31.1.2024
S firmou Antonio Europe, s.r.o., spolupracuje
Flying Revue, prakticky od jejího založení.
A některé společně vyvinuté designy v jejich portfoliu, s trochou sebechvály, patří k jedněm z nejvíce prodávaných motivů.
Proto jsme rádi, že se nám na konci minulého roku, aspoň na chvilku, podařilo zorganizovat malé setkání s panem Martinem Jonákem, který je dnes v jedné osobě jednatelem, ale také i majitelem této firmy, která svým výrobním sortimentem, již dávno překročila naše hranice. Níže přinášíme záznam z našeho malého povídání.
MJ: Já pevně doufám, že už se s námi čtenáři setkali nebo alespoň nevědomky viděli naše designy někde na letišti. Když se představím, jmenuji se Martin Jonák a jsem jeden z těch, kolem kterého se točí věci kolem Antonia, tedy Antonio - Original for Pilots, od samého začátku naší existence. Před deseti lety jsme založili značku, zaregistrovali ji u nás a v Evropě a začali. Uteklo to jako voda a pořád nás to naplňuje, zaměstnává, živí a hlavně baví. Jsme rodinná firma, která se věnuje oblečení s tematikou letectví.
FR: Značka textilu s tematikou letectví to
asi není jediná na našem trhu, že?
MJ: No, ani jediná u nás a samozřejmě ani v Evropě. To přece ale vůbec nevadí. Lidí je hodně a každý potřebuje oblečení. Záleží jen, které si vybere, respektive u chlapů, které mu doma nadělí. Konkurence je zdravá věc, nikdy nás to netrápilo. Je to hnací motor pro zlepšování, efektivitu a práci krůček po krůčku dál. Ba naopak, je u nás několik skvělých projektů, které vlastně reprezentují Českou republiku v zahraničí a jsme pomyslný tým, protože evropský trh je opravdu velký. Každý projekt má trošku jiný styl a odlišujeme se i strategií, či motivy. My, jako Česká Republika máme pozici v srdci Evropy a dnešní možnosti elektronických obchodů a logistiky jsou opravdu úžasné. Žijeme v nádherné době, kde pokud svou prací vytváříte hodnotu, nebo produkt, který na to má, tak má taky prostor v Evropě, kde se dá uplatnit. Zadarmo to ale není, stojí to hodně sil. O to jsou ale dílčí malé úspěchy sladší a více motivují.
FR: Doba není posledních pár let pro podnikání zrovna jednoduchá. Dotklo se Vás to?
MJ: Samozřejmě a docela razantně. Nejprve zavřené obchody, změna chování zákazníků, dnes přibylo zdražování v podstatě úplně všeho. Je štěstí, že podstatná část našich prodejů a komunikace se zákazníky, vždy probíhala skrze internet. Tím myslím i prodeje našich partnerů. V textilu si ale spoustu lidí potřebuje věci vyzkoušet, nebo alespoň osahat. Ke kůži přivonět, abych se za ní rozhodl dát takové peníze. To opravdu nebylo jednoduché a trošku to ohnulo i trend nakupování, ke kterému jsme se museli přizpůsobit naší strategií do budoucna. Ono před čtyřmi lety, kdybyste se mě zeptal na cíle, odpověděl bych Vám jinak, než dnes. Dnes jsou naše cíle menší, stabilnější, klidnější. S tím souvisí i adaptace na ty vysoké náklady, které se objevily úplně u všeho. Nejen textil, energie, pohonné hmoty a nájmy, ale promítlo se to opravdu do úplně všeho. Cena se prakticky zdvojnásobila u jakéhokoli sáčku, kartónku, velikostní nálepky. A ono počítáte i desetníky, protože když to pak sečtete, je to na tričku několik desítek korun. Vy musíte pořád udržet cenu pro zákazníky, která dává smysl a také cenu pro partnery, aby s Vámi rádi spolupracovali. Není to jednoduché, ale naštěstí jsme našli cestu jak na to. Zeštíhlili jsme náklady, prostě vše, vše co šlo. Děláme vše co jde svépomocí. Tím jsme zároveň mnohem efektivnější. a jak říkám, jsme malá rodinná firma na severu Čech, která se snaží. Když se snažíte, tak to nějak jde. I když byly měsíce, kdy toho člověk domů moc nepřinesl.
FR: Posuňme se k příjemnějšímu, jak vzniká takové tričko?
MJ: To si takhle rychle sednete k počítači a tužce s papírem, když Vás něco napadne, pak to týden upravujete s kolegy a pak to dáte do šuplíku, protože to prostě není ono. Někdy to ale ono je a všichni září, protože víme, že to sedlo. Že ten produkt bude mít úspěch. Abyste mi rozuměl, my neděláme sezónní kolekce, nebo jednorázové věci. My děláme designy, které bychom rádi už prodávali celý život. A to je i jeden z konceptů, které už deset let vedeme. Pokud má od nás kupříkladu nějaký dědeček oblíbené tričko, nosí ho do obchodu, do hospody a pak si ho jednou vzal na sekání trávy. To už se nevypere, navíc je časem obnošené a je to prostě jen tričko. Kus textilu, který není věčný, ale je hezký. Vnučka mu k svátku koupí to tričko znovu. V podstatě stejné tričko, co si koupil před desíti lety, nebo před třemi. Udělá mu tím určitě radost. Nebo mu koupí k Vánocům další, zase jiné. My máme vše skladem. Máme to skladem pro tu vnučku, ale i ve stovkách od kusu i pro partnery v celé Evropě. Potřebujeme zákazníky. Potřebujeme i partnery a oni se na nás mohou spolehnout, že je nenecháme na holičkách. Takové jsou naše spolupráce s partnery. Musí to být oboustranně atraktivní.
Ale to odbočuji. Zpět k tričkům. Každý třetí design dnes děláme ve spolupráci. Někdy je to letecké muzeum, někdy někdo z armádní letky, výrobce letadel, vlastník nějakého krásného stroje, nebo prostě jen nějaký projekt pro milovníky letectví. Vždy to musí mít hlavu, patu a bavit to obě strany. My pak design vytvoříme, zaštítíme a zařadíme ho mezi naše produkty. Dnes máme tak jeden design do měsíce. Já bych rád, aby to byly dva, ale měsíc je krátký a nesmí se vytratit to nadšení. Nadšení a motivaci může velice lehko nahradit stres a jiné špatné pocity, který každý podnikatel moc dobře zná. Člověk musí rád vstávat do práce a neřešit, jestli je pondělí. Neřešit ani, jestli je pátek a spěchat rychle pryč. Aby vznikl dobrý design od Antonia, musí být pohoda, legrace. Pak je to na těch tričkách znát. Snažíme se do designů dávat něco navíc. Jednoduše, to tričko s tematikou letectví se prostě musí líbit a musí si ho rád koupit i člověk třeba od lodí. Základ je, že to musí být hezké věci, s hezkým motivem pro každého. Vůně letectví pro každého! Letectví je přeci krásné a když jste na leteckém dni a nějaký neskutečný stroj se skvělým pilotem tam dělá kejkle, tak hledí vzhůru a tají dech kolikrát tisíce lidí. Lidé od baráků a ze zahrádek kolem letiště, také tají dech. Každý obdivuje krásu letectví. Každý tu krásu může mít na tričku a denně ji nosit.
FR:To znamená, že kdyby někdo chtěl, může s Vámi navrhnout tričko?
MJ: V podstatě ano. My jsme moc rádi, že máme mnohdy množnost být u něčeho, co by nás ani nenapadlo. A jako odkaz zůstane design. Každý design je ale takový malý projekt, má své náklady v nemalých číslech a je zapotřebí k němu přistupovat zodpovědně. Je to pak také část celé skládanky naší nabídky. Věřím, že ta nabídka bude mít jednou hodně dílků a že v ní budou motivy čistě od nás, ale i ve spolupráci s nejrůznějšími ikonami letectví. Tolik dílků, že byste to jako puzzle už ani nechtěl skládat. Pokud ten design vznikne ve spolupráci, tak je tam vlastně okamžitý odběr. To je benefit pro nás, ten okamžitý odběr. My to podmiňujeme nějakým minimálním počtem kusů, který ten partner odebere. Ono je to důležité i proto, aby si toho vážil, aby si to uvědomil. Ten čas, co do toho dává, ale i nějaké peníze. To je trošku pojistka, že komunikujeme a vytváříme něco s hodnotou. Pro někoho to jsou jen trička, pro nás to jsou také jen trička, ale je to naše živobytí. Rozhodně nevytváříme nějaké komerční produkty, když je na tom Antonio. To radši poradíme a zpracujeme daný nápad jako komerční reklamní zakázku. To samozřejmě jako firma děláme také, že vytváříme produkty, co dávají smysl a někdo nad nimi přemýšlí, pro klienty. Když je to ale pod naší značkou, tak nepustíme nic bez toho, aniž bychom v tom neviděli tu přidanou hodnotu a smysl.
To, že se okamžitě prodá nějaké množství u toho nového designu je na úkor tomu, že nemáme pro ten nový design úplně volný manévrovací prostor. Proto rozhodně vždy s velkou částí produktů půjdeme s kůží na trh a design vymyslíme my, u nás, postaru. Klidně bude několik let v šuplíku, než ho doladíme. To pak vznikají například i ty designy se ženami. Kombinovat letadla a ženy, to je prostě nádhera. Máme tam asi i rok, či dva starý motiv Zlín Z-37 se Čmelákem s půllitry. Koukněte na to na webu. Občas jsou to designy, které se nedají spojit s nějakým projektem, ale prostě se líbí, prodávají a dělají radost.
FR: Mluvil jste o strategii a cílech. Co můžeme čekat dál?
MJ: Dříve bych Vám řekl, že budujeme značku oblečení, že budeme v obchodních centrech, že se nebudeme muset představovat. Dnes Vám to řeknu lehce klidněji. Pevně věřím, že se nebudeme muset představovat ve světě letectví. Věřím, že se na nás mohou spolehnout partneři a zákazníci. Že ta paní manželka koupí tričko Antonio svému muži k narozeninám a že opět bude mít z čeho vybírat, jako minulý rok. Věřím, že budujeme dům triček a oblečení s leteckými motivy, kde každý najde, co hledá. Ať už je tím domem myšlen náš web, sklad, nebo síť partnerů. Zákazník dostane tričko do několika dnů po celé Evropě. Nebo si ho koupí fyzicky na obchodě kdekoli. Rád bych, aby bylo tolik na výběr, aby se nedalo vybrat v tu chvíli to nejlepší a zákazník se vrátí při další příležitosti a to už na něj budou čekat další designy, které ho tím naštvou, ale vlastně potěší. My to děláme rádi a ještě nás to živí. Je to skvělé. Je tady neskromný požadavek, že zákazník musí být spokojený. Pro nás jsou zákazníci i naši partneři a nejsou to jenom pilotshopy, či armyshopy. Jeden z našich cílů je i vlastní sklad. Mě osobně nájmy nedělají klidným. Už máme i krásný pozemek nedaleko ústeckého letiště. Existuje takový krásný sen plný modré oblohy a sluníčka, že jednoho dne k nám přijde procházkou z letiště zákazník, který se k nám rozhodl zaletět. Ono to není přímo na letišti. Trošku se projde. Nebo Vy z Flying Revue příště přiletíte na článek. Uvidíme, jak to všechno bude. Vše krůček pro krůčku.
FR: Co byste řekl čtenářům závěrem?
MJ: Asi bych rád poděkoval našim zákazníkům a partnerům. Díky nim je Antonio. Oni nás nosí. Zároveň bych rád popřál všem, ať se daří. Všem, co to čtou. Není lehká doba, ale vše zvládneme. Letectví je vášeň. Je to nádherné odvětví. Z osobní zkušenosti, a jsem za to moc rád, že to mohu říct, že okolo letectví jsou lidé stále solidní a když se něco řekne, tak to platí. Existuje zde pořád zdravá morálka a slušnost. Mám rád toto odvětví a jsem šťastný, že v něm dělám. I třeba jen v textilu. České letectví má ve světě skvělé ohlasy. Je hezké kolikrát slyšet zpětnou vazbu na nejrůznější české produkty a stroje. Važme si toho a budujme dále. My děláme trička s „Vůní letectví pro každého!“
rozhovor za Flying Revue vedl M.Dermišek st.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »