1.4.2019
CIDNA 2019 Víte, že první letecké dopravní spojení západní a východní Evropy mají tak trochu na svědomí Čechoslováci? Málo se o tom ví, přesto je to tak – Československo bylo významným akcionářem v nejstarší evropské letecké společnosti Franco-Roumaine (CFRNA, později CIDNA), která svými leteckými linkami jako první propojila země střední a východní Evropy s Francií. Kromě toho Praha byla klíčovým uzlem, v němž se trasy na východ a jihovýchod sbíhaly a dělily. A nejen to, za řízení letounů společnosti CIDNA usedali i čeští piloti.
A protože se tato letecká společnost, jež se později jako jedna z pěti společností – například spolu s legendární Aéropostale – stala základem Air France, začala rodit v době zhruba před sto lety, chceme si její historii a českou stopu v ní připomenout i my. Ostatně, posuďte sami - v prosinci roku 1932 akcie CIDNY tvořil kapitál 8 250 000 F, přičemž akcie byly rozděleny takto: 79 % drželi francouzští akcionáři, 20 %(!) bylo v rukou československého státu a 1 % v rukou akcionářů rumunských.
„Na existenci této společnosti s velmi silnou českou účastí jsme narazili díky naší ve Francii žijící spolupracovnici Maryle Boutineau. Z původně poměrně nenápadné skutečnosti se časem vyklubal úžas, že je v naší historii něco, na co my Češi a Slováci můžeme být velice hrdí, a přitom se o tom v Česku a na Slovensku skoro nic neví. A to nám nedalo spát,“ líčí Jiří Pruša z redakce Flying Revue zrod projektu CIDNA 2019.
Inspirováni předloňskou účastí v Rallye Aéropostale, jíž Francouzi každoročně vzdávají hold průkopnici letecké pošty na trase mezi Francií, Afrikou a Jižní Amerikou, tedy slavné společnosti Aéropostale, rozhodli jsme se ve Flying Revue uspořádat první ročník Vzpomínkového letu na připomenutí společnosti CFRNA/CIDNA s českou stopou.
„Bylo pro nás moc inspirativní vidět, s jakou vážností francouzští letci a fanoušci letectví přistupují ke své letecké historii a za jak důležité považují její připomínání dnešní generaci. Tak se chceme pokusit o něco podobného letos v září i u nás - abychom i na této skutečnosti ukázali, že Československo patří navzdory své nepatrné velikosti mezi světové letecké velmoci. Že zkrátka máme být na co pyšní, jak se ostatně ukázalo i během oslav stého výročí našeho letectví,“ vysvětluje Miloš Dermišek, jenž Vzpomínkový let za redakci FR spoluorganizuje.
A protože CIDNA byla společností mezinárodní, se sídlem ve Francii a Rumunsku, začala Maryla Boutineau navazovat kontakty (především) ve Francii a podařilo se jí pro účast v projektu získat řadu významných partnerů. Například město Štrasburk, na jehož letišti Neuhof (LFGC) CIDNA působila, či Muzeum Air France. S dalšími partnery jednáme.
Let ve stopách nejstarší evropské letecké společnosti CFRNA/CIDNA
Vzpomínkový let na připomenutí nejstarší evropské letecké společnosti Franco-Roumaine (CFRNA/CIDNA), která svými leteckými linkami propojila země střední a východní Evropy s Francií, má několik cílů. „Jednak si ve Flying Revue společně s dalšími účastníky letu chceme připomenout historii a síť letecké společnosti Franco Roumaine/CIDNA ve střední Evropě, dále navázat kontakty s leteckými osobnostmi a nadšenci v jednotlivých navštívených zemích a v neposlední řadě takto propagovat naše letectví v zahraničí,“ říká Jiří Pruša.
Vzpomínkového letu CIDNA 2019 se zúčastní řada českých pilotů a letadel. Odlet plánujeme symbolicky během „Francouzského dne“ na Dni Letiště Letňany 7. září 2019, jehož partnery jsou pro letošek takřka symbolicky francouzské společnosti Citroen a Latecoere. Vyvrcholením letu pak bude obdobná akce na letišti ve Štrasburku o 14 dní později.
Vlastní vzpomínkový let poletíme ve dvou etapách. Start, jak už řečeno výše, se odehraje jako součást programu Dne Letiště Letňany v sobotu 7. září 2019. Po startu se letadla účastníků vydají na třídenní „východní“ etapu směr Bukurešť (Baneasa, LRBS) s tím, že po trase bychom rádi přistáli také ve Vídni (Vosladu, LOAN), Budapešti (Budaors, LHBS) a Bělehradě (Pančevo, LYPA). Mimochodem, zajímavé je, že v Bukurešti a Štrasburku se dá i dnes přistát na původních letištích, kde letadla společnosti CIDNA přistávala už ve dvacátých letech minulého století. A nejen to: letiště Baneasa v Bukurešti patří k pěti nejstarším dosud používaným letištím na světě (založeno 1908).
Druhá, „západní“ etapa bude trvat čtyři dny a odstartuje z letiště Letňany ráno ve čtvrtek 19. 9. 2019. Základní trasa je Praha – Paříž (Le Plessis Belleville, LFPP), Štrasburk (Neuhof, LFGC) – Praha. Cestou bychom chtěli – dle situace - přistát také na letišti Innsbruck (LOWI), Basilej (Mulhouse Habsheim, LFGB) a Norimberk (Herzogenaurach, EDQH). Návrat je plánován na neděli 22. 9. 2019.
Za zmínku stojí i fakt, že ačkoli letiště Innsbruck využila CIDNA zřejmě jen několikrát (v době, kdy byla nucena na cestě mezi Štrasburkem a Prahou oblétávat Německo), její letadlo bylo možná prvním strojem, který na právě otevřeném letišti Innsbruck přistálo.
Hlavním bodem druhé etapy je účast na dni otevřených dveří letiště Štrasburk/Neuhof 21. září 2019.
Účastnit vzpomínkového letu se může v podstatě kdokoli, kdo se bude chtít k akci připojit, a to v kterékoli její části. Flying Revue bude let pouze časově a obsahově koordinovat, nebude organizovat let jako skupinový. Každý účastník poletí na vlastní náklady a zodpovědnost včetně podání letového plánu a zajištění neletových pozemních služeb.
Mediálním partnerem akce je server Aktuálně.cz.
-fr-
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »