízdem či jezerem Königsee. Nezapomeňte ale na to, že létání v horách má svá specifika, která je třeba při plánování letu i letu samotném brát v potaz. Pro inspiraci doporučujeme například tento článek.
V seriálu Představujeme česká a slovenská letiště vám postupně představíme všechna letiště dosažená v rámci expedice 100 let -100 letišť. Zároveň je najdete ve video databázi čs. letišť, rovněž na webu FR. Až bude dokončena, bude se jednat o největší nám známou videodatabázi českých a slovenských letišť soustředěnou na jednom místě - webu Flying Revue - propojenou s dalšími informacemi o těchto letištích.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »